Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Розбійник любить Україну
Сергій Ухачевський. Стіна. Осінні ілюзії. – Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2009. – 380 с.
Жанр: антирадянське ретро
Ініціативу видавництва «НК Богдан» запустити детективну серію можна лише вітати стоячи та оплесками. Але видавець не винен, що з «чистим» літературним детективом у нашій літературі певні проблеми. Тому в новій «Український детектив» цього року вийшли:
- дуже посередній твір Віктора Мельника «Двійник невідомого контрабандиста», котрий за формою та змістом справді є детективом, тільки нудним;
- два романи Олександра Вільчинского «Неврахована жертва» та «Суто літературне вбивство», які можна вважати детективами за задумом та інтригою, але реалізації такого задуму в повній мірі шкодять слабенька динаміка та певні претензії на «серйозність»;
- «Стіна» та «Осінні ілюзії» Сергія Ухачевського – яскраві, як на мене, зразки соціальної прози, наділені гострими сюжетами, котрі, всупереч своїй присутності в «детективній» серії, детективами і навіть кримінальними історіями не є, і на цьому, шановні читачі, мої зауваження до книги Сергія Ухачевського закінчуються.
Я вже не раз вказував, причому – не лише в рамках цієї рубрики, на визначальну рису детективу в розумінні пересічного українця. У нас «детектив» - це все, що не «мелодрама» (решту вакууму жанрової літератури займають фантастика з фентезі, їх ні з чим не сплутаєш). Тобто, якщо в придуманій автором історії двоє люблять одне одного і вірші Шевченка – це мелодрама. Якщо при цьому на задньому плані когось убивають, наприклад – випадковий п`яний перехожий гине в ДТП, і цей труп бачать закохані герої – це вже детектив. Не важливо, що потім про цей труп у оповіді не йдеться: мертв`як є – значить, детектив.
Коли я вчився в школі (а було це в часи, описані Сергієм Ухачевським, тільки я вчився в Ніжині, а не в Тернополі), один двієчник на запитання вчительки української літератури: «Назви жанр цього твору» обережно відповів: «Це не вірш, бо написано прозою». Ви згодні, що «Рекреації» Андруховича – не вірш? Я теж, адже це проза. А далі? Там у одному епізоді є людина з ножем, значить – це детектив? Чи художню літературу на поезію і прозу ділять лише двієчники?
Інша аналогія: знайдеться щонайменше півсотні (!) людей з ученими ступенями і просто – з вищою освітою, які доведуть: мій рідний Ніжин – географічно не Схід України, як і вся Чернігівщина, котру історично називають Сіверщиною. Але, тим не менше, мене всі одно називатимуть «східняком» по відношенню до Тернополя, де відбувається дія повістей Ухачевського. Поділ України лише на Схід і Захід – правильний? У нас же ще Північ та Південь є…
Тому повісті Сергія Ухачевського «Стіна» та «Осінні ілюзії» - точно не мелодрами, хоча там є трошки «про любов». Але це і не детективи, хоч ріжте мене на шматки і згодовуйте собакам!
Скажу більше: в повісті «Стіна» навіть не стріляють і трупів там нема. Хіба присутні живі мерці-зомбі – вчителі українських радянських шкіл та комсомольці-старшокласники. І якщо фінальна частина «Осінніх ілюзій» наповнена стріляниною та вибухами гранат, це так само не робить згадану повість «бойовиком» у тому розумінні, в якому бойовики визначаються за сталою жанровою класифікацією. В українській літературі ХІХ століття такі історії називали «народними романами». А їхніх героїв – народними месниками, і тут уже без лапок.
