Re: цензії

18.08.2025|Володимир Гладишев
«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Полтавська хоку-центричність
07.08.2025|Ігор Чорний
Роки минають за роками…
06.08.2025|Ярослав Поліщук
Снити про щастя
06.08.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Час читати Ганзенка
16.07.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Правда про УПА в підлітковому романі Галини Пагутяк
"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
Антивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
27.06.2025|Ірина Фотуйма
"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
26.06.2025|Михайло Жайворон
Житомирський текст Петра Білоуса

Літературний дайджест

Сергій Жадан і його підсвідоме

Незовсім поезія, але збут гарантовано.

Збірку «Метаморфози. 10 українських поетів останніх 10 років» (Х.: Книжковий «Клуб сімейного дозвілля») видавці випустили нечуваним для сучасної української поезії накладом — 8 тисяч примірників. Чи знайде ця книжка стільки покупців? Гадаю, що так. Розберемося.

Почнемо з того, що заримовані рядки завжди знайдуть вдячного читача — згадаймо утаємничені шкільні «щоденники». А якщо ті «щоденники» рекомендує сам Сергій Жадан — укладач рецензованої книжки? Це ім’я справді на слуху. Письменник, що знаково відтворив тугу свого покоління за самовизначенням, яке у них відібрали політики, банкіри, олігархи й різні інші популісти.

Якось Жадан зронив фразу, що багато пояснює у його виборі збірникових персон: «Мені завжди простіше наводити приклади, ніж пояснювати їх». Так було з укладеною ним збіркою «Декамерон. 10 українських прозаїків останніх 10 років» (Х.: Книжковий «Клуб сімейного дозвілля») — рецензію на неї див. в «УМ» від 30.04.2010. Так само і з «Метаморфозами». Чому упорядник обрав саме тих десятьох, чиї прізвища фігурують на обкладинці? Найкраще слово на означення цього вибору — симпатія. Але ж симпатії, як значать психологи, — це оприявлення підсвідомих бажань. Бажань контакту зі знаком «плюс» (подібність), або «мінус» (бажана, але незреалізована можливість). Отже, наша збірка перетворюється на діагностику самого Сергія Жадана: чого йому бракує і за чим він шкодує.

Підемо за абеткою: Андрій Бондар — його вірші уміщені в «Метаморфозах», здогадно, через блазенську іронію, притаманну самому Жаданові; як і через применшене (притаманне обом) поетичне самоусвідомлення: «Просто вважати одним із кризових явищ однієї маленької творчості», — пише Бондар.

Маріанна Кіяновська з’явилася у збірці через свою дику жіночість (у віршах), якої у всій своїй попередній поезії спрагло шукає Жадан. «Плачу ціну за привідкриті двері», — пише Кіяновська, і Жадан приймає цю ставку, бо йому так само «стукає у вікно вийнятий з часу світ» і він «все ще здатний чути острови».

Олег Коцарев у «Метаморфозах» радше тому, що харків’янин.

Галина Крук — бо готова «повзи nach Osten, або просто нах…» й ламати «довгі нігті внутрішнього бунту». Щодо «повзти», то це зовсім не Жаданова лексика, але все інше у цій фразі — саме його вектор.

Дмитро Лазуткін приміщений у збірці, бо не розуміє сам, що каже, крутячи навдокіл головою, ніби японський турист із фотиком. Але раптом у цьому нескінченному оспівуванні довкілля прозирає перлина: «Добре тому хто пірнув повернувся і вижив».

Богдану Матіяш узято до компанії за примітивізм, як у Білокур; за намагання ословити те, що не піддається фіксації: ніжність кохання. За ставлення до слів, як живих істот; за бажання будь-що затриматися тут і тепер.

Світлану Поваляєву, здогадно, залучено тому, що її поезія програє її ж прозі (як і у Жадана). Можливо, саме про неї Жадан писав: «Вона поводилась, мов яка-небудь рослина, наприклад, як трава, якщо можна уявити собі траву з такою біографією» («Гімн демократичної молоді». — Х.: Фоліо, 2006).

Мар’яну Савку залучено до десяти обраних, либонь, тому, що це «лірична історія без жодних наслідків» (Сергій Жадан. Anarchy in the UKR. — Х.: Фоліо, 2005).

Чому сюди потрапили тексти Остапа Сливинського — не знаю. Може бути, що «брехати їй не хотілось, говорити правду — тим більше» (Сергій Жадан. Ворошиловград. — Х.: Фоліо, 2010).

Отже, резюме. Коли хтось шукатиме у «Метаморфозах» кращі поетичні взірці останнього десятиріччя — він буде, принаймні, спантеличений. Може, як вважає Жадан, його покоління не витворило чогось вартісного? Але сама книжка таки піде на користь: Жаданові — бо характеризує його збоку; репрезентованим авторам — бо змусить читача розшукати їхні персональні збірки; видавцям — бо за 8-тисячним накладом прозирають «прозорі речі простору прозрінь» (Маріанна Кіяновська).

Костянтин Родик



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

20.08.2025|19:33
«А-ба-ба-га-ла-ма-га» видало нову книжку про закарпатського розбійника Пинтю
19.08.2025|13:29
Нонфікшн «Жінки Свободи»: героїні визвольного руху України XX століття крізь погляд сучасної військової та історикині
18.08.2025|19:27
Презентація поетичної збірки Ірини Нови «200 грамів віршів» у Львові
18.08.2025|19:05
У Львові вперше відбувся новий книжковий фестиваль BestsellerFest
18.08.2025|18:56
Видавнича майстерня YAR випустила книгу лауреата Малої Шевченківської премії Олеся Ульяненка «Хрест на Сатурні»
18.08.2025|18:51
На Закарпатті відбудеться «Чендей-фест 2025»
17.08.2025|11:36
«Книжка року’2025». ЛІДЕРИ ЛІТА. Номінація «ВІЗИТІВКА»
16.08.2025|08:45
«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Дитяче свято»
15.08.2025|07:22
«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Обрії»
14.08.2025|15:07
На BestsellerFest Юлія Чернінька презентує трилер «Бестселер у борг»


Партнери