Re: цензії
- 29.01.2025|Ігор ЗіньчукПрийняти себе, аби стати сильнішою
- 27.01.2025|Марія Назар, м.ТернопільКлючик до трансформації сердець
- 26.01.2025|Ігор ПавлюкМоя калинова сопілка...
- 23.01.2025|Ігор ЧорнийЖертва не винна
- 20.01.2025|Олександра СалійПароль: Маньо
- 16.01.2025|Ігор ЧорнийБориславу не до сміху
- 09.01.2025|Богдан СмолякПодвижництво, задокументоване серцем
- 07.01.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськВолодимир Полєк – жива енциклопедія
- 03.01.2025|Віктор ВербичОбітниця Олександра Ковча: «Любити, вірити, чекати»
- 02.01.2025|Галина Максимів, письменницяПро вибір ким бути: ножицями чи папером
Видавничі новинки
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Смертельна гра в курортному містечку
В`ячеслав Васильченко. Жорстокі ігри Вельзевула. – Луцьк, «Твердиня», 2017 рік. – 302 с.
Жанр: детектив
«Не треба різких рухів, - зупинив його Богдан, навівши пістолета. – Я сьогодні знервований. Можу ненароком пальнути. Воно тобі треба?» А знервував київського професора філології Богдана Лисицю абмал, один із посіпак провінційного кримінального авторитета Мирослава. За його наказом сищика-аматора викрали, бо той пхав носа в чужі справи. Зокрема, підозрював, що місцеві бандити якось причетні до серії жорстоких убивств, котрі сталися в курортному Скадовську.
У новому, шостому з ліку романі про пригоди філолога - детектива«Жорстокі ігри Вельзевула» автор зумів лишитися вірним собі, в тому числі – стилістично, але водночас значно розширив можливості свого постійного героя. Якщо у попередніх творах Богдан Лисиця демонстрував переважно інтелект, розгадуючи складені маньяками ребуси та кросворди, то тут професор згадує, що колись ходив у спортзал і займався єдиноборствами. Постійний читач В`ячеслава Васильченка здивується, коли Лисиця вийде на герць спершу з місцевими гопниками, звичайно ж, уродженцями Донбасу, котрі втекли подалі від війни, до моря. А ближче до фіналу український філолог звільниться з кайданок, відкривши замок першим, що потрапить під руку, а потім озброїться й приборкає озброєних «калашами» професійних злочинців, бандитів та убивць. Нарешті, разом із спецназівцями вирушить на затримання маньяка, котрий вдавав із себе Вельзевула, слугу Сатани.
Цього разу Лисиця, за сумісництвом – кримінальний репортер, а отже, сищик зі стажем та певним набором інформації, береться розслідувати жахливий злочин. Убито молоду жінку Аліну. З нею та її подругою Русланою професор познайомився на відпочинку в Скадовську. Вбивство дуже нагадує ритуальне: спеціальний ніж, портрет Вельзевула на місці злочину, і найстрашніше – обличчя мертвої оббіловане.
Уважний читач детективів не дасть брехати: так роблять, аби жертву не впізнали. З українських авторів до цього прийому вдався Андрій Котовський у дебютному романі «Потопельник у рожевих рукавичках». http://bukvoid.com.ua/criminal//2017/04/26/115928.html
Сам Лисиця апелює до методів Джейма Гамба, маньяка з «Мовчання ягнят» Томаса Гарріса. Бо, цитата, «на стегнах приблизно в таких самих місцях зрізано шкіру, місцини в діаметрі сантиметрів п`ять-шість».
Але сам автор робить помилку, яку помітять лише згадані вище уважні читачі детективів: лишає неушкодженими подушечки пальців першої жертви Вельзевула. Отже, ідентифікація може бути проведена успішно. Ані Лисиця, ані місцева поліція цим не перейнялися. Тож факт, що вбито саме Аліну, ані підтверджений, ані спростований у ході попереднього слідства.
Неуважність до подібних деталей і пропозиція з певного набору фактів, які не доводяться, а є очевидними, бо так вирішив автор – характерна риса для всіх детективів Васильченка. Інша особливість, яка мандрує з роману в роман – балакучість професора Лисиці. Можливо, це таке авторське рішення, що вирізняє героя. Проте до «Жорстоких ігор…» Богдан, а разом із ним – читачі здибували таке, яке їхало. Тобто, професор завжди зустрічався в ході свого розслідування з такими, як сам, балакучими персонажами. Та ще й наділеними однаковим із ним почуттям гумору. Тож діалоги часом виглядають скетчами: ану, хто кого пережартує. Нічого поганого в цьому нема, аби розмови й словесні пікірування не гальмували дію.
У «Жорстоких іграх…» ситуація вже трохи покращилася. Балаканини не стало менше, проте дійові особи бодай наділені різними мовними характеристиками. Тому нарешті бандит відрізняється від вченого, а сантехнік – від поліцейського. Ще один плюс роману, який мають дебютні «Двурушники» - детальне заглиблення в історію та практику згаданих явищ, котрі формують сюжет. У «Двурушниках» розповідається про все, пов`язане з вовкулаками http://bukvoid.com.ua/criminal//2012/11/06/123100.html, нехай навіть мовою «Вікіпедії». В «Жорстоких іграх…» увага приділяється різним проявам сатанізму та пов`язаних із ним ритуалів. Для детективу це добре. В обох випадках Васильченку вдається добряче задурити читацькі голови й переконати: читачі знають більше за автора, а отже, завіграшки розгадають загадку.
Через те ходів-обманок у новому детективі чимало. Тут і згадані вже скадовські мафіозі, і напівбожевільний Чорнокнижник, навіть гопники з місцевими пролетарями. Сам Лисиця, як належить героєві, отримує по голові від різних людей із різною періодичністю, потім беручи реванш і даючи відсіч.
Як результат, маємо не бездоганний з огляду на деякі деталі, проте – добротний, витриманий у жарових рамках детектив. Тож насамкінець порада тим, хто ще не читав: не намагайтеся самі вгадати, хто вдає з себе Вельзевула. Автор усе зробив, аби вам це не вдалося.
Оцінка****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Додаткові матеріали
- Хтось вийшов на полювання
- Залюбити до смерті
- Шпигунські ігри на Поділлі
- Проти болю є прийоми
- «Донецький» з пістолетом
- Диявольський бестселер
- Гра як покута
- Голота, винущувач упирів
- Убий і передай далі
- Не ображайте хакера
- Одного разу в Одесі
- Про потвор і людей
- Слідство веде літредактор
- Кримінальне чтиво: краще з минулого сезону
- Кривава спадщина
Коментарі
Останні події
- 30.01.2025|22:46Топ БараБуки: найкращі дитячі та підліткові видання 2024 року
- 22.01.2025|11:18Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
- 22.01.2025|11:16«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті
- 22.01.2025|09:24«Основи» перевидають фотокнигу balcony chic Олександра Бурлаки, доповнену фотографіями з 2022–2024 років
- 20.01.2025|10:41Розпочинається прийом творів на VІI Всеукраїнський конкурс малої прози імені Івана Чендея
- 17.01.2025|11:04Топ БараБуки: короткий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 15.01.2025|10:48FRANKOPRIZE 2025: Комітет розпочав прийом заявок
- 12.01.2025|20:21Філософські есе Олега Кришталя крізь призму відгуків
- 12.01.2025|08:23«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Красне письменство»
- 11.01.2025|21:35«Де моє хутро»: історія про силу прийняття вперше презентували у Львові