Re: цензії
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Диявол ховається в килимі
Олексій Волков. Мертві квіти – К.:, Нора Друк, 2013. – 317 с.
Жанр: детектив
Півроку тому автор цих рядків одноосібно вирішив нагородити автора з Тернопільщини, лікаря-хірурга Олексія Волкова відзнакою «Золотий Пістоль» за вагомий внесок у розвиток української національної гостросюжетної літератури. Признатися чесно, на той момент я з вдячністю згадував колезі передусім минулі заслуги. Бо, якщо вже розмова пішла зовсім відверта, Волков останнім часом пропонував читачам під виглядом гостросюжетних романів жанрові експерименти.
Результати ось які. «Переможець отримує все» та «Слід на воді» виявилися, як на мене, не надто вдалими. Хоча українська літературна блогосфера (більше чомусь при сучасні книжки ніде в нас активно не говорять) відреагувала де «Слід…» доволі приязно. Мовляв, нарешті без крові та навіть без трупів плюс щось подібне до конфуціанства на виході. Минулорічний «Емісар» попри повернення в лоно звичного для Волкова трилера вийшов цікавішим, проте – досить розхристаним, з багатьма сюжетними лініями при провисанні однієї, генеральної.
Нарікання на адресу одного з кращих авторів «чоловічих» романів в Україні чулися дедалі частіше. Але тепер, коли в продажу з`явилися «Мертві квіти», готовий із відповідальністю за свої слова заявити: роман претендує на те, аби відзначити Олексія Волкова вже не за минули здобутки у вигляді ранніх «Виконавця», «Подорожі в безвихідь» та «Дня відбуття». Новий роман – реальний здобуток на загалом бідненькому репрезентативному фоні українського детективу.
Чи не вперше на моїй пам’яті актуальний український детективний роман справно скроєний, міцно зшитий, має чіткий лінійний сюжет, вичищений від усього зайвого й цілком може стати в ряд з сучасними європейськими аналогами. Зокрема, я б поставив «Мертві квіти» на одну полицю з детективами француза П`єра Борроме «Кривава мантія» та поляка Маріуша Чубая «21:37», виданими цьогоріч «Темпорою». Справа насамперед у згаданій вище дотриманні абсолютної чистоти жанру плюс пропозиція «детектива-загадки», де по ходу сюжету сищик розгадує ребуси, котрі, як прийнято в детективах, до останнього водять героя хибними шляхами по колу.
При тому, що Волков і цього разу обійшовся в буквальному смислі малою кров’ю. Тоді як Маріуш Чубай, його польські колеги Зигмунд Мілошевський та Марек Краєвський, французи П`єр Борроме та Жан-Крістоф Гранже, датчанин Ю Несбе чи норвежець Том Егеланн (згадуються лише актуальні українські переклади – А.К.) приділяють багато уваги саме жорстокості скоєних злочинів. Не цураються натуралізму, в різних форматах пропонують розслідування саме серійних убивств і, признатися, беруть насамперед цим. Адже чим страшніше вбивство, тим більше говориться про цінність людського життя й, відповідно, сильніше хочеться разом із героєм вполювати звіра в людській подобі.
На їхньому фоні обставини злочину, який розслідується в «Мертвих квітах», виглядають лайт-варіантом. Бо такому собі Стасові Ковачу треба дізнатися, від чого помер далекий родич, котрий заповів йому свій будинок на Івано-Франківщині. Заодно розібратися, як пов’язані з цим заповітом інші, на перший погляд – випадкові смерті. Котрі взагалі нагадують нещасні випадки.
Але, конструюючи свій сюжет-загадку, Волков адаптує західну класику жанру до українських реалій. Якщо відсутність шокуючого вбивства – все ж таки мінус для детективу, бо зменшує мотивацію героя його розплутувати, то всі інші елементи працюють лише на користь пропонованому твору та розвиток жанру загалом.
Почати з того, що, на відміну від героїв згаданих вище іноземних авторів, Стас Ковач до правоохоронних органів відношення не має. Бо, як уже говорилося раніше й не раз, український читач повинен полюбити героя та повірити йому. А полюбити українського мента, тим більше – повірити йому, особливо – в світлі останніх подій в Україні просто нереально.
Навпаки, Ковач – лікар, як у більшості творів Волкова. Проти звичайного собі медика широким фронтом йдуть корумповані наскрізь «правоохоронці». Виявляється, успадкований від дядька Тараса будинок чимось приваблює впливових людей містечка. Ковача не просто беруть в облогу: настає момент, коли сищик-аматор потрапляє під реальний пресинг із боку місцевих правоохоронців. Котрі змагаються за право заволодіти будинком із місцевими ж бандитами. А в якійсь момент провінційному, здавалося б, лікарю навіть доводиться стати суперменом, аби вийти живим із бою.
Таким чином, дім, у якому оселяється Стас і який стає для всіх каменем спотикання, стає повноцінним героєм роману. Він навіть змінює іпостасі, перетворюючись то на пастку, то на будинок із привидами. Для того, аби розвіяти морок, Ковач навіть підключає фахівців із високих технологій. Ось як у сюжеті сплітаються автентика (старий дім,повний таємниць) та тренди нового тисячоліття (досконала шпигунська апаратура в невеличкому прикарпатському місті).
Далі: будинок, виявляється, ще й здатен… спілкуватися з новим господарем. Бо покійний дядько знав, що Ковач лежатиме лише на дивані. Поруч, на стіні – килим, переплетіння візерунку з квітів. І якщо придивитися, то можна прочитати зашифровані послання й навіть пророцтва. Так, завдяки старому килиму, Стас не просто розгадує загадки минулого, але й бачить попередження про власну загибель. З якогось моменту лікар починає діяти так, аби випередити власну смерть.
Нарешті, навряд чи заважатиме читачам очевидна, як уже, напевне, зрозуміло, інформація: йдеться не просто про будинок, а дім із захованими скарбами. Інакше для чого б довкола нього плелися інтриги, розігрувалися багатоходові комбінації та велися чималі як для провінційної хати торги. В цьому місці автор пропонує невеличкі екскурси в недавню українську історію. Цього разу вони органічно та логічно вплетені в загальну сюжетну лінію, тому й уваги не розпорошують.
Далі треба зупинятися. Адже, того й гляди, розкриєш головну таємницю «Мертвих квітів». І вона може бути прямо пов’язана зі скарбами – або навпаки, не мати до них жодного відношення. Бо Олексію Волкову вдалося те, до чого більшості колег треба ще досить довго йти: побудувати детективну історію так, аби кожен наступний розділ перекреслював відкриття попереднього, ведучи детектива-аматора Стаса Ковача не завжди передбаченими манівцями.
Оцінка*****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
P.S. Тут і далі українським авторам нагадується заклик подавати про себе коротку інформацію.http://bukvoid.com.ua/criminal/2011/11/15/084230.html#comms
Додаткові матеріали
- Полювання на ляльок
- Рахунок, будь ласка!
- Інформація для роздумів: скарби
- Розумний професор і мент, його друг
- Не все втрачено
- Полювання на тіло
- «Зірка» та вбивця
- Україну рятує Президент!
- Убивство між минулим та майбутнім
- Інтелігент проти рейдера
- Битва екстрасенсів
- Між страшним та сумним
- Сищиця в чужому тілі
- Негідники не граються
- Мужчина поза законом
- Монстри виходять на світло
- Топ-5 кращих гостросюжетних романів-2012. Авторський рейтинг
Коментарі
Останні події
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
- 21.10.2025|09:36Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
- 20.10.2025|18:59Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
- 20.10.2025|15:43Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
- 19.10.2025|19:30«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
