Re: цензії
- 28.03.2024|Ігор ЧорнийПрощання не буде?
- 20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наукСвітиться сонячним спектром душа…
- 20.03.2024|Віктор ПалинськийУ роздумах і відчуттях
- 20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професорЖиттєве кредо автора, яке заохочує до читання
- 20.03.2024|Віктор ВербичНіна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
- 18.03.2024|Ігор ЗіньчукКумедні несподіванки на щодень
- 17.03.2024|Ольга Шаф, м.ДніпроКоло Стефаника
- 15.03.2024|Ірина ФотуймаДух єства і слова Богдана Дячишина
- 14.03.2024|Ярослав Калакура, доктор історичних наукРадянська окупація і змосковлення Буковини: мовою документів і очима дослідника
- 09.03.2024|Тетяна Дігай, ТернопільІнтелектуальна подорож шляхами минулого і сучасності
Видавничі новинки
- Ніна Горик. "Лінії оборони"Книги | Буквоїд
- Олег Крот. "Комунікації"Книги | Буквоїд
- Таіс Золотковська. "Лінія зусилля"Книги | Буквоїд
- У Vivat вийшла нова книжка Марка ЛівінаКниги | Буквоїд
- Юрій Яновський. "Майстер корабля"Проза | Буквоїд
- Ольга Кобилянська. "За ситуаціями"Проза | Буквоїд
- Іван Франко. "Маніпулянтка"Проза | Буквоїд
- Анатолій Дністровий. "Битва за життя: щоденник 2022 року"Історія/Культура | Буквоїд
- Павло Паштет Белянський. "Я працюю на цвинтарі"Проза | Буквоїд
- Марк Лівін. "Космос, прийом"Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
З бандитським привітом!
Сергій Бортников. Право на вбивство. – Москва, «Вече», 2011 – 284 с.
Жанр: про бандитів та ментів
Тим читачам сучасної української белетристики, котрі в масі своїй складають ту саму «золоту тисячу», готову заплатити за книжку гроші, аби прочитати її, не подобаються дві обставини. Перша: коли в їхні квартири вриваються, вибиваючи носаком двері, брутальні бандити або працівники міліції, що сьогодні - одне й те саме. Друга: коли відбувається те ж саме, але не в реальному світі, а в вигаданому: тобто, якщо подібний сюжет запропонує українським читачам український автор українською мовою. З першою обставиною я погоджуюсь. З другою - ні. Бо не можна ставити знак рівняння між реальним життям та художньою літературою. І переносити на белетристику всі свої страхи.
Складається враження, що по обидва боки українського кордону життя та пригодницьку літературу вже давно розділили. Скажімо, гангстерські романи в США навіть переживають сплеск популярності, хоча спостерігався помітний спад. Популярні тепер скандинавські автори, серед яких вирізняється норвежець Ю Несбе, запросто розповідає про пограбування банків та сутички питущих поліцейських з місцевими відморозками. Охоче розвивають подібні жанри і російські автори. Український же читач готовий прийняти американського, шведського чи навіть російського супермена, проте в свого, українського, чомусь уперто не вірить.
Власне, цим пояснюється той факт, що український автор, лучанин Сергій Бортников, видав свій роман про бандитів «Право на вбивство» у російському видавництві. На моє переконання, це не робить його російським автором - просто для україномовної публіки його «бандитські привіти з 1990-х» виглядають не надто інтелігентними. Та взагалі досить дивними: телеграфний журналістський стиль, рубані фрази, відсутність скільки-небудь образного мовлення, повний ігнор улюблених філософами та філологами рефлексій. Замість цього: бачу ціль, вірі в себе, не помічаю перешкод.
Пригодницька література зручна тим, що її герой не зобов´язаний мінятися, лишаючись наприкінці оповіді таким самим цілісним, яким ми бачимо його на початку. Я не бачу нічого поганого в тому, що автор пропонує читачам знайомство з людиною, в котрої вже є сформована система цінностей та сталі погляди на життя. Зрозуміло, коли змінам піддається характер нестійкого підлітка - Джима Гокінса з «Острову скарбів», наприклад. Чи зеленого юнака д`Артаньяна з «Трьох мушкетерів»: розвиток саме цього персонажа дається в першому романі «мушкетерського» циклу, бо Дюма, за сюжетом, показує не лише пригоди, а й процес становлення молодого гасконця. Але є ще лицар Айвенго з однойменного роману Вальтера Скотта, або легендарний Робін Гуд, описаний в цьому та багатьох інших англійських творах. Тут маємо, так би мовити, героїв типових, логічним продовженням яких є герої коміксів Буффало Біл, Супермен, Людина-Павук чи Росомаха Логан.
