Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Убий і передай далі
Андрій Лаврик . Іди і вбивай. – Київ, Електрокнига, 2017 – 277 с.
Жанр: ірраціональний трилер
Автор датує свій дебютний роман 2013 роком. Автор передмови Сергій Батурин зазначає, що дія відбувається в недалекому минулому й місцем розвитку основних подій називає Київ, хоч сам Андрій Лаврик здебільшого уникає топоніміки – характерна риса всіх українських літераторів, котрі пишуть жанрову прозу не про Львів. Та уважний читач може на заклад визначити не лише рік, а й точний місяць, у який запрошує за собою письменник. Це – березень 2006 року. Бо саме тоді в київському кінотеатрі «Баттерфляй», який знаходиться в ТРЦ «Ультрамарин» біля залізничного вокзалу, обмеженим показом ішов фільм Гели Баблуані «13». І волею автора його герой вирішує подивитися саме цей фільм там і тоді.
Знати час та місце для розуміння контексту «Іди і вбивай» дуже важливо. Адже саме тоді Україна дрейфувала в періоді відносної стабільності, яку порушувала хіба кримінальна хроніка в стилі програм Костянтина Стогнія. Телебачення й преса змагалися в кривавості, російські ментівські війни мирно співіснували з українськими форматами кримінальних докудрам, але все це насильство й жорстокість сприймалися все одно не справжніми. Вигаданими лише з однією метою: сподобатися обивателю, котрий задоволений рівним курсом долара після стрибка в квітні 2005 року й готовий після трудового дня розслабитися. Це означає - ввімкнути «ящик» й порадіти, що всі ці жахіття трапляються не з ними, а в телевізорі.
На такому фоні озброєний і дуже небезпечний Джон Доу – так у США називають невпізнаних жертв насильницької смерті чоловічої статі, жінка – Джейн Доу, - тиняється Києвом без певної мети. Точніше, мета в нього є: когось убити, й він її досягає з лиховісною регулярністю. Часом він нагадує персонажа циклу фільмів Роберта Родрігеса, вуличного мексиканського музиканта-мар`ячі, котрий так само шукає пригод, вештаючись від сутички до сутички з футляром, у якому повно зброї. Доу має при собі сумку з доларами, тож убиває не заради грошей. Його поведінка загалом позбавлена рації, коли вривається в помешкання такого собі невдахи з не менш дивним іменем Чіп Іванов та захоплює його в заручники. Спершу лупцює до втрати свідомості, потім – приводить до тями, обзиває всіляко, й нарешті робить жертві дивну послугу: вкорочує собі віку в Чіпа на очах.
Це в жодному разі не спойлер. Адже потому історія тільки починається. Тепер уже Чіп Іванов ходить з пункту А в пункт Б, стріляючи в усякого, кого бачить. Гроші не тринькає, використовує їх економно та з розумом, для гри в хованки з міліцією. Тут на сцену виходить третій персонаж – капітан міліції Гліб Сергійчук, друг Чіпового дитинства й такий самий невдаха. Бо йому зраджує дружина, на службі не цінують, і взагалі, він займається не своєю справою.
На перший погляд, структурно «Іди і вбивай» нагадує кіноромани француза Себастьяна Жапрізо. В нього дуже часто естафету оповіді переймають головні дійові особи по черзі. Таке враження не відпускає приблизно до сто п`ятдесятої сторінки, а звідти сюжет починає сипатися й виглядає, що автор втрачає контроль над ситуацією. Нічого дивного, українські автори не можуть похвалитися відданістю лінійним сюжетам, котрі тримаються купи.
Якщо на початку приймаєш задані правила гри й стежиш за переміщеннями озброєного та багатого Чіпа від трупа до трупа, то в згаданому місці події починають нагадувати артхаусний фільм, частини якого складаються з навмання змонтованих кадрів. Зринають нові персонажі, поява яких не зрозуміла, як і функція, хіба якщо це жінка, її неодмінно захочуть згвалтувати якісь демони. Час від часу автор згадує про основних героїв, але Чіп та Гліб займаються справами, не зрозумілими їм самим. Звісно, якась логіка в ходіннях та матюкливих розмовах напевне є, але зрозуміти її в калейдоскопі кривавих шкіців зась.
Але варто протриматися наступних сімдесят сторінок, і сюжет вирулить з бездоріжжя на фінішну пряму. Дорога знову нагадує західний автобан, оповідь набуває логіки, герої нарешті сходяться в точці Ікс, густо стріляють востаннє, нагадуючи своїми діями типовий вестерн, і розходяться. Поки загадковий Федорович, який виникає нізвідки в середині історії, аби потім піти в небуття, пояснює, що тут до чого, Чіп слухає, а Гліб – іде далі з почуттям виконаного обов`язку. Хоч тепер у нього ані дружини, ані дітей, і він поповнює собою пантеон невдах, котрим нема, чого втрачати.
Дозволивши Чіпові пройти пекельні кола й втратити те останнє, що мав, Андрій Лаврик під фінал, у якому забагато ірраціонального, перетворює кримінальний трешняк на таку собі притчу, яка з однаковим успіхом може нагадувати оповідання Вашингтона Ірвінга та Амброза Бірса. Тобто, роздуває формат новели до формату роману. Звідси – оте згадане вище незрозуміле наповнення. Тим не менше, вирулити все це вдається, й лишається тільки посумувати з приводу того, що українці поки що хочуть бачити в жанровій літературі щось більше, ніж індустріальне кримінальне чтиво. Та нехай, експерименти ніхто не скасовував.
Оцінка****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Додаткові матеріали
- Не ображайте хакера
- Одного разу в Одесі
- Про потвор і людей
- Слідство веде літредактор
- Кримінальне чтиво: краще з минулого сезону
- Кривава спадщина
- Видавець на шампурі
Коментарі
Останні події
- 23.12.2024|20:38Вийшов друком другий том духовних записок Ігоря Павлюка
- 23.12.2024|18:24У ВСЛ виходить новий роман Євгенії Кузнєцової «Вівці цілі»
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу