Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Тату з Ініціалом Батьківщини…
Нова книжка віршів Тараса Девдюка «Дерево навколо птаха» приходить до українського читача сиротою, бо нема якоїсь особливої промоції, або взагалі немає ніякої.
Не бачимо анонсів презентаційного туру обласними центрами, ефірів на радіо і телебаченні, інтерв’ю у газетах та на Інтернет-порталах. А поет живе собі у Чикаго, їздить на своєму вишневому «Plymouth Sundance» і, здається, його ніщо не «колише». Але видав книжку таки в Україні. Бо про Україну?
Пригадую вислів одного мислителя, де мова про те, що зором людина може бачити весь світ, але ногами повинна вростати у рідну землю. Тарас Девдюк вріс іще й думкою.
Це вже навіть не розпач. Це примирення і флегматизм. Тільки трохи болю заважає сягнути байдужості. Туга за батьківщино. Сонна безпросвітна туга. Ніби на Північному полюсі прогулюєшся, а потім розумієш, що заблукав, і розумієш, що десь отам твоя домівка, але не бачиш її ніяк, бо густий лапатий сніг застилає твої очі. Густий лапатий сніг замітає твої сліди, і ти вже ніколи не вернешся домів. І вже ніхто тебе не відшукає по слідах.
Слава Богу є сліди, котрі сніг замести не годен, бо не сліди вони, а слова. Гарячі слова не так поезії, як правди. Тарас Девдюк переїхав з Вербівця до Чикаго і там пише глибокі ліричні поезії, які проймають свою чистотою і безпосередністю. Здається, інколи так долі складаються спеціально , приносячи людське життя в жертву мистецтву.
Переваги життя за кордоном такі, що нині Тарас Девдюк не є учасником українського літературного процесу і не мусить стежити за модою, піддаватися перманентним тенденціям, а ще він може без будь-якого упередження писати патріотичну поезію. Звісно, це не заслання, вчинене владою, але це заслання, вчинене долею.
Тату із літерою «У»
на ніжці в тебе, наче пташка.
До неї, вибравши тоту,
припали б віддано мужчини
і цілували би тату
з Ініціалом Батьківщини.
(«Патріотка»)
Або:
Ти передаш тепло <…>
дівчині, яку любиш ти
за її перстень з тризубом…
(«Дівчині НЛО»)
Ще одна втрата, окрім батьківщини, що відстежуємо у збірці, – втрата молодості: « Тепер лишилося між літер // як найінтимніше з речей – // вагу і вік в очах втаїти …» – до того ж останній рядок винесено, як епіграф до всієї збірки з присвятою авторовому поколінню. Просто минуло чимало часу. Від чого? До чого? Чимало часу життя. 17 років від публікації першої книжки «Бенкет на голівці цвяха». Десять після другої – «Ти, три хвилини тому». І ось маємо «Дерево навколо птаха». Що дуже важливо – назва максимально вдала, бо максимально відповідає наповненню, смисл якого не до кінця зрозумілий, але тут, як на мене, наголос падає на відчуття, а не на логіку.
І що спонукало поета таки видати цю книжку? «Настав час, – каже Девдюк, – в якому я гостро відчув, що в Україні відчувається моя відсутність… Дійсниця відбувається так, що мені доводиться ігнорувати сучасного читача в тій мірі, в якій Він – сучасний читач – дозволяє собі ігнорувати мою творчість. Ми є в однаковій ситуації. Ми нічого не втрачаємо…»
І, знаєте, з Тарасом Девдюком неважко погодитись, бо, зрештою, українська поезія настільки насичена найрізноманітнішими голосами, що втрата одного з них майже нічого не міняє. Себто немає відчуття суттєвої втрати. Водночас, присутність кожного такого голосу є здобутком.
В особі Тараса Девдюка, одержуємо поета, вільного від будь-якої кон’юнктури, котрий навіть не соромиться подеколи римувати; окрім туги за батьківщино і молодістю зустрічаємо тонкі порухи закоханого серця з кумедними парадоксами і несподіваними висновками; на злобу дня і добрість ночі, котра виконує функції вічності; можливо недоліком, а може, й перевагою є «простакуватість» окремих текстів, що, тим не менше нагадують мудрі спостереження старих гуцулів, бо, здається саме там вросли поетові ноги («Від цих смерек не годен відійти!»); страшенно багато музики (і гуцульська, і класика, і рок, і блюз, і реп…), а сам принцип імпровізації, який спостерігаємо у поєднанні римованого і вільного віршів, наштовхує на думку про джазову природу поезії Тараса Девдюка. Себто в його особі ми маємо навіть не голос (себто вокаліста), який вправно виводить арії чи романси, а композитора, котрий «сам собі режисер» і Френк О‘Гара, то чому б не створити власний «персонізм»?
Темний оранж
світлий блю
блюзка блюзу
Так, це вже лунає музика! До танцю, шановні!
Девдюк Т. Дерево навколо птаха: Поезія / Худож. оформл. А. Марковської. – Львів: Каменяр, 2010. – 87 с.
Додаткові матеріали
- Повернення чи симуляція?
- Примхи зворотної сторони
- Іван Андрусяк: «Цього року з поезією було дуже сумно…»
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року