Re: цензії

18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Нотатки мемуарного жанру
17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменниця
Володимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
14.12.2024|Валентина Семеняк, письменниця
Ключ до послань
10.12.2024|Ігор Зіньчук
Свобода не має ціни
01.12.2024|Ігор Зіньчук
Томас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Головна\Події\Рейтинг

Події

20.09.2021|15:10|Буквоїд

ПЕН та The Ukrainians назвали 100 знакових романів і повістей українською мовою

В рамках 28-го BookForum у Львові Український ПЕН та онлайн-медіа The Ukrainians презентували новий спільний спецпроєкт "Від Куліша до сьогодення: 100 знакових романів і повістей українською мовою" .

"Від Куліша до сьогодення: 100 знакових романів і повістей українською мовою".

Список, упорядкований членами ПЕН, покликаний промотувати українську літературу та українських письменників в Україні та світі;  показати повноту і різнорідність української великої прози; стати дороговказом для видавців, бібліотекарів та культурних організацій, а також спонукати молоду аудиторію до читання великих текстів.

"Перед вами карта читання великої української прози, – звернулася до читачів у передмові до проєкту літературознавиця, поетка Ірина Старовойт.Ця карта, можна сказати, контурна, а за часом охоплює приблизно півтора століття і має трансатлантичну географію. Вона віддзеркалює, як сучасні автори Українського ПЕН бачать і пам’ятають літературну спадщину і вступають в розмову з текстами своїх попередників і колег. Врешті, тут саме ті, кого ми зараз обираємо як співпрозмовців, вважаємо знову актуальними, присутніми, прозорливими, кому з натяками — невидимими чи цілком виразними — присвячуємо нові тексти і на кого маємо надію в майбутньому. Вона є фактом безперервного мовомислення і пошуків наративної ідентичності. Немає сумніву, що досвіди і випробування, з якими мірялися життєвими силами українці, були досвідами не тільки місцевого, але й універсального значення. І якби ці сюжети вчасно не були написані, то не тільки ми, але й світ втратив би важливі свідчення, роботу думки, творчого вагання, зяяння травми і винайдення щораз видозміненої мови самоопису".

Укладання довгого списку та кілька етапів голосування, в яких взяли участь усі члени Українського ПЕН, відбувалися у березні-червні 2020 року. Загалом довгий список складався з 436 позицій. Слід наголосити, що відповідно до умов проєкту автори ПЕН не могли номінувати власні твори чи твори, до видання яких вони причетні, а також за них голосувати.

Окрім того, над проєктом працювала дорадча експерта група, до якої ввійшли літературознавці Тамара Гундорова, Микола Рябчук, Оля Гнатюк, Елеонора Соловей, Ірина Старовойт, Анатолій Дністровий, Олексій Сінченко, Ростислав Семків, Олена Галета та Марко-Роберт Стех.

"Беручись за другий літературний ТОП-100 ПЕН, ми, з одного боку, ставили перед собою завдання спростувати думку, що в українській літературі бракує великих романів і повістей, – розповідає кураторка проєкту, виконавча директорка Українського ПЕН Тетяна Терен. – Водночас ми переконані, що велика проза є дієвим інструментом для промоції читання, адже саме романи і повісті здатні захопити читача, зробити для нього книжку щоденною потребою. Укладаючи цей список, ми думали насамперед про тих, хто тільки відкриває для себе українську літературу і формує свої читацькі зацікавлення. Поза тим цей проєкт стане корисною вправою і для професійної аудиторії, адже він спонукатиме перечитувати, дискутувати і укладати власні літературні списки".

Як зазначається в анотації проєкту, до нього ввійшли твори, які "збагатили українську та світову літературу, відзначаються особливим авторським стилем, запропонували нові ідеї та смисли, вплинули на розвиток української мови та становлення України". Серед важливих методологічних особливостей списку слід виокремити те, що він об´єднав епічні твори українською мовою, написані у XIХ–ХХІ століттях. Також, на відміну від попереднього списку зі знаковими творами українською мовою, написаними в різних жанрах, у новому списку кожен окремий автор представлений не більше ніж двома творами. Ще одна відмінність – список "Від Куліша до сьогодення" можна переглядати не лише за абетковим, а й хронологічним принципом. Тож якщо в абетковому порядку список відкриває роман Вікторії Амеліної "Дім для Дома" і завершує "Танець тіней" Михайла Яцківа, то в хронологічному – на першій позиції опинилася "Чорна рада" Пантелеймона Куліша (1857), а на останній – "За спиною" Гаськи Шиян (2019).

