
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Книжка наводить на слід
Віктор Янкевич. Відплата. - Тернопіль, НК – Богдан, 2019. – 173 с.
Жанр: літературний детектив
«Сиди вдома, щоб не ганьбитися. Знайди собі компанію з таких самих лузерів», - відрізала ефектна білявка замість того, аби вибачитись перед випадково збитою з ніг жіночкою. Жертва, нещодавно розлучена Юлія Левицька, лиш спромоглася вичавити на адресу кривдниці: «Пішла ти… Сучка». Але вже за декілька годин ця сама білява хамка проситиме Юлію про допомогу. Навіть не впізнавши в бібліотекарці скривджену нею «лузерку». А пильна Юля помітила – біляву Олександру справді переслідує лиховісного вигляду незнайомець у бейсболці. Вже наступного дня Левицька дізнається: вона остання, хто бачив білявку живою. Жінка зникла без вісті, слідство веде Юрій Штука, і цікава бібліотекарка фактично змушує поліцейського взяти її собі в напарниці.
Попередніми детективами «Тенета» кременецький автор Віктор Янкевич задав досить високу планку як для пересічного українського детективника. Чим несподівано підтвердив: саме невеликий обсяг дозволяє не розпорошуватися й дотримуватися жанрової чистоти. Без непотрібних наразі кроків у бік інших жанрів, зокрема, мелодрами, комедії й навіть фантастики, плодіння зайвих персонажів. Та сюжетних ліній, котрі згодом живуть своїм життям, розвиваючись в окрему історію, здебільшого не закінченою та ніяк не пов`язаною з основною. Нарешті, згадані романи доводять: Янкевич – майстер несподіваного, як належить детективові, парадоксального фіналу. Який визначається фразою: «Все не так, як ви думами спочатку».
Тож на фоні попередніх «Відплата» дещо відрізняється – на жаль, не в кращий бік. Хоча сюжет формально зберігає означені вище підходи до історії, фінальний поворот очікуваний. Проте очікування теж бувають різними. Досвідчений читач детективів готовий до твісту в третьому акті, коли всі підозри летять під три чорти, очевидне виявляється хибним, а неможливе – єдино правильним висновком. Детектив – жанр консервативний. Й майстерність автора проявляється у тому, як він може діяти всередині жанрової схеми, використовувати обмежений інструментарій по-новому. У «Відплаті» авторові це не зовсім удалося.
Причину, як на мене, варто пошукати в зміні задач, які ставить Віктор Янкевич перед собою. З одного боку, можна лиш вітати локалізацію: дія відбувається в Кременці. Ніби містечко невеличке – а пристрасті тут зовсім дорослі. Хабарники, за якими стежать відеокамери, лесбійські таємниці, студентки й викладачі практикують садомазо, у таємних підвалах тримають бранців… Та й місто описане детально. Згадується чимало знакових для містян об`єктів, включно з бібліотекою, де працює Юлія Левицька. Не обходить автор увагу й актуальну нині тему з перейменуванням вулиць унаслідок декомунізації, від чого навіть у місцевих плутанина, а Юлія – новачок і Кременці, вона виїхала з Херсону, точніше – її вижили за проукраїнську позицію. Словом, той, хто хоч раз був у місті, впізнає його на сторінках роману. І це, повторюся, добре, бо українські населені пункти мають оживати в літературі й кіно так само, як це практикується в Європі, Америці, Канаді, Австралії, Японії.
Натомість Янкевич іде далі. Він описує не лише рідне, знайоме з дитинства місто, що може зацікавити пересічного читача. У тексті згадуються його колеги, українські письменники-детективники, причому – здебільшого земляки автора. Виявляється, Юлія дуже любить Олексія Волкова, Богдана Коломійчука, Юрія Камаєва, а Сергія Синюка зустрічає в місті наживо. Притому, що письменник не впізнає свою прихильницю. А ще в тексті фігурує… сам Янкевич і як автор, якого читають, і як письменник, який потім про це напише. Подібну рекламу й саморекламу можна було б вітати, аби вона працювала на сюжет. Відтак подібна гра справляє протилежний ефект: не дозволяє сприймати серйозно й сам детектив.
Дещо дивною виглядає головна героїня. Зрозуміло, що жінка-сищиця має бути реверансом у бік читачок. А бібліотекарка повинна викликати особливу симпатію в бібліотекарок. Нічого не маю проти, навпаки, книголюби й професійні книгознавці в українському детективі ніколи, здається, не фігурували. Але начитана й прониклива Юлія зі своїми навичками аналітичного мислення має, за законами жанру, не працювати в парі з поліцейським. Навпаки, приватна сищиця й офіційна службова особа повинні бути антагоністами. Тож присутність Юлії на допитах, які проводить Юрій, виглядає або фантастикою – або літературщиною. Хоча детектив обережно ставиться до подібних умовностей.
Ще одна деталь: Олександра ховає підказку для слідства в книгу. А Юлія як книгарка вираховує цей слід, чим дає слідчому підказку. Хоч жанрові закони вимагають, аби вона втерла слідчому носа. Проте, виявляється, в феміністичному детективі Гілліан Флінн «Загублена» Олександра заховала свій мобільний. Вирізала дірочку всередині, прийом не новий. Проте з огляду на загальний контекст роману саме ця дія Олександри потребує додаткових пояснень і не вкладається в прокрустове ложе логіки. Щоб зрозуміти хід моїх думок, треба прочитати книгу.
З огляду на сказане вище читачам пропонується суто літературний детектив. Де більше уваги приділяється саме грі, аніж жанровій логіці. І випадковий, пересічний читач уже не є її цільовою аудиторією. «Відплата» - майстровий детектив, але для своїх. Тих, хто шукатиме й впізнаватиме на сторінках себе та колег. Цикл про пригоди Юлії Левицької має продовження. За деякий час оглянемо і його. Можливо, там буде зовсім інша пропозиція.
Оцінка*** (+)
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Додаткові матеріали
- Кращі детективи`2019 від «Кримінального чтива UA»
- Полювання без полювання
- Війна плюс полуниці
- Поховати своїх мерців
- Андрій Кокотюха: Вбивство на вашій вулиці
- Українська гастроль Джека Різника
- Ціль – Янукович!
- Жорстокий світ підлітків
- Подвійна місія на Схід
Коментарі
Останні події
- 29.06.2025|13:28ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва
- 26.06.2025|07:43«Антологія американської поезії 1855–1925»
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників
- 25.06.2025|12:47Блискучі рішення для життя і роботи: українською побачив світ комікс всесвітньовідомого поведінкового економіста Дена Аріелі
- 25.06.2025|12:31«Основи» готують до друку «Стан людини» Ханни Арендт
- 25.06.2025|11:57Сьомий Тиждень швейцарського кіно відбувається у липні
- 25.06.2025|11:51Видавництво READBERRY перевидало «Чорну раду» Куліша
- 20.06.2025|10:25«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі