Re: цензії

18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Нотатки мемуарного жанру
17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменниця
Володимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
14.12.2024|Валентина Семеняк, письменниця
Ключ до послань
10.12.2024|Ігор Зіньчук
Свобода не має ціни
01.12.2024|Ігор Зіньчук
Томас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях

Літературний дайджест

12.01.2011|08:33|ZAXID.NET

Тату з Ініціалом Батьківщини…

Нова книжка віршів Тараса Девдюка «Дерево навколо птаха» приходить до українського читача сиротою, бо нема якоїсь особливої промоції, або взагалі немає ніякої.

Не бачимо анонсів презентаційного туру обласними центрами, ефірів на радіо і телебаченні, інтерв’ю у газетах та на Інтернет-порталах. А поет живе собі у Чикаго, їздить на своєму вишневому «Plymouth Sundance» і, здається, його ніщо не «колише». Але видав книжку таки в Україні. Бо про Україну?

Пригадую вислів одного мислителя, де мова про те, що зором людина може бачити весь світ, але ногами повинна вростати у рідну землю. Тарас Девдюк вріс іще й думкою.

Це вже навіть не розпач. Це примирення і флегматизм. Тільки трохи болю заважає сягнути байдужості. Туга за батьківщино. Сонна безпросвітна туга. Ніби на Північному полюсі прогулюєшся, а потім розумієш, що заблукав, і розумієш, що десь отам твоя домівка, але не бачиш її ніяк, бо густий лапатий сніг застилає твої очі. Густий лапатий сніг замітає твої сліди, і ти вже ніколи не вернешся домів. І вже ніхто тебе не відшукає по слідах.

   Слава Богу є сліди, котрі сніг замести не годен, бо не сліди вони, а слова. Гарячі слова не так поезії, як правди. Тарас Девдюк переїхав з Вербівця до Чикаго і там пише глибокі ліричні поезії, які проймають свою чистотою і безпосередністю. Здається, інколи так долі складаються спеціально , приносячи людське життя в жертву мистецтву.

   Переваги життя за кордоном такі, що нині Тарас Девдюк не є учасником українського літературного процесу і не мусить стежити за модою, піддаватися перманентним тенденціям, а ще він може без будь-якого упередження писати патріотичну поезію. Звісно, це не заслання, вчинене владою, але це заслання, вчинене долею.

 

Тату із літерою «У»

на ніжці в тебе, наче пташка.

До неї, вибравши тоту,

припали б віддано мужчини

і цілували би тату

з Ініціалом Батьківщини.

(«Патріотка»)

 

Або:

 

Ти передаш тепло <…>

дівчині, яку любиш ти

за її перстень з тризубом…

(«Дівчині НЛО»)

 

Ще одна втрата, окрім батьківщини, що відстежуємо у збірці, – втрата молодості: « Тепер лишилося між літер // як найінтимніше з речей – // вагу і вік в очах втаїти …» – до того ж останній рядок винесено, як епіграф до всієї збірки з присвятою авторовому поколінню. Просто минуло чимало часу. Від чого? До чого? Чимало часу життя. 17 років від публікації першої книжки «Бенкет на голівці цвяха». Десять після другої – «Ти, три хвилини тому». І ось маємо «Дерево навколо птаха». Що дуже важливо – назва максимально вдала, бо максимально відповідає наповненню, смисл якого не до кінця зрозумілий, але тут, як на мене, наголос падає на відчуття, а не на логіку.

І що спонукало поета таки видати цю книжку? «Настав час, – каже Девдюк, – в якому я гостро відчув, що в Україні відчувається моя відсутність… Дійсниця відбувається так, що мені доводиться ігнорувати сучасного читача в тій мірі, в якій Він – сучасний читач – дозволяє собі ігнорувати мою творчість. Ми є в однаковій ситуації. Ми нічого не втрачаємо…»

І, знаєте, з Тарасом Девдюком неважко погодитись, бо, зрештою, українська поезія настільки насичена найрізноманітнішими голосами, що втрата одного з них майже нічого не міняє. Себто немає відчуття суттєвої втрати. Водночас, присутність кожного такого голосу є здобутком.

В особі Тараса Девдюка, одержуємо поета, вільного від будь-якої кон’юнктури, котрий навіть не соромиться подеколи римувати; окрім туги за батьківщино і молодістю зустрічаємо тонкі порухи закоханого серця з кумедними парадоксами і несподіваними висновками; на злобу дня і добрість ночі, котра виконує функції вічності; можливо недоліком, а може, й перевагою є «простакуватість» окремих текстів, що, тим не менше нагадують мудрі спостереження старих гуцулів, бо, здається саме там вросли поетові ноги («Від цих смерек не годен відійти!»); страшенно багато музики (і гуцульська, і класика, і рок, і блюз, і реп…), а сам принцип імпровізації, який спостерігаємо у поєднанні римованого і вільного віршів, наштовхує на думку про джазову природу поезії Тараса Девдюка. Себто в його особі ми маємо навіть не голос (себто вокаліста), який вправно виводить арії чи романси, а композитора, котрий «сам собі режисер» і Френк О‘Гара, то чому б не створити власний «персонізм»?

 

Темний оранж

світлий блю

блюзка блюзу

 

Так, це вже лунає музика! До танцю, шановні! 

 Василь Карп’юк

Девдюк Т. Дерево навколо птаха: Поезія / Худож. оформл. А. Марковської. – Львів: Каменяр, 2010. – 87 с.



Додаткові матеріали

01.11.2010|06:29|Re:цензії
Повернення чи симуляція?
13.12.2010|07:35|Re:цензії
Примхи зворотної сторони
16.12.2010|07:34|Події
Іван Андрусяк: «Цього року з поезією було дуже сумно…»
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери