Re: цензії

18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Нотатки мемуарного жанру
17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменниця
Володимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
14.12.2024|Валентина Семеняк, письменниця
Ключ до послань
10.12.2024|Ігор Зіньчук
Свобода не має ціни
01.12.2024|Ігор Зіньчук
Томас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях

Кримінальне чтиво

З бандитським привітом!

Сергій Бортников. Право на вбивство. – Москва, «Вече», 2011 – 284 с.


Жанр: про бандитів та ментів

Тим читачам сучасної української белетристики, котрі в масі своїй складають ту саму «золоту тисячу», готову заплатити за книжку гроші, аби прочитати її, не подобаються дві обставини. Перша: коли в їхні квартири вриваються, вибиваючи носаком двері, брутальні бандити або працівники міліції, що сьогодні - одне й те саме. Друга: коли відбувається те ж саме, але не в реальному світі, а в вигаданому: тобто, якщо подібний сюжет запропонує українським читачам український автор українською мовою. З першою обставиною я погоджуюсь. З другою - ні. Бо не можна ставити знак рівняння між реальним життям та художньою літературою. І переносити на белетристику всі свої страхи.

Складається враження, що по обидва боки українського кордону життя та пригодницьку літературу вже давно розділили. Скажімо, гангстерські романи в США навіть переживають сплеск популярності, хоча спостерігався помітний спад. Популярні тепер скандинавські автори, серед яких вирізняється норвежець Ю Несбе, запросто розповідає про пограбування банків та сутички питущих поліцейських з місцевими відморозками. Охоче розвивають подібні жанри і російські автори. Український же читач готовий прийняти американського, шведського чи навіть російського супермена, проте в свого, українського, чомусь уперто не вірить.

Власне, цим пояснюється той факт, що український автор, лучанин Сергій Бортников, видав свій роман про бандитів «Право на вбивство» у російському видавництві. На моє переконання, це не робить його російським автором - просто для україномовної публіки його «бандитські привіти з 1990-х» виглядають не надто інтелігентними. Та взагалі досить дивними: телеграфний журналістський стиль, рубані фрази, відсутність скільки-небудь образного мовлення, повний ігнор улюблених філософами та філологами рефлексій. Замість цього: бачу ціль, вірі в себе, не помічаю перешкод.

Пригодницька література зручна тим, що її герой не зобов´язаний мінятися, лишаючись наприкінці оповіді таким самим цілісним, яким ми бачимо його на початку. Я не бачу нічого поганого в тому, що автор пропонує читачам знайомство з людиною, в котрої вже є сформована система цінностей та сталі погляди на життя. Зрозуміло, коли змінам піддається характер нестійкого підлітка - Джима Гокінса з «Острову скарбів», наприклад. Чи зеленого юнака д`Артаньяна з «Трьох мушкетерів»: розвиток саме цього персонажа дається в першому романі «мушкетерського» циклу, бо Дюма, за сюжетом, показує не лише пригоди, а й процес становлення молодого гасконця. Але є ще лицар Айвенго з однойменного роману Вальтера Скотта, або легендарний Робін Гуд, описаний в цьому та багатьох інших англійських творах. Тут маємо, так би мовити, героїв типових, логічним продовженням яких є герої коміксів Буффало Біл, Супермен, Людина-Павук чи Росомаха Логан.

Такого ось супергероя, якщо хочете - Робін Гуда, пропонує Сергій Бортников у «Праві на вбивство». Спочатку цей герой проходить спецпідготовку, потім служить «чистильником» у радянських спецслужбах, далі займається тим самим, тільки вже в пострадянський час. Коли бандити розстрілюють його родину, до службового обов´язку додається ще бажання звести з убивцями особисті рахунки... Постійні читачі пригодницьких романів не знайдуть в цьому сюжеті нічого оригінального. Проте так само складно відрізнити Супермена від Бетмена, а Бетмена - від Спайдермена, хіба що по костюмах... А так всі вони, хоч космічний прибулець, хоч людина-кажан, хоч людина-павук займаються тим, що послідовно винищують чергове зло довкола себе. За майже два століття існування героїко-пригодницьких історій ще ніхто не застовпив право на помсту лише за одним винищувачем бандитів.

Звісно, Бортников як автор історій досі лишився в 1990-х роках. Але якщо глянути на це під іншим кутом зору, то можна сказати - він послідовно продукує свого роду ретро-бойовики. Тільки ретро це родом із 1990-х. Ну, подружжя Лапікур пише про 1970-ті, теж своєрідні речі в собі... Мені як читачеві менше подобається, скажімо, надмірна популяризація Бортниковим саме спецслужб: як усякий ліберальний демократ, терпіти не можу «хороших кагебістів», нехай вони винищать хоч полк кримінальних авторитетів. Проте, мені здається, переорієнтувати своїх героїв на боротьбу не лише з брутальними бандитами, а й з бездушною ментівсько-кагебешною системою досвідченому автору дуже просто. З рештою, герої Бортникова послідовні в одному: якщо до тебе в дім лізуть погані люди, треба спочатку дати в диню, а вже потім - рефлексувати.

 

Оцінка ***(+)


Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:    

*  Жодної надії; 
   

** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;    

*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;    

**** Хочеться краще, але загалом поживно;    

***** Так тримати!    

Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.   

Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.     

Книжки з низької полиці. Введення в рубрику 

P.S. Тут і далі українським авторам нагадується заклик подавати про себе коротку інформацію. http://bukvoid.com.ua/criminal/2011/11/15/084230.html#comms



Додаткові матеріали

Корона української імперії
Наші проти всіх
Андрій Кокотюха збирає базу з авторів детективів
Помста «білих колготок»
Нестрашна помста
Таємниці української діаспори
Води майже не видно
Сильна Україна
Кохання і трошки смерті
Вкрадений слон та інші злочини
Єврейський скарб
Діаманти не вічні
Війна з павуками
Проклятий обруч
Сало для Сканера
Чоловіки тут не герої
Пухнастий чекіст
Неформатні в Україні
Не донецька мафія
І хто ж це в нас там під куполом?
Легенди, міфи та маніяки
ТОП-5 кращих українських детективів-2010. Авторська версія
Крутий музикант
Спочатку був маніяк
Звірі повертаються
Булочка без нічого
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

19.12.2024|11:01
Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
19.12.2024|07:49
Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
18.12.2024|13:16
Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
17.12.2024|19:44
Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
17.12.2024|19:09
Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
10.12.2024|18:36
День народження Видавництва Старого Лева
10.12.2024|10:44
На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
10.12.2024|10:38
Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
10.12.2024|10:35
Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
10.12.2024|10:30
У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”


Партнери