Re: цензії

22.04.2024|Ігор Чорний
Розтікаючись мислію по древу
08.04.2024|Ігор Чорний
Злодії VS Революціонери: хто кращий?
Леді й джентльмени, або «Лондонські хроніки» Місіс К
03.04.2024|Марта Мадій, літературознавиця
Фантасмагорія імперського пластиліну
28.03.2024|Ігор Чорний
Прощання не буде?
20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наук
Світиться сонячним спектром душа…
У роздумах і відчуттях
20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професор
Життєве кредо автора, яке заохочує до читання
20.03.2024|Віктор Вербич
Ніна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
18.03.2024|Ігор Зіньчук
Кумедні несподіванки на щодень
Головна\Авторська колонка\Бій за Київ: як усе було

Авторська колонка

Бій за Київ: як усе було

Переваги щоденника над мемуарами завжди були очевидні. Щоденник фіксує миттєві речі – події, явища, настрої, рефлексії, натомість спогади завжди грішать похибками не стільки пам’яті, скільки совісті, сумління, обережності. Словом, подальше редагування себе самого згідно з біжучим (політичним) моментом легко списуються на так звану аберацію пам’яті. Зовсім інше діло – щоденник, який віднедавна, а саме - від часу офіційного визнання жанру oral history, залишається найбільш надійним документом історії.

Найбільш відповідним темі розмови про сучасний щоденниковий жанр можна вважати книгу есеїв Сергія Руденка «Бій за Київ». До того, звичайно, доводилося читати чимало таких документів доби, в яких або весь час сиділи у підвалі, або стяли в черзі по хліб, або рахували вибухи за вікном. У Руденка все зроблено трохи інакше. Так, не бракує спогадів про перші дні, коли вже не сиділося в хаті. «Я вийшов на вулицю, - нотує автор. - Почало світати. На дуже низькій висоті пролетів гелікоптер. Утім, цей проліт ми всі сприймали не так, як наступні. Бо згодом я бачив, як за кілька днів після початку великої війни люди буквально присідатимуть до землі, зачувши гул літака чи гелікоптера в небі. І байдуже, то був український чи російський гвинтокрил. Мине кілька годин, і весь Київ паралізує один великий автомобільний корок. У ньому частина втікачів проведе до 20 годин тільки для того, щоб вибратися зі столиці. Якщо можете в уяві намалювати Апокаліпсис, масштабуйте його - і отримаєте картину того, який вигляд мала українська столиця вранці 24 лютого 2022 року».

Утім, автор книги – відомий аналітик, і тому, крім відвертого щоденника, в «Бою за Київ» маємо не лише реалістичні сцени нашого воєнного сьогодення, і зокрема оборона столиці, але й яскраве аналітичне полотно подій, в якому історична ретроспекція межує з політичними прогнозами і професійними коментарями. І шлях до перемоги при цьому складається з історій не лише видатних політиків, але й не менш визначних захисників свободи. Насамперед, звичайно, це легендарні брати Клички, яким довелося ділити політичний ринг з такими знаковими постатями сучасної історії, як Ющенко і Порошенко. Чимало також про інший бік справи (і політичного рингу) – психологію російського диктатора та його ставленика в Україні, тобто про Путіна та Януковича.

Утім, окрім цього, головною дійовою особою кожного з есеїв все ж таки є люди, що потрапили у вир війни. Тож вражають розділи, в яких мова про цивільних героїв, які змушені були стати оборонцями свого дому, своєї Батьківщини. «Тероборона режисера», «Морг, Pink Freud і «Бабель» Євгена Спіріна», «Pink Floyd, Андрій Хливнюк і Червона калина». Загалом книжка, як можемо, переконатися, висвітлює характери захисників Києва – попри, безперечно, характер боїв за українську столицю та професійний аналіз подій, які складаються у поліфонію нашої майбутньої перемоги.

Не дивно, що оповідь побудована як одна велика і вирішальна битва – не лише за Київ, але й за Україну. Таким чином, маємо захопливе журналістське дослідження про події російсько-української війни, а саме - оборону Києва, про що свідчать самі лише назви розділів книжки: «Раунд перший. Удар по країні. Удар по столиці», «Раунд другий. Бій за Гостомельський аеропорт», «Раунд третій. Тероборона режиссера», «Раунд четвертий. Російські диверсанти в Києві», «Раунд п’ятий. Оборона аеропорту «Київ», «Раунд шостий. Під дулом автомата. Блиставиця», «Раунд сьомий. Терор на вулицях Києва».

«Українські воїни в засідках чекали на колону російських танків. На вулиці було прохолодно. Але жодного вогню не запалили, жодного мотора не ввімкнули, узагалі не було жод- ного натяку ворогові.

«Йдуть, - гукнув комбат Дармограй, побачивши рух окупантів на посту оптико-електронного спостереження. - Всім приготуватись! Можлива танкова атака».

Головний дозор росіян, у якому було шість машин, вийшов із Залісся на автодорогу. Українці пропустили ці танки. За ними рухалася колона. Більшість із тих, хто в ній перебував, зокрема й командир 6-го полку полковник Захаров, навіть і не підозрювали, що це для них останній марш.

У раціях українських вояків пролунало: «Вогонь!» Перший удар завдали по головних машинах противника. Одразу влучили у три з них. Далі — удари зі «Стугни». Вогонь охопив хвіст колони. Українці почали розстрілювали окупантів немов у тирі».

Сергій Руденко. Бій за Київ. - Х.: Фабула, 2023

 



Додаткові матеріали

12.09.2023|12:38|Події
KyivBookFest зібрав понад 800000 гривень на друк професійних книг для військових
11.09.2023|10:19|Події
Топ-6 книжок видавництва «Фабула» на KyivBookFest
14.05.2021|07:06|Події
5 книг з крутими сюжетами, які триматимуть у напрузі до самого кінця
03.09.2023|09:18|Події
«Книжка року’2023»: Лідери літа – Короткі списки. Номінація «Обрії»
Ігор Бондар-Терещенко. «Бій за Київ як битва за Україну»
Оборона столиці і майбутнє фронту
5 нових проникливих книжок про війну
Брати Клички vs Путін та інші подробиці «Бою за Київ»
Про те, як Київ окупантів виганяв
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери