
Re: цензії
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
- 11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. КременчукЖінкам потрібна любов
- 05.03.2025|Тетяна Белімова"Називай мене Клас Баєр": книга, що вражає психологізмом та відвертістю
- 05.03.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськСтефаник у художньому слові Оксани Тебешевської
- 22.02.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУЗоряний "Торф"
- 18.02.2025|Світлана Бреславська, Івано-ФранківськПро Віткація і не тільки. Слово перекладача
- 15.02.2025|Ігор ПавлюкХудожні листи Євгенії Юрченко з війни у Всесвіт
Видавничі новинки
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Поліна Кулакова. Дівчина, яку ми втратили
Поліна Кулакова. Дівчина, яку ми втратили. – Вінниця, Дім Химер. 2019. – 150 с.
Жанр: трилер
Експозиція сприймається не зовсім реалістичною, хоч у авторській післямові читачам пояснюють: історія, покладена в основу інтриги, цілком реальна. Як пише сама авторка, свого часу на очах її бабусі нейлонова сукня розплавилася просто на дівчинці, котра стрибала через багаття. Проте в реальному житті дівчинка помітила пошкоджений вогнем одяг майже відразу, лиш розгубилася, перелякалася. У художньому творі ані дівчинка Ліда, ані її безтурботні приятелі нічого такого не помітили.
Взагалі їхня поведінка виглядає ірраціонально навіть для підлітків. Спершу проспівали Ліді та Павлові з дорого дива, без жодних заявлених у тексті підстав сакральне «тілі-тілі-тісто…» (цікаво, як далі мало бути далі – «жених і невіста»?), а потім запхали парочку в сарай і зачинили ззовні. Тим часом з підступна іскра, цитата, перетворила сукню на гарячу смертоносну смолу.
Далі події роману Поліни Кулакової «Дівчина, яку ми втратили» перестрибують на сімнадцять років уперед. Молода івано-франківська журналістка Наталя розпитує в Артема, одного з учасників тих події, подробиці. Змушуючи його вкотре оживляти в пам`яті демонів, хоча авторка й тут не дає відповіді, для чого це Наталі та її редакційному керівництву. У їхньому виданні є рубрика, де публікують подібні історії? Та обсяг роману надто невеличкий, а події змінюються з калейдоскопічною швидкістю, тож думати про такі дурниці, як причинно-наслідкові зв`язки, навряд чи треба.
Тим більше, що оповідь завдяки Артемові знову робить стрибок назад, тепер уже в недалеке минуле. Артем, Святослав, Влад, Марко і той самий Павло, якого заштовхнули в сарай разом із Лідою, вирушають чоловічою компанією в похід й дуже скоро перший із них зникає. Скоро ті, хто лишився, знаходять імпровізовану могилу, де написано ім`я зниклого побратима. Рік народження, дата смерті. Вона збігалася з днем нинішнім. Спершу молодих людей це навіть розважає. Та згодом, коли вони один за одним починають помирати, стає страшно. Артем як оповідач дає зрозуміти: всій компанії з того світу якимось чином мститься Ліда.
Уже відзначалося, що трилер Поліни Кулакової – гарно сконструйована історія про помсту за гріхи. Всяке зло має бути покаране, на тому стоїть детективний жанр від часів свого заснування. А сюжетів, побудованих на послідовному й вигадливому знищенні непокараних грішників історія жанру нараховує сотні, як не тисячі. Варто згадати класику – «Десять негренят» Агати Крісті, коли на острові посеред моря один за одним гинуть від невідомої руки дорослі чоловіки та жінки. Поруч поставимо «Дама в окулярах, із рушницею та в автомобілі» й «Убивче літо» Себастьяна Жапрізо і за бажанням список можна продовжити.
Варто нагадати фільм «Наречена була в чорному» Франсуа Трюффо з Жанною Моро у головній ролі, створеному за романом класика «чорного» трилеру Корнелла Вулрича. Згадка про нього дуже добре лягає в контекст, адже, як і в романі Поліни Кулакової, героїня вишукано мститься за наглу смерть нареченого. Але її заподіяли ненавмисне, так само герої «Дівчини…» не мали наміру позбавляти Ліду життя. Нещасний випадок, за який ніхто не відповів по закону.
Ця обставина мимоволі змушує замислитися про непомітну на позір сторону пропонованого роману. А саме: Артем, як і четверо його приятелів, після того випадку отримали сильну психічну травму. Тому кожен поводить себе відповідно: не чинить опору, навіть не намагається уникнути, як вони вважають, Божої кари, а приймають все покірно, мов ті самі мовчазні ягнята. І дивна розмова Артема з журналісткою до останніх сторінок виглядає сповіддю того, хто вижив, із метою отримати індульгенцію.
Чи отримав – читач дізнається з останнього розділу. Заради якого, виглядає, роман і писався. Він деконструює нелінійний сюжет, і дає зрозуміти: авторка заради ефектного фіналу готова заплющити очі на певні логічні лакуни, особливо помітні на початку. На запитання: «Для чого все це і чому саме так?» буде однозначна відповідь: «Задля кінцівки». Ну, найлогічніша для детективу відповідь…
Оцінка****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Додаткові матеріали
- Поліна Кулакова. Дівчина, яку ми втратили
- Шпигуни навкруги
- Два тижні на розшук
- І смерть художникам!
- Прокляті бурштином
- Фатальний артефакт
- Полювання на вродливих
- Вбивство раз на двадцять років
- Кращі детективи`2018 від «Кримінального чтива UA»
- Супермен проти бовдурів
- У вересні дві тисячі чотирнадцятого…
- Пригоди української Попелюшки
- Полювання на всесвітню владу
- Помста психопатів
- Слідство веде психіатр
Коментарі
Останні події
- 06.04.2025|20:35Збагнути «незбагненну незбагнеж»
- 05.04.2025|10:06Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
- 05.04.2025|10:01Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
- 05.04.2025|09:56Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію
- 30.03.2025|10:014 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
- 30.03.2025|09:50У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
- 20.03.2025|10:47В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра
- 20.03.2025|10:25Новий фільм Франсуа Озона «З приходом осені» – у кіно з 27 березня
- 20.03.2025|10:21100 книжок, які допоможуть зрозуміти Україну
- 20.03.2025|10:19Чи є “Постпсихологічна автодидактика” Валерія Курінського актуальною у XXI ст. або Чому дослідник випередив свій час?