Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Літературний дайджест
Василь Шкляр: «Українській літературі бракує сильного героя»
Стартував 17-ий Форум видавців, на який з усіх куточків України та світу з’їжджаються знані письменники.
Одна із найяскравіших українських літературних зірок - Василь Шкляр (на фото), автор бестселерів «Ключ», «Кров Кажана», «Елементал» та «Залишенець. Чорний ворон». Напередодні Форуму з ним зустрілася кореспондент «ВЗ», щоб поговорити про творчість, владу, гроші і жінок.
- Вас називають батьком українського бестселера. Відчуваєте себе таким? Та й що в українському масштабі можна назвати бестселером? У Європі їх ознака - мільйонні тиражі, а українським видавцям такі цифри й не снились...
- Не відчуваю. Поняття «бестселер» до нас прийшло недавно. У поляків, якщо три тисячі накладу продано, – це вже успіх, якщо десять – бестселер. Польські мірки можна перенести і на наш досвід. Якщо йти за цими мірками, то всі мої романи, починаючи від «Ключа», – бестселери. «Ключ» взагалі має безпрецедентну кількість видань – більше десяти. Видавництва перекуповують один в одного права.
- Як вдалося «Ключем» відчинити двері у масову літературу? До нього ви були досить камерним письменником...
- «Ключ» вийшов у мене на межі масової та елітарної літератури. Хоча не поділяю літературу за таким принципом. Є література нудна і цікава. «Ключ» торкається нервів різного читача. Хочеш гострого сюжету – є, хочеш еротики – є, авантюри – є...
- Якщо є лише цікава і нецікава література, тоді, виходить, ваші книжки до «Ключа» були нецікавими?
- Тоді працював в іншому часі. І він, очевидно, не давав мені простору для фантазії. Захотів би я тоді написати детектив, і що? Тоді не мав права вести розслідування журналіст. Писати про позитивного міліціонера? Мені це нецікаво. Новий час дав простір не лише для свободи слова, а й для фантазії.
- Сучасні письменники, які видаються малими тиражами і кажуть, що пишуть інтелектуальні твори, лукавлять?
- Писати для вибраних – розкіш. Кожен письменник хоче, щоб його читали, і чим більше - тим краще. Пастернак, коли писав «Доктор Живаго», казав, що хоче написати книжку, яку читатимуть усі. А малі наклади творів сьогодні (не хотів би когось образити, але...) ознака тільки того, що ці твори нудні.
- Як уявляєте свого потенційного читача?
- Раніше завжди казав, що мої читачі - молоді, і середнього покоління люди. Як і мої герої, красиві, розумні, горді, певні себе. Коли мені кажуть, що і СБУ, і генерали, і депутати, і чиновники читають мого «Чорного ворона», то навіть не знаю, який у мене читач. Цей роман перевершив мої сподівання. Думав, книжка буде добра, але все-таки для вужчого патріотичного кола. А тут такі несподівані читачі. Один депутат навіть хоче розпочати ініціативу збирання коштів на зйомки фільму. Сказав йому, що на це треба 13 млн., він відповів: «Нічого, зберем».
- Сучасній українській літературі закидають, що у ній бракує героя, такого, на кого хочуть бути схожі підлітки, у якого закохуються жінки...
- Багато письменників не можуть глибоко, рельєфно показати сторонню людину. Тому мордуються над своїми власними рефлексіями, над внутрішніми ваганнями, пошуками й видають це за філософську та психологічну літературу. Насправді, все це - дурня. Велика література сильна великими пристрастями і сильними особистостями. Це закон. Якщо нема пристрастей, цікавої людини, то на роздумах і психоаналізі не виїдеш. Українській літературі бракує сильного героя, такого, як у романах «Ключ» чи «Чорний ворон». Хоча я не намагався створити сильного героя, просто ці хлопці у мене із загостреним почуттям людської і національної гідності. А це вже сила.
- Письменник може вижити на творчих хлібах?
- Живу не лише за письменницьку діяльність, я ще й функціонер у Спілці письменників. Але якщо піду з цієї роботи, все одно зможу прожити. Це не буде розкішне життя, як у шоу-бізнесі, але на хліб, папір і ще багато чого мені вистачить. Прибутки мені приносять продаж авторських прав та відсоток з продажу книжок. Маю одну з найбільших колекцій літературних премій.
