Re: цензії

20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Розворушімо вулик
11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
«Але ми є! І Україні бути!»
11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУ
Побачило серце сучасніть через минуле
10.11.2024|Віктор Вербич
Світ, зітканий з непроминального світла
10.11.2024|Євгенія Юрченко
І дивитися в приціл сльози планета

Кримінальне чтиво

А тепер налякайте мене…

Маніяк на замовлення. Упорядник Вікторія Михайлова. – К.: Електрокнига, 2016. – 311 с.

Жанр: гра в детектив

 

Цей збірник, як і попередній – «Це ж елементарно, сер…», є результатом конкурсу гостросюжетної прози малої форми й пропонує твори переможців. Тенденції зберігаються: зробивши приціл передусім на детектив у всій жанровій чистоті, експерти й упорядник отримали купу творів, серед яких власне детективний жанр був представлений у меншості.

Порівняно з першим збірником пропонований, попри це, демонструє прогрес. Попередня книга умовно ділила оповідання на «урбаністичні» та «рустикальні», і автори переносили дію своїх творів у реалії українських сіл. Від самого початку це було світоглядною помилкою, адже детектив – жанр, народжений на бруківці великого міста й за міськими межами просто не виживе.

Звісно, є твори «золотого віку», зокрема Агати Крісті, де дія переноситься в провінцію. Але, по-перше, українська провінція від британської сильно відрізняється. По-друге, англійська, як і загалом європейська проза до появи детективу в третій чверті позаминулого століття, вже мала сформовані традиції національних літератур, де дійовими особами виступали не пастухи з пастушками, а хоч провінційна, та все ж – аристократія. Нарешті, детектив на Заході – жанр не маргінальний, а в певних випадках навіть націєутворюючий. Натомість українське село в читацькій, та й суспільній свідомості маргіналізоване – або надміру романтизоване. Обидва шляхи для розвитку детективу тупикові.

Відчувши тенденцію, автори «Маніяка на замовлення» практично зовсім відмовилися в сюжетах від сільських реалій. Проте пішли в іншу крайність – пропонували детективи з елементами містики, чи правильніше сказати – містику з елементами детективу. Приклад – «Як любити русалок» Тетяни Люклі, де рівноправно діють земні люди та хвостаті русалки й інші мешканці водойм, а злочинець у «Дев`яти життях» Стаса Сидорака – не зовсім людина. Не кажучи вже про «Єдиний раз перелякався» Владислава Івченка, котрий остаточно визначив себе як майстра змішувати жанри, тяжіючи, втім, до ірреального.

У цьому нема нічого поганого, бо горор в Україні не займає навіть куточка в окремій ніші. Тому йде причіпним вагоном до детективної та пригодницької літератури й нечисленних трилерів. Прихистити його під дахом детективу – справа благородна й досить вдячна, бо містика в більшій мірі український формат, аніж типова урбаністика.

Через те, власне, кращі оповідання даного збірника тяжіють до готики, використовуючи в сюжетах її елементи. Герої стикаються зі злочинами, яким передують ірраціональні події, відсилаючи їх у світ потойбіччя. Передусім це «Фігури Ліхтенберга» Юрія Савки – священик з’ясовує обставини загибелі кількох молодих дівчат у провінції та бачить привид однієї з них. Також – «Чоловік у борсаліно» Дарії Приходько – у вбивстві підозрюється примара, дуже схожа на архітектора Владислава Городецького. Сюди ж варто додати «Твоя Д.» Яни Ніч-Кордонської: один із багатьох не кривавих, проте – елегантно вирішених творів, герої якого отримують загадкові анонімні записки, котрі псують їм життя.

Класичний детектив усе ж присутній. З домашнім завданням найкраще впоралися В`ячеслав Васильченко, пропонуючи читачам логічну загадку під назвою «Сорока – ворона на припічку сиділа…», Одарка Білоконь у творі з оригінальною назвою «Мисливець ходить, шукає зайця» та Юлія Ворон із міліцейсько-поліцейською «Голкою правосуддя». З рештою, уваги варті всі представлені оповідання. Адже разом вони репрезентують як потенціал українських «чтивних» авторів, так і актуальні для них тенденції.

 

Оцінка***** 



Додаткові матеріали

Борги повертають із кров`ю
Ідеальні злочини без ідеальних героїв
Кращі гостросюжетні романи` 2015. Авторський рейтинг
Вуду: українська версія
Шпигунські пристрасті імперії
Топ-5. Кращі гостросюжетні романи-2014. Авторський рейтинг
П`ять зниклих товстунів та інші загадки
Бій з Тінню
Доля резидента
Монологи за кавою
Справжній полковник майбутнього
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

21.11.2024|18:39
Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
19.11.2024|10:42
Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
19.11.2024|10:38
Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
11.11.2024|19:27
15 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
11.11.2024|19:20
Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
11.11.2024|11:21
“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
09.11.2024|16:29
«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
09.11.2024|16:23
Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
09.11.2024|11:29
У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
08.11.2024|14:23
Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року


Партнери