
Re: цензії
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
- 11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. КременчукЖінкам потрібна любов
- 05.03.2025|Тетяна Белімова"Називай мене Клас Баєр": книга, що вражає психологізмом та відвертістю
- 05.03.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськСтефаник у художньому слові Оксани Тебешевської