Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Ключ до життя
Марек Краєвський. Числа Харона. Переклад з польської Божени Антоняк. – Львів, Урбіно, 2011. – 264 с.
Жанр: математичний детектив
Здається, український критик Ірина Славінська висловила побажання прочитати в недалекому майбутньому український інтелектуальний детектив. А серед української читаючої публіки переважають сноби. З огляду на їхні снобські потреби, поняття «інтелектуальний» у спрощеному (для інших письменних) розумінні означає «рафінований», «позбавлений ознак реального життя», «герметичний».
Герой такої історії - український філолог (краще - «філологиня» або, як іще кажуть, «філоложка»), кандидат філософських наук або феміністка з якогось міжнародного благодійного фонду. Розгадка вбивства, котре насправді вбивством не є, а лише смертю за нез´ясованих обставин, криється на сторінках, у тексті (або під палітуркою) першого видання Бодріяра. Чи зашифроване в невиданих рукописах Кафки. Ну, а в основі злочину - право на володіння ексклюзивним виданням Нового Заповіту, де між певними сторінками точно зашифрована дата кінця світу.
Напевне, сноби - вони і в Польщі сноби. Бо саме з ними від книги до книги грається Марек Краєвський. Він вправно маскуює стильний нуар, який через притаманну жанрові брутальність та гіперреалістичність рафінований читач не візьме до рук, під таке ось читання для тих, хто хоче здаватися розумнішими за власне дзеркальне відображення. Адже заради розгадки кожної моторошної серії вбивств сищики з романів Краєвського докладають власні знання з античної міфології, філософії, криптографії, археології, демонструють обізнаність у так званих «мертвих» мовах. Та, як у «Числах Харона» - вищої математики й логіки.
Словом, вулична брутальність нуару врівноважується рафінованою вищою школою. Значить, ставлення до таких романів хоч не хоч мусить бути шанобливе.
Адже саме та складова, яку прийнято вважати інтелектуальною, є запорукою визнання не у так званої «інтелігентної» публіки. Погодьтеся, одне діло - читати гостросоціальний кримінальний роман, де персонажі - плоть від плоті вулиця, їхня освіта часто обмежується середньою, а лексика суціль ненормативна. І зовсім інше, коли читаєш роман, автор якого місцями заграє з тобою. Переносячи в знайомі реалії теплих квартир, крісел, підручників та академічних знань.
У подібних випадках автору, (зокрема - панові Краєвському), читач-сноб милостиво дозволяє розкидати по тексту трупи старої сифілітички на закаляному голубами брудному горищі та молодої проститутки, яка валяється на смітнику. Так само цей читач пробачає автору епізоди, в яких поміщик-самодур, до того ж - ідеолог російського націоналізму, обмотує закривавлене тіло звільненого з поліції комісара Попельського колючим дротом, а потому - мочиться жертві в рота. Чи старанно описані запої, напади блювоти й епілепсії в самого Попельського. Їм набагато цікавіше, що Попельський, за однією з освіт - математик, а також - знавець давньоєврейської мови, складає матриці. Заповнює цифрами математичні квадрати. Та завдяки одному йому відомим формулам розшифровує послання, залишені маніяком біля трупів. Так він дізнається, що вбивця хоче вирахувати числа Харона, котрі можуть дати код нашого життя.
Проте насправді все відбувається з точністю до навпаки. Краєвському помітно цікавіший соціальний, якщо хочете - реальний, чорний, брутальний, заборонений, ненависний снобам бік кожної своєї історії. «Числа Харона» - не виняток. Саме оця брутальність львівських кабаків, похмурість зариганих дворів, задуха борделів, урбаністична клоака та збочені ігрища аристократів, котрі насправді мало чим відрізняються від втілення в життя задумів міських дегенератів, переймає автора набагато більше. А інтелектуальні хобі сищиків, у нашому випадку - Едварда Попельського, являють собою не що інше, як делікатне шаркання ногою в бік згаданих раніше снобів. Котрі, захопившись світовою науковою спадщиною, мертвою (я сказав би - вишукано мертвою) музикою оперних театрів, порошними архівами бібліотек та музейними експонатами, мертвими мовами, які є ключами до світового порядку, та контролем потоку власної свідомості, вперто не бажають помічати реалій живого життя. Котрі супроводжують ритми рок-н-ролу: чомусь романи Краєвського викликають у мене асоціації саме з класикою, але - рок-музики...
Оцінка твору не дається, бо автор не має змоги її дізнатися.
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
P.S. Тут і далі українським авторам нагадується заклик подавати про себе коротку інформацію.http://bukvoid.com.ua/criminal/2011/11/15/084230.html#comms
Додаткові матеріали
- З бандитським привітом!
- Наші проти всіх
- Корона української імперії
- Андрій Кокотюха збирає базу з авторів детективів
- Помста «білих колготок»
- Нестрашна помста
- Таємниці української діаспори
- Води майже не видно
- Сильна Україна
- Кохання і трошки смерті
- Вкрадений слон та інші злочини
- Єврейський скарб
- Діаманти не вічні
- Війна з павуками
- Проклятий обруч
- Сало для Сканера
- Чоловіки тут не герої
- Пухнастий чекіст
- Неформатні в Україні
- Не донецька мафія
- І хто ж це в нас там під куполом?
- Легенди, міфи та маніяки
- ТОП-5 кращих українських детективів-2010. Авторська версія
- Крутий музикант
- Спочатку був маніяк
- Булочка без нічого
- Звірі повертаються
Коментарі
Останні події
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”