Письменник може заробити на спічрайтерстві – писати якомусь політикові тексти. Колись грішив цим, десь у 90-х роках, коли наше книговидання лежало замертво. Зараз такого не практикую, бо навіть у перерві між написанням книжок зміг би прожити лише за відсотки з продажу книг.
- Ви не просто функціонер Спілки письменників, а заступник голови. Її часто критикують за бездіяльність, анахронізм і втрату елітарності, мовляв, стати членом спілки може кожен, були б гроші або зв’язки...
- Частково це правда. Спонсорство дозволило багатьом графоманам піднятись. У тоталітарні часи відвертий графоман не міг потрапити у ряди письменників, бо мусив мати який-неякий рівень. А зараз будь-який дід нашкрябав книжку, назбирав десь шість тисяч, видав – і все: він письменник. До того ж люди, які пишуть сіру літературу, вперті і краще вміють шукати гроші на видання своїх творів, ніж справжні таланти. За часи незалежності спілка виросла втричі. Але це дурня, коли кажуть, що спілка - анахронізм. Мовляв, у Європі їх нема. Є, просто трішки іншого формату. До того ж ми все-таки ще не Європа. Спілка письменників була і залишається чи не єдиною барикадою на захисті української мови.
- Ви ще й були якийсь час головним редактором державного видавництва «Дніпро»...
- Пішов туди тимчасово, бо хотів зробити проект, за який дістав по носі, – адаптація української і світової класики. Пішов звідти, бо видавцем працювати нецікаво, все впирається у пошук коштів. Щодо адаптації, то думав, хтось із молодших підхопить цю ідею, і ми зробимо серію книжок. Можна ж із «Робінзона Крузо» зробити щось цікаве, щоб П’ятниця був не він, а вона... Але талановиті люди займаються своїм. Тому пошумів трошки, і припинив. Встиг переробити і видати «Повію» Панаса Мирного, «Декамерона» Боккаччо. Ще одна книжка не вийшла: за «Ревізором» Гоголя зробив повість, спроектувавши на гоголівських героїв відомих політиків. Одному видавцеві цей рукопис настільки сподобався, що він викупив у мене права на нього, але потім помінялась влада, і він побоявся його видавати.
- Якщо ваші книги почнуть адаптовувати, не образитесь?
- Нормально сприйму. Це свідчитиме про зацікавленість ними. В Англії видають Біблію для лесбіянок, Шекспіра для шестирічних. Одна божевільна жінка вже адаптовує мої твори і присилає їх. З «Ключа» вона зробила 30 сторінок...
- Письменникам важко розмежувати дім і роботу. Ваша дружина бере участь у написанні ваших творів?
- Вона читає рукописи, бо добре знає мову і виступає у ролі коректора. Іноді консультує мене, але не у жіночій психології, а у фізіології. З її образу часом для своїх персонажів щось мимоволі перехоплюю. Але жіночі образи у мене зазвичай збірні.
- Кажуть, чоловіка творить і облагороджує жінка. Як ваша дружина приклалася до творення вас?
- Жінка справді може облагородити, хоча, як кому вдається це облагороджування. Щоб часом воно не дійшло до межі підкаблучництва. Моя дружина мене дисциплінувала. Я - людина розхристана, імпульсивна, завжди високо ставив товариство, любив гуляти ночами. Вона прив’язала мене до дому.
Довідка «ВЗ»
Василь Шкляр – народився 10 червня 1951 року в с. Ганжалівці Лисянського р-ну на Черкащині. Закінчив філологічні факультети Київського та Єреванського університетів. Видав понад десяток книжок, зокрема «Перший сніг» (1977), «Живиця» (1982), «Праліс» (1986), «Ностальгія» (1989), «Тінь сови» (1990), «Ключ» (1999), «Елементал» (2001), «Кров кажана» (2003), «Залишинець. Чорний ворон» (2009).
Оксана Зьобро
Фото: text-context.org.ua
Додаткові матеріали
- «Чорний Ворон» Василя Шкляра подолав 20-тисячну межу
- Василь Шкляр. «Залишенець»
- Василь Шкляр. «Чорний ворон»
- Василь Шкляр: «Письменник, який сам продає свої книжки, нагадує тих, хто стоїть на вулиці Червоних ліхтарів у вітринах...»
- Письменник за прилавком, а покупців обмаль
- Василь Шкляр «Чорний ворон»: лісова романтика ідеологічного роману
- Чорний Ворон на білих сторінках. Василь Шкляр написав роман про визвольну боротьбу в Центральній Україні
Коментарі
Останні події
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”