Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Війна з павуками
Юрій Сорока. Арахнофобія. – Харків, Фоліо, 2010. – 250 с.
Жанр: детектив
Пропонований роман 38-річного хмельничанина незалежно від суб´єктивної
оцінки вашого скромного глядача фактом своєї появи заперечує думку про те, що
конкурс «Коронація слова», чиє журі відзначило твір дипломом, спеціалізується
винятково або здебільшого на детективах.
Насправді цей жанр українським поки що, на жаль, не є, бо сюжет побудований
на логіці, а не на емоціях, а герой такого роману під кінець стає переможцем, а
не лишається прищавим лузером - логіка, раціоналізм, стратегічне мислення та
вміння перемагати обставини хоча б у літературному творі типовому українському
письменнику не підвладні, ним не затребувані та йому не притаманні. Отже, на
«Коронацію...» шлють усе, крім детективних та пригодницьких історій, а також
трилерів - на це навіть звернула увагу цього разу голова журі в номінації
«Романи» літературознавець Тамара Гундорова - мовляв, нема «чоловічих» жанрів,
не пишуть. Кого-кого, а її вже точно не запідозриш у симпатіях до кримінального
чтива. Значить, його брак та майже повна відсутність уже помічена навіть
поважними літературознавцями, що саме по собі добре. Але скільки не кажи «мед»,
у роті солодко не стане: від 2000-го року в «Коронації...» перемогли чи отримали
диплом лише 7 (сім !!!!!!) творів означених жанрів, і це я ще скромно не
приплюсував 5 своїх творчих доробків. Якщо зважати на те, що за цей час нагороджено
та видано дві сотні книжок, візьміть калькулятор і порахуйте, який процент тут
становить власне детектив, у надмірних симпатіях до якого звинувачують цей,
погоджуюсь, не ідеальний через нагородження рукописів різної якості конкурс.
Тому роман «Арахнофобія» - справді не типовий для «Коронації...», хоча цілком
типовий з огляду на жанрові штампи твір. Зітхаючи, приймаю переконання автора в
тому, що в Україні працюють приватні детективи, причому - саме так, як герой
книги, львівський сищик, у минулому - «дикий гусак», учасник бойових дій на
Кавказі та колишній працівник карного розшуку Ярослав Савицький. Якщо Юрій
Сорока бере за основу американські та американізовані (це я про творчість
британця Д.Х.Чейза) детективи другої третини ХХ століття, то залишимо за ним
право населяти Львів приватними сищиками, як це зробили колись Наталя та
Олександр Шевченки у «Кривавій осені в місті Лева». Після того, як польська
пані Барбара Красовська дає Савицькому завдання розшукати її зниклого чоловіка
та, відповідно, гроші на це, оповідь рухається у прогнозованому, тому й
спокійному напрямку: сищик отримує анонімні погрози, його друга та помічника
намагаються вбити, у зниклого (і, звісно ж, таки загиблого) чоловіка виринає
кримінальне минуле, наш герой вирушає до Варшави, куди ведуть сліди, має секс
із однією жінкою, закохується в другу... Словом, досвідчений читач, навіть
шанувальник жанру, не обов´язково скептик, цілком здатен назвати ім´я
справжнього вбивці десь на середині історії, що цілком нормально для першого
детективу, написаного автором історичних романів.
Між іншим, у «Арахнофобії» є такий персонаж: дивак, котрий пише історичні
романи та бідкається, що в Україні вони нікому не потрібні. Я заспокою автора:
детективні романи для української літератури - теж до певної міри екзотика.
Саме тому пробачаю письменнику стрімке звільнення сищика Савицького з полону (у
нього бандити не знайшли відмичку під час обшуку і колишній вояк, ледь очунявши
після звірячих побоїв, відімкнув кайданки) і закликаю читачів зробити те ж
саме. Адже цей герой хоча б не рефлексує про долю української культури, сидячи
в наручниках у вогкому підвалі. Так само готовий пробачити дружбу героя з
ментами: ну зовсім не характерна така дружба для нормального детективного
роману, бо інтелект і метикуватість незалежної від системи МВС людини завжди
дає фору садистів у погонах та корумпованим лягавим. Героя детективу Система
повинна виплюнути, але не зламати - на цьому киті жанр тримається вже більш, як
півстоліття.
Ну, а до чого тут боязнь павуків, тобто, арахнофобія - читач нехай сам
вирішує. Бо в назві криється розгадка, а розгадувати її для тих, хто ще не
читав, значить, перепаскудити все те невеличке задоволення, яке дасть
самостійна розшифровка нехитрого ребусу.
Оцінка ****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Додаткові матеріали
- Проклятий обруч
- Сало для Сканера
- Чоловіки тут не герої
- Пухнастий чекіст
- Неформатні в Україні
- Не донецька мафія
- І хто ж це в нас там під куполом?
- Легенди, міфи та маніяки
- ТОП-5 кращих українських детективів-2010. Авторська версія
- Крутий музикант
- Спочатку був маніяк
- Булочка без нічого
- Звірі повертаються
- Двовимірне слідство
- Ботанік плюс
- Алкоголь, секс і одне вбивство
Коментарі
Останні події
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