Нагадаємо, що це вже другий літературний ТОП-100, упорядкований членами Українського ПЕН і опублікований онлайн-медіа The Ukrainians. 2019 року було презентовано спецпроєкт "Від Сковороди до сьогодення: 100 знакових творів українською мовою". Звідтоді читачі цього списку переглянули його сторінки понад 650 тисяч разів.

"Для нас спільна робота над новим списком ПЕН була приємністю і честю, – зазначив під час презентації проєкту у Львові співзасновник і керівник The Ukrainians Media Тарас Прокопишин. – Понад пів мільйона переглядів сторінок проєкту – це суперпоказник. Загалом на перший проєкт було кілька ключових реакцій. Перша – "вау!" За цим списком стояла величезна робота, і аудиторія завжди це цінує. Друга думка – "нарешті!" Багато авторитетних закордонних медіа до цього публікували подібні списки, але 2019 року нарешті й наші читачі змогли сказати, що і їм тепер є з чого обирати тексти для читання. Третя реакція була: "Ого, скільки непрочитаного!" І далі починалася певна гра – кожен хотів порахувати, що вже прочитано, а які книжки ще попереду". 

Усі твори у списку "Від Куліша до сьогодення: 100 знакових романів і повістей українською мовою" супроводжуються анотаціями, які написали Марія Бліндюк та Ірина Ніколайчук, а також обкладинками книжок, наданими Науковою бібліотекою Національного університету "Києво-Могилянська академія". Ірина Ніколайчук також відповідала за наукове та літературне редагування матеріалів проєкту, Ліна Мачульська – за підготовку онлайн-форм та опрацювання результатів голосування, Данило Павлов – за фотозйомку обкладинок книжок. Дизайн і верстку списку виконала Анастасія Струк. На етапі укладання довгого списку упорядники проєкту також консультувалися з літературознавцями і критиками Євгенієм Стасіневичем, Ганною Улюрою та Михайлом Назаренком.

Список 100 знакових романів і повістей українською мовою у хронологічному порядку:

