
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Авторська колонка
Свистять вони, мов кулі повз чоло…
Тема протиставлення популярної та «високої» чи «серйозної» літератури є старою як світ. Але сьогодні й ми туди ж – а чим же ще займатися численним критикам та іншій довколалітературній братії?
Тим паче, простір для взаємного скубання просто безмежний – попсою можна оголошувати будь-який більш-менш «розкручений» твір, а «нєтлєнкою» – повну графоманію, яка нікому не цікава, але, мовляв, якщо не друкують, значить це, як мінімум, вічне. Тому не втомлюся повторювати – близьку до об’єктивності оцінку теперішній літпроцес отримає років через 30-40 – коли, пробачте за нагадування, більшість його творців переселиться у кращий світ. Але зараз хочу поговорити про інше.
Особисто я називаю попсою ту писанину, яка розминулася з талантом, грішить примітивом, дрібнотем’ям та тупою кон’юнктурою. Мушу це пояснити, бо представляю літературну спільноту «Інша література», яка послідовно виступає проти цієї самої попси. Але глобальна моя мета, як, думаю, і всіх моїх побратимів – це таки максимальний розвиток літератури і, як би це парадоксально й однокоренево не звучало, її популяризація серед майбутніх споживачів. Бо не вірю я в ефективність державних програм, спрямованих на розвиток книговидавництва, адже, навіть, якщо вони десь існують, то до смерті «відкатами» замучені. Але я вірю в конкурентноздатність нашої літератури, бо з періоду стагнації вона вийшла хоч і недавно, але надійно. Простіше кажучи, їй нічого не бракує.
А ще я категорично не вірю у міф (а поширюється він, повірте, аж ніяк не найкращими нашими друзями) про те, що українці не хочуть читати книжок рідною мовою. «Повна дурня!», як сказав би «попсовий» Шерлок Холмс в перекладі українською. Бо, завдяки млявій діяльності наших книговидавців і книгорозповсюджувачів, а ще – за повної відсутності інституту україноорієнтованих мистецьких агенцій ця многостраждальна книжка просто пролітає повз свого потенційного читача, як відома меблева сировина над столицею Франції.
Я звернув увагу – на більшості станцій київського метро, просто біля входу, стоять лоточники з книгами. Асортимент – російський друкований ширнепотріб, а, зважаючи на ціну, ще й завезений контрабандою. Сто відсотків гарантії – ці лоточники мають дозволи на роздрібну торгівлю. Хто заважає вітчизняним видавництвам, бодай у складчину, зорганізувати подібні лотки? Чого нам не вистачає? У нас нема якісної популярної літератури? Та одним Кокотюхою можна пів лотка заповнити! Скажете, муніципальна влада не дозволять? Покажіть мені, хто саме, ми їм Хрещатик годинки на дві перекриємо тими ж книжками, благо, досвід подібних акцій прямої дії маємо не найменший.
Висновок простий – «наїзди» на популярну літературу хай залишаються для вузькофахових гризучок-дряпалок, а всі зусилля – і тих, хто пише, і тих, хто прагне на писучих заробити, мають бути спрямовані на створення ефективної мережі розповсюдження не лише видавничої продукції, а й мистецького продукту загалом. Тоді й буде – тепер перефразуємо іншого, вже російського «попсовика» – і книжок побільше, а, відповідно, й читачів – «хороших і різних»!
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025