Re: цензії
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Інтертекстуальна збірка Олега Короташа
Олег Короташ, поет родом з Івано-Франківська, заявив про себе в літературі у 1990-х роках, тому його часто зараховують до дев’ятдесятників (деколи вживають і напівіронічне формулювання – дев’яностики).
У перше десятиліття нового століття-тисячоліття він наче випав із нашого літературного процесу.
Це неважко пояснити тим, що він жив тоді у Кракові. Однак це не цілком пояснення, бо, по-перше, Краків не так далеко від нас, а по-друге, можна перебувати скільки хочеш хоч на Гонолулу, а все одно бути активним учасником літпроцесу, завдячуючи новітнім технологіям тощо. Було б бажання. Насправді Короташ із процесу не випадав, бо весь цей час удосконалювався і творив. І виліпив із себе, чесно кажучи, добротного поета. Мабуть, перебільшує Василь Герасим’юк, кажучи: «Якщо сьогодні в Україні існує дійсно інша література, то це – творчість Олега Короташа». Схильний до гіперболізацій Герасим’юк має право на будь-які припущення й висловлювання. Сливе кожен талановитий автор, якщо він не є «іншою літературою», тим самим не є суверенним, оригінальним. От тут вже і я перебільшую, та менше з тим, бо маємо перед собою справді явище непересічне.
Тотальна більшість віршів збірки Олега Короташа «Поет без імперії» входить у перший розділ «Межа Завітів». Написані ті вірші впродовж 2008–2011 років. Другий розділ сформований з одинадцять віршів із попередньої Короташевої збірки «Елегії острова Патмос» (2010), написані ті вірші теж не раніше 2008 року. Тож маємо збірку всуціль із нових віршів, вона спокійно могла б називатися так, як перший розділ, проте називається все ж «Поет без імперії». Чому так? Пошукаємо відповідь в однойменному вірші. Виглядає на те, що це квінтесенція поетового світогляду. Якась імперія поетові не потрібна, він сам імперія. Тут переплелося все на світі, є повно ремінісценцій, натяків, алюзій. Це інтертекстуальний твір. В інтертексті відповідний твір може корелювати з різними іншими творами, з постатями, явищами, епохами. Навіть може мати незримий зв’язок із тими творами й діями, яких ще нема, які ще не відбулися, – хоч це й важко вмістити в голові. І це стосується не тільки титульного для збірки вірша, а сливе всіх віршів збірки. Тобто ціла збірка може сприйматися як один суцільний інтертекстуальний твір. Має рацію авторка передмови Ірина Козлова, коли пише: «У віршах збірки часом несподівано й химерно, однак природно й переконливо перетинаються різні історичні площини й філософські школи, переплітаються античні, біблійні, язичницькі змістові пласти. Алюзії й відсилання охоплюють, без перебільшення, всю літературу світу, окресливши, однак, авторські переваги й пріоритети». Я починаю ознайомлюватися з книжками переважно від кінця, тобто висновок про Короташеву інтертекстуальність зробив ще до того, як дійшов до передмови, в якій знайшов підтвердження своїм думкам.
Спробую вилущити з деяких віршів збірки ознаки інтертексту, йдучи вже від початку. Лише дещицю й лише ті, які, наче поплавці, вібрують на поверхні. А менш випуклих (у нашій школі на геометрії казали, що на противагу випуклій поверхні є впукла) є тьми і тьми, і тьми – тьма-тьмуща. Біблійні та античні маячки не братиму до уваги, бо їх сила-силенна. Лише один наведу з вірша «До Різдва», бо він відсилає до назви розділу «Межа Завітів»: «Моє століття!.. Втім, біблійний світ / так і залишився на тій межі Завітів». У вірші «Після потопу» є такий катрен: «А що, загалом, відбулося тепер між нами?.. / Я не спалив жодного храму, ти не втекла із Трої. / Уцілілі міста – це справжня ціна, кохана. / Ти знайдеш "інженера-хіміка", я – сидітиму у запої», – він відсилає і до Гомерової «Іліади», і до «синдромної» лірики загалом. «Білий білий вірш» корелює з літописною традицією: «Чуєш брязкіт років і вигнанцем / повертаєшся знову до грив, / як Олег, що приходив уранці / до коня… І змію простив». Назва вірша «Графоманова ніч» виросла з «Гофманової очі» Миколи Бажана, початок цього вірша «Сутінки Європи. Безплідна Земля. / Катастрофа і Празька школа» має цілий конгломерат асоціацій – до Освальда Шпенґлера, Т. С. Еліота, цілого грона поетів, а Маленький Принц до цього вірша прилетів від Антуана де Сент-Екзюпері. Рядки з «Вігілія» «Це лише ностальгія за днями слави / звитяг Святослава, плачу Ярославни…» відсилають, зокрема, і до «Слова о полку Ігоревім», туди ж і рядок «…від Сяну до Дону дме Тмутаракань», а ще до Павла Чубинського, тобто до нашого національного гімну. Рядок із вірша «Високо» «Коли сліпучий Бальмонт життя заплітав у сонети…» та рядки з «Моєї Венеції» «…і слідчий прокуратури / цитує Стуса напам’ять» промовляють самі за себе. «Майже елегія» рядками «…хай вторять з тобою те лагідне love, / що час перекрутить на nevermore» махнула крилами «Крука» Едґара По. У рядках вірша «Дарина і Еней» «Бо Парка, що шлюбну пряде сорочку… / Бо зла Юнона, суча дочка… / Бо соловейко не дає…» відчуваємо і Поля Валері, й Івана Коляревського, і Тараса Шевченка. Гадаю, цих прикладів досить.
А решту інтертекстуальних алюзій хай вилущують читачі (в силу своєї спромоги) самі. Збірка Олега Короташа «Поет без імперії» дає для цього багатющий матеріал.
Короташ О. Поет без імперії : вірші / Олег Короташ. – Львів : ПАІС, 2012. – 198 с.
Додаткові матеріали
- Літературна презентація. Олег Короташ, книга віршів «Елегії острова Патмос»
- Поетична метафізика Олега Короташа в чернігівському «Інтермеццо»
- Олег Короташ. «Поет без імперії»
- Між метафізикою і революцією
- Олег Короташ: «Фройд дуже помилявся»
Коментарі
Останні події
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
- 21.10.2025|09:36Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
- 20.10.2025|18:59Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
- 20.10.2025|15:43Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
- 19.10.2025|19:30«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 18.10.2025|10:36"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