1. Куліш Пантелеймон, Чорна рада (1857)
2. Нечуй-Левицький Іван, Хмари (1874)
3. Мирний Панас, Білик Іван, Хіба ревуть воли, як ясла повні? (1880)
4. Мирний Панас, Повія (1883)
5. Франко Іван, Захар Беркут (1883)
6. Нечуй-Левицький Іван, Старосвітські батюшки та матушки (1884)
7. Свидницький Анатоль, Люборацькі (1886)
8. Кобилянська Ольга, Царівна (1896)
9. Франко Іван, Перехресні стежки (1900)
10. Кобилянська Ольга, Земля (1902)
11. Коцюбинський Михайло, Fata morgana (1910)
12. Коцюбинський Михайло, Тіні забутих предків (1911)
13. Хоткевич Гнат, Камінна душа (1911)
14. Яцків Михайло, Танець тіней (1916)
15. Винниченко Володимир, Записки кирпатого Мефістофеля (1917)
16. Мартович Лесь, Забобон (1917)
17. Турянський Осип, Поза межами болю (1917)
18. Чайковський Андрій, Сагайдачний (1918)
19. Кримський Агатангел, Андрій Лаговський (1919)
20. Хвильовий Микола, Повість про санаторійну зону (1924)
21. Антоненко-Давидович Борис, Смерть (1927)
22. Хвильовий Микола, Вальдшнепи (1927)
23. Винниченко Володимир, Сонячна машина (1928)
24. Домонтович В., Дівчина з ведмедиком (1928)
25. Підмогильний Валер’ян, Місто (1928)
26. Плужник Євген, Недуга (1928)
27. Яновський Юрій, Майстер корабля (1928)
28. Йогансен Майк, Подорож ученого доктора Леонардо і його майбутньої коханки
прекрасної Альчести у Слобожанську Швайцарію (1930)
29. Підмогильний Валер’ян, Невеличка драма (1930)
30. Шкурупій Гео, Жанна батальйонерка (1930)
31. Самчук Улас, Волинь (1932)
32. Горліс-Горський Юрій, Холодний Яр (1934)
33. Самчук Улас, Марія (1934)
34. Тулуб Зінаїда, Людолови (1934)
35. Яновський Юрій, Вершники (1935)
36. Вільде Ірина, Метелики на шпильках (1936)
37. Королева Наталена, Предок (1937)
38. Трублаїні Микола, Шхуна «Колумб» (1940)
39. Довженко Олександр, Україна в огні (1943)
40. Любченко Аркадій, Вертеп (1943)
41. Багряний Іван, Тигролови (1944)
42. Косач Юрій, Еней та життя інших (1946)
43. Осьмачка Тодось, Старший боярин (1946)
44. Домонтович В., Доктор Серафікус (1947)
45. Гуменна Докія, Діти Чумацького Шляху (1948)
46. Багряний Іван, Сад Гетсиманський (1950)
47. Довженко Олександр, Зачарована Десна (1956)
48. Осьмачка Тодось, Ротонда душогубців (1956)
49. Вільде Ірина, Сестри Річинські (1958)
50. Нестайко Всеволод, В Країні Сонячних Зайчиків (1959)
51. Тютюнник Григорій, Вир (1960)
52. Барка Василь, Жовтий князь (1963)
53. Первомайський Леонід, Дикий мед (1963)
54. Андріяшик Роман, Люди зі страху (1966)
55. Гончар Олесь, Собор (1968)
56. Загребельний Павло, Диво (1968)
57. Іваничук Роман, Мальви (1968)
58. Андієвська Емма, Герострати (1971)
59. Земляк Василь, Лебедина зграя (1971)
60. Нестайко Всеволод, Тореадори з Васюківки (1972)
61. Іваничук Роман, Манускрипт з вулиці Руської (1979)
62. Загребельний Павло, Роксолана (1980)
63. Гуцало Євген, Позичений чоловік (1981)
64. Андієвська Емма, Роман про людське призначення (1982)
65. Шевчук Валерій, Дім на горі (1983)
66. Слабошпицький Михайло, Марія Башкирцева (1986)
67. Шевчук Валерій, Три листки за вікном (1986)
68. Косач Юрій, Володарка Понтиди (1987)
69. Андрухович Юрій, Рекреації (1992)
70. Дрозд Володимир, Листя землі (1992)
71. Андрухович Юрій, Московіада (1993)
72. Ульяненко Олесь, Сталінка (1994)
73. Забужко Оксана, Польові дослідження з українського сексу (1996)
74. Діброва Володимир, Бурдик (1997)
75. Іздрик Юрій, Воццек (1997)
76. Кожелянко Василь, Дефіляда в Москві (1997)
77. Пашковський Євген, Щоденний жезл (1999)
78. Винничук Юрій, Мальва Ланда (2000)
79. Іздрик Юрій, Подвійний Леон (2000)
80. Дереш Любко, Культ (2001)
81. Ірванець Олександр, Рівне/Ровно (2001)
82. Кононенко Євгенія, Імітація (2001)
83. Прохасько Тарас, НепрОсті (2002)
84. Матіос Марія, Солодка Даруся (2004)
85. Дністровий Анатолій, Пацики (2005)
86. Костецький Ігор, Повість про останній сірник (2005)
87. Стех Марко-Роберт, Голос (2005)
88. Пагутяк Галина, Слуга з Добромиля (2006)
89. Забужко Оксана, Музей покинутих секретів (2009)
90. Шкляр Василь, Залишенець. Чорний ворон (2009)
91. Жадан Сергій, Ворошиловград (2010)
92. Лис Володимир, Століття Якова (2010)
93. Винничук Юрій, Танґо смерті (2012)
94. Москалець Костянтин, Вечірній мед (2013)
95. Андрухович Софія, Фелікс Австрія (2014)
96. Малярчук Таня, Забуття (2016)
97. Амеліна Вікторія, Дім для Дома (2017)
98. Жадан Сергій, Інтернат (2017)
99. Горіха Зерня Тамара, Доця (2019)
100. Шиян Гаська, За спиною (2019)

Відеозапис презентації проєкту в рамках BookForum



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери