Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Смертельні ігрища покійників
Іван Аврамов. Гру починає покійник. – К .:, Зелений Пес, 2006 . – 285 с.
Жанр: добро по-українські теж може бути з кулаками
Хороші детективні романи показують недосконалий світ і підказують, що в ньому можна змінити, якщо почнеш із себе. Вони як тюльпани на 8 Березня. Жінки розуміють підлабузництво, нещирість та несправжність таких знаків уваги, однак не відмовляються. Квіти - гарні, чоловік - приємний, і взагалі – завтра все буде як завжди, а сьогодні життя вдалося і ми перемогли.
Відтак чтиво, писане українськими авторами, такого настрою, на жаль, не створює. Хоча буду відвертим: просто розповідати прості історії в нас потроху вчаться. Але, взявшись за перо (чи сівши за комп’ютер?) з метою прославитися та заробити (для іншого чтиво не пишеться), українці частенько забувають озиратися довкола себе. Україна багата сюжетами не менше, ніж Росія чи Америка. Залишається адаптувати їх.
Усе, сказане вище, можна вважати першою реакцією на роман Івана Аврамова «Гру починає покійник». Це дуже соціальна історія: за однією з сюжетних ліній, тут привозять неповнолітніх дівчаток привозять на тихі бази відпочинку багатим можновладцям для сексуальних забав. Є в тексті ще одна сюжетна лінія: автор порушує проблему контрабанди антикваріату.
Показовість наявності в одному детективі двох таких різних соціальних проблем, як вивезення з України творів мистецтва і процвітання в самій Україні всіх видів сексуальних збочень, повинна в межах одного роману примирити два табори: шанувальників «вишуканого інтелігентного інтелектуального детективу» і «прихильників низькопробної попси з елементами насильства та сексу». Іван Аврамов не просто робить, а майже зробив неможливе: таки догодив і тим, і іншим.
Ось наприклад: «І хоч Аліна, як квітнева берізка, вже переповнилася соком, що очікує свого здобувача, мій вхід у неї супроводжувався пружним і ніжним опором – так добре підігнаний корок щільно вгвинчується у вузьку й довгу шийку винної пляшки» .
Або: «Ребром долоні я потривожив його сонну артерію. Спи спокійно, любий друже! Через півгодини ти прокинешся в себе під стійкою» .
Для естетів подібні сцени дуже просто врівноважуються: «Сакральним мистецтвом я почав цікавитися дуже давно. Подивився «Андрія Рубльова» - фільм мене, отрока, просто вразив. І треба ж, сусід по сходовому майданчику, професор лінгвістики, виявився пристрасним колекціонером живопису. На кожній своїй іконі професор вважав мені за необхідне прочитати цілу лекцію».
Не хочеш сексу та бійок – борися з контрабандистами і рятуй українські ікони. І навпаки.
Між іншим, саме цей роман виявився одним із не багатьох зразків сучасного українського чтива, більш-менш придатним для екранізації. За моїми даними, же існує сценарій однойменного повнометражного фільму за цим твором, який почне зніматися, щойно в Україні відновиться кіновиробництво.
Однак наявність обмовки «майже» насправді свідчить про наявність в тексті Аврамова однієї проблеми. Головний герой роману – такий собі Ед Хомайко, український чи миротворець, чи найманець, словом – «дикий гусак», що прилетів додому з Ліберії з сумкою зароблених доларів. Впізнати в ньому себе, свого друга чи свого сусіду важко, зате дуже просто знайти таких персонажів хоча б у французьких кримінальних романах. Та і злокохучий цей Ед такий самий, як француз.
Далі: приводом для початку розслідування таємничої загибелі дядька-митця стають листи, написані ним перед смертю. Все це добре, але Ед отримує їх по пошті. Тобто, дядько подбав, аби листи з того світу якимось чином надходили до племінника з певним інтервалом. Технічно це надто складно. А якщо це складно уявити, то читати про це важкувато. Штучність та запозиченість початкової інтриги доповнюють аж надто куртуазні імена та прізвища дійових осіб: слідчий Вальдшнепов, художник Платон Платонович Покамістов, колекціонер Моріс Веніаминович Блинський, та й сам покійний дядько – Модест Петрович. Все це – як вузлувате коріння, об яке постійно перечіпляєшся на загалом рівній дорозі, якою йде це доволі цікава та динамічна оповідь.
Проте я абсолютно не проти такої атаки клонів на здебільшого дике та не окультурене поле сучасної української масової літератури. Нехай їх буде більше. А кількість сама по собі перейде в якість.
Оцінка **** (-)
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки – Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки – Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Додаткові матеріали
- Мозок у цейтноті
- Політичні імпотенти тернопільського розливу
- Вбити за «Молодість»
- Привид бродить по музею
- Слюсар любить білі колготки
- Статеві збочення українського політикуму
- Італійська народна казка
Коментарі
Останні події
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”