Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Пес, який щось бачив
Поліна Кулакова. Корсо. - Брустурів, Дискурсус, 2020. – 230 с.
Жанр: соціально-містичний трилер
«У Добровілі з`явився маніяк», - передають місцеві новини. Назва локації вигадана, та ризикну припустити: нею зашифрований Івано-Франківськ, рідне місто авторки. Загалом читачам пропонується не зовсім типовий жанровий твір, сюжет якого значно простіший, ніж текст у цілому. Роман «Корсо» має подвійне дно, і запрошення читачів пірнути туди – авторське надзавдання. Принаймні, таке враження складається в мене, пересічного читача, який до всього цікавиться життєвим та творчим шляхом кожного колеги.
Поліна Кулакова, поза сумнівом, належить до тих, хто розглядає сюжет як форму, спосіб привернути увагу ширшого, ніж зазвичай, кола читачів. Кожна оповідь для неї – особиста, дуже часто нагадує сповідь або фрагменти щоденника. Як це корелюється з заявленим жанром трилера, автори яких переслідують утилітарні цілі й здебільшого вигадують усе для розваги читача – спробую далі пояснити. А поки що трошки про сам сюжет.
Відлущивши цінні для авторки фрагменти й мотиви, отримаємо історію, котра легко вкладається в розмір оповідання й на більше не претендує. Маніяк Сергій на прізвисько Садівник полює на молодих жінок, душить їх і закопує тіла, висаджуючи на могилах квіти. Одного разу черговому вбивству ледь не завадив пес породи корсо. Собака цапнув маньяка за ногу, а той, своєю чергою, зумів поранити тварину. Незабаром корсо знаходить дівчина Єва, залишає в себе та розуміє: породистий пес мусить мати хазяїна. Тож називає чотирилапого друга Доріаном, дає оголошення з надією, що власник відгукнеться. Замість того на заклик клює Садівник. Він хоче вбити собаку як небезпечного свідка, а Єва цілком годиться на роль наступної жертви. Тим часом Єва знайомиться з хлопчиком Максимом, палким шанувальником детективів, і дбає ще й про нього.
Відомо авторці чи ні, але заявлена інтрига не раз використовувалася в детективах і трилерах західного зразка. У контексті «Корсо» мені згадується роман «Німий свідок» німецького автора Карло Шефер. За сюжетом, єдиним живим свідком серії вбивств у зоопарку вважається самець горили, якого спершу взагалі підозрюють у хижих нападах. А герою-поліцейському не лишається іншого виходу, крім як спробувати допитати мавпу. Ще один приклад – «Кицька, яка все бачила» британського автора Сема Гессона. Тут єдиним свідком убивства немолодої жінки є кицька, яка до всього зникла разом із відеокамерою. Можна напружитися й згадати ще. Але, думаю, досить, аби констатувати: українські автори вільно чи мимоволі йдуть за актуальними європейськими трендами.
Проте, як зазначав на початку, полювання чудовиська за красунею лише коротка форма. Садівнику не треба докладати надмірних зусиль, аби вирахувати Єву. Шлях до жертви короткий та прямий, а довго гратися з нею вбивця не має наміру й бажання. Причина – в деконструкті маніяка як персонажа, до якого вдається Поліна Кулакова. Перед читачами – звичайний будівельник, ще й схильний до алкоголізму. Між іншим, типовий серійник із реальної кримінальної хроніки. Не вигаданий інтелектуал-естет на кшталт Ганнібала Лектера, народженого Томасом Гаррісом. Не хитрун Норман Бейтс із роздвоєнням особистості, дітище Роберта Блоха. Не Сніговик чи Леопард із циклу Ю Несбе про Гаррі Голе.
Садівник ближче до примітивного жорстокого монстра-самітника з повісті черкащанина Станіслава Стеценка «Метелики в склепі», чи не перший в історії українського трилера зразок «маньячної» теми. А якщо згадувати всіх маньяків, описаних після Стеценка українськими авторами, можна помітити спільну рису. Це недалекі примітивні істоти, позбавлені природою креативних навичок. Винятком служить хіба «Кривава осінь в місті Лева» Наталі та Олександра Шевченків.
І з цього місця впритул наближаємося до помітного (чи непомітного, кому як) подвійного дна. «Корсо», як і решта романів Поліни Кулакової, має величезне соціальне навантаження. Що ставить їх у один ряд найперше зі скандинавськими детективами. У кожному творі Кулакової – а, крім «Корсо», згадується «Дівчина, яку ми вбили» та «Усі їхні демони» - йдеться про важке дитинство, знущання над дітьми й підлітками, безвідповідальність батьків. Згоден, самотня, неприкаяна дитина в жорстокому світі – ще той трилер. На жаль, здебільшого не вигаданий. І, як видно з біографічної довідки, авторка знає про подібні речі не з чужих вуст.
Тому Садівник – монстр, породжений власною жорстокою матір`ю. Тому Єва набула навичок виживання внаслідок боротьби з негідником-вітчимом. Та й Макс виглядає важкою дитиною, кинутою на самоплив.
Власне, життєві негаразди пробуджують у хлопчика певний дар. Він волею авторки є носієм невеличкої містичної складової, котра спрацьовує в фіналі. А про що йдеться – краще дізнатися самому, прочитавши «Корсо».
Оцінка****
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Додаткові матеріали
- Обережно, діти!
- Відповісти за балет
- Гетьманський скарб
- Диво-жінка
- У одній бібліотеці з убивцею
- Полювання на другий шанс
- Книжка наводить на слід
- Кращі детективи`2019 від «Кримінального чтива UA»
- Полювання без полювання
- Війна плюс полуниці
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року