Такого ось супергероя, якщо хочете - Робін Гуда, пропонує Сергій Бортников у «Праві на вбивство». Спочатку цей герой проходить спецпідготовку, потім служить «чистильником» у радянських спецслужбах, далі займається тим самим, тільки вже в пострадянський час. Коли бандити розстрілюють його родину, до службового обов´язку додається ще бажання звести з убивцями особисті рахунки... Постійні читачі пригодницьких романів не знайдуть в цьому сюжеті нічого оригінального. Проте так само складно відрізнити Супермена від Бетмена, а Бетмена - від Спайдермена, хіба що по костюмах... А так всі вони, хоч космічний прибулець, хоч людина-кажан, хоч людина-павук займаються тим, що послідовно винищують чергове зло довкола себе. За майже два століття існування героїко-пригодницьких історій ще ніхто не застовпив право на помсту лише за одним винищувачем бандитів.
Звісно, Бортников як автор історій досі лишився в 1990-х роках. Але якщо глянути на це під іншим кутом зору, то можна сказати - він послідовно продукує свого роду ретро-бойовики. Тільки ретро це родом із 1990-х. Ну, подружжя Лапікур пише про 1970-ті, теж своєрідні речі в собі... Мені як читачеві менше подобається, скажімо, надмірна популяризація Бортниковим саме спецслужб: як усякий ліберальний демократ, терпіти не можу «хороших кагебістів», нехай вони винищать хоч полк кримінальних авторитетів. Проте, мені здається, переорієнтувати своїх героїв на боротьбу не лише з брутальними бандитами, а й з бездушною ментівсько-кагебешною системою досвідченому автору дуже просто. З рештою, герої Бортникова послідовні в одному: якщо до тебе в дім лізуть погані люди, треба спочатку дати в диню, а вже потім - рефлексувати.
Оцінка ***(+)
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
P.S. Тут і далі українським авторам нагадується заклик подавати про себе коротку інформацію. http://bukvoid.com.ua/criminal/2011/11/15/084230.html#comms
Додаткові матеріали
- Корона української імперії
- Наші проти всіх
- Андрій Кокотюха збирає базу з авторів детективів
- Помста «білих колготок»
- Нестрашна помста
- Таємниці української діаспори
- Води майже не видно
- Сильна Україна
- Кохання і трошки смерті
- Вкрадений слон та інші злочини
- Єврейський скарб
- Діаманти не вічні
- Війна з павуками
- Проклятий обруч
- Сало для Сканера
- Чоловіки тут не герої
- Пухнастий чекіст
- Неформатні в Україні
- Не донецька мафія
- І хто ж це в нас там під куполом?
- Легенди, міфи та маніяки
- ТОП-5 кращих українських детективів-2010. Авторська версія
- Крутий музикант
- Спочатку був маніяк
- Звірі повертаються
- Булочка без нічого
Коментарі
Останні події
- 20.03.2024|14:23У київському просторі PEN Ukraine відбудеться публічна розмова Мирослава Мариновича з Мирославою Барчук
- 20.03.2024|14:02В Україні видадуть продовження серії «Червоний Арлекін» італійського письменника Роберто Річчі
- 20.03.2024|14:00У «Видавництві 21» готують до друку перше в Україні гумористичне фентезі про ІТ
- 15.03.2024|16:37У Києві презентували епічне фентезі «Кий і морозна орда»
- 14.03.2024|11:27Книга Сергія Руденка "Бій за Київ" у фінському перекладі увійшла до короткого списку премії Drahomán Prize 2023 року
- 09.03.2024|14:20Оголошено імена лауреатів Шевченківської премії-2024
- 06.03.2024|18:34Оголошено претендентів на здобуття Міжнародної премії імені Івана Франка у 2024 році
- 05.03.2024|11:11У Львові презентують книжку Олени Чернінької, присвячену зниклому безвісти синові
- 05.03.2024|11:09«Сапієнси»: потаємна історія наукової фантастики. Лекція Володимира Аренєва
- 01.03.2024|13:50«Маріупольську драму» покажуть в Ужгороді та Києві