Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Не все втрачено
Юрій Макаров. За чверть десята. – К., Нора – Друк, 2013. – 236 с.
Жанр: інтелектуальний детектив
Пропонується третя художня книга, що вийшла з-під пера, точніше – клавіатури відомого журналіста Юрія Макарова. Спершу був неодноразово перевиданий «Культурний шар», виконаний у жанрі не надто крутого, проте й не зовсім герметичного детективу. Потім – «Геній місця», авантюрно-пригодницька історія про інтелігента в капцях на босу ногу, котрий однією рукою заколисує немовля, а іншою – вставляє пістонів спецслужбам. Нарешті, «За чверть десята»: однозначно зразок жанрової та, відповідно, масової літератури. Проте з жанровою ідентифікацією спершу можуть виникнути проблеми.
Презентуючи роман на початку жовтня, пан Макаров не надто заперечував, що написав певною мірою пригодницький, але також до певної міри – історичний твір. Герой якої не те, щоб частково повторював життєвий та творчий шлях автора, проте все одно є таким собі збірним образом українського інтелектуала. Чиє активне життя припало на радянську, точніше – брежнєвську добу. І ось тепер, коли цим людям за п’ятдесят, або – під шістдесят, вони ніби намагаються наздогнати, надолужити те, що було втрачено через нещастя народитися та вирости в Радянському Союзі. Країні, де коли щось і розвивалося, то хіба військово-промисловий комплекс. Мислячі ж люди йшли у внутрішню еміграцію.
Таким постає перед нами Микола Павлович – викладач іноземних мов, поліглот, тобто – чоловік, котрий завдяки мовній освіті навіть у СРСР знав набагато більше, ніж пересічний незгодний. Який не має доступу до закритої для широкого загалу інформації через «хворобу Чапаєва». Сам червоний командир сформулював її у однойменному фільмі братів Васильєвих буквально так: «Языков я не знаю!» Тож, звикнувши перелопачувати в голові масу різної інформації, а в нові часи отримавши до неї необмежений доступ через Інтернет, наш поліглот починає аналізувати дивні події, що відбуваються в Києві та світі.
Насамперед його цікавлять локальні та глобальні катастрофи. Котрі трапляються, на диво, незабаром після того, як сам Микола Павлович цього забажає. Він – не зла людина, швидше навпаки, надто вже толерантна. Але часом із вуст таки зірветься спересердя прокльон-другий. Так, практично не встаючи з крісла й користуючись лише мережею, вчений доходить логічного, проте й дивовижного висновку: винуватець усіх катастроф – він сам. Розкривши серію власноруч, точніше – власним язиком скоєних «злочинів», Микола Павлович ставить перед собою інше одвічне питання інтелектуала, котре йде за «Хто вбив Лору Палмер?» і «Хто винен?» та звучить як: «Що з цим усім робити?»
Звісно, на перший погляд може видатися, що пропонована книга – не зовсім детектив. Або навіть зовсім не детектив. Хоча сам автор, повторюся, частково прийняв подібне визначення. Та якщо «відтиснути» любовну пригоду героя, мета якої – довести читачам, що Микола Павлович ще бадьорий та повний сил, отже, ще не вечір, лише за чверть десята, й не всі радощі життя для нього втрачені, ми переконаємося: нічого, крім детективної схеми, тут не лишається.
Як побудований ідеальний інтелектуальний детектив? Є такий собі кабінетний вчений. Він затворник, майже ніколи не виходить у цей гамірний світ. Йому до рук потрапляє загадка, розгадати яку вчений може лише силою інтелекту плюс порившись у власній безмежній бібліотеці. У романі Юрія Макарова формально відбувається те ж саме. Є загадка. Є вчений. Є кабінет. Хіба що бібліотеку замінює Світове павутиння. Ну, і найгеніальніший хід всіх часів з моменту виходу в світ історії про доктора Джекіла та містера Гайда – шукаючи винного в скоєнні злочинів, герой знаходить самого себе.
Власне, за тим же законом побудовані сюжети хоча б знаменитого «Серця ангела» Вільяма Гьортсберга чи менш відомої в Україні, проте не менш знакової для шанувальників нуару «Параної» Джейсона Старра. Врешті-решт, щось подібне експлуатував Чак Палагнюк у «Бійцівському клубі». Правда, в романі «За чверть десята» нема роздвоєння особистості, герой – досить цілісна особистість. Проте Микола Павлович під фінал так само задається питанням, котрі ставлять перед собою герої вказаних вище та інших аналогічних романів: ось я такий, і що з усім цим робити? Як жити далі?
Що вирішив для себе герой, як розібрався з собою та власними демонами, і чи є вони, демони, такими насправді, найкраще дізнаватися, купивши книгу та дочитавши до кінця.
Оцінка****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
P.S. Тут і далі українським авторам нагадується заклик подавати про себе коротку інформацію.http://bukvoid.com.ua/criminal/2011/11/15/084230.html#comms
Додаткові матеріали
- Полювання на тіло
- «Зірка» та вбивця
- Україну рятує Президент!
- Убивство між минулим та майбутнім
- Інтелігент проти рейдера
- Битва екстрасенсів
- Між страшним та сумним
- Сищиця в чужому тілі
- Мужчина поза законом
- Негідники не граються
- Монстри виходять на світло
- Топ-5 кращих гостросюжетних романів-2012. Авторський рейтинг
- Іноді президентів краще вбивати…
- Тегеран-2005
- Вбивства з минулого
- Українські таємниці
- Вічність чоловічої роботи
Коментарі
Останні події
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”