Почати з того, що «Стіна» датується 1982 роком, її авторові на той момент було 16. Не дивлячись на те, що текст потім перероблявся і навіть заборонявся з цензурних міркувань через лексику, яку кандидати філологічних наук та активісти товариства «Просвіта» і НЕК вважають нецензурною, маємо, без перебільшення, якщо не унікальний, то вже точно – оригінальний літературний пам’ятник епохи розвиненого соціалізму. Твір, якій писався по гарячих слідах, з натури, і тим цінний – бо не вигадка, а лише літературна обробка призабутої реальності.
Сюжет «Стіни» одноплановий та не надто закручений, бо на «закрутку» нема потреби. У 1982 році представники другого покоління радянських людей по всій країні або бухали і пахали на владу, або – рвалися до влади, аби змушувати інших пахати і не заважати при цьому бухати, самі при цьому теж бухаючи ще більше за підлеглих. А їхні діти – третє покоління радянських людей – йшли або в комсомольські активісти, або – в кримінал. У «Стіні» нема так званих позитивних персонажів і взагалі – навряд чи можна назвати якогось героя головним. Проте бандити різного віку, алкоголіки різних професій та дівчата, які між добровільною проституцією і зґвалтуванням обирають панель – це ті, кого породила радянська влада і вперто не хотіла помічати.
Аж поки не прорвало – як у «Осінніх ілюзіях». Тут уже чітко окреслений герой – 17-річний Роман Василишин. Він національно свідомий, його ненависть до радянської влади – власний вибір, у цьому він бере приклад з батька-дисидента. Тільки, на відміну від тата, Роман не теоретик, а практик опору Системі. Зі зброєю в руках та пачками награбованих грошей хлопець дуже схожий на опришка. За сюжетом, Роман має «кінці» в Москві, але здавати їх не хоче, тому бандити та менти спільно починають пресувати хлопця. Він дає відсіч бандитам, тікає з КПЗ, спаливши заодно міліцейську управу, і, загний всіма, дає останній бій, стримуючи сили противника (підрозділи радянської міліції і радянської армії) більше трьох годин.
Будучи принциповим противником пафосу та чіпляючись очима за пафосні фрази в повістях Ухачевського, я ловив себе на думці: чи не вперше за багато років літературний герой, котрий, ідучи на вірну загибель, пише в прощальному листи: «Я любив Україну», а потім подумки звертається до Бога, не викликає спротиву та роздратування. Натомість коли це ж саме роблять у реалі активісти політичних партій, просвітницьких і патріотичних організацій, а заодно – письменники, котрі вирішили написати злободенні твори про Голодомор, загибель Батурина, Чорнобіль, любов і «помаранчеві» події, їм не віриш. Можливо, тому, що розбійник з повісті Ухачевського не звик кидатися словами. А за те, що промовив, звик відповідати: перед собою, Богом та людьми.
Наостанок – знову про детектив, адже це слово стоїть на обкладинці книжки. Так, творів цього жанру в Україні пишуть мало і кожен «жанровий» багнет дорогий. Але я б поставив поруч із «Стіною» Сергія Ухачевського не російські книги з серії про бандитський Петербург, а… «Пацики» Анатолія Дністрового. Порівняйте два твори, тим більше, що одне спільне в них уже є: обидва – про Тернопіль 1980-х. І якщо визнавати саме ці тексти Ухачевського детективами, тоді варто ласкаво запросити до авторів серії «Український детектив» Дністрового. А разом із ним – Олеся Уляненка з його «Дофіном Сатани» та «Сином тіні», Павла Вольвача з «Клясою»…
Якщо повернутися на початок розмови і згадати: в Україні детектив усе, що не мелодрама – це досить нормальна підборка.
Оцінка *****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки – Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки – Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Додаткові матеріали
- Не люди
- Психо назавжди
- Непросто вигнати нечисту силу
- Не плюй, президентом не станеш!
- Volkov. m.d.
- Вбити за гея
- Кримінальна міліція
- Полковник рятує генерала
- Обережно, діти!
- Слідство веде планктон
- Тричі славний обман
- Податківці рятують голови
Коментарі
Останні події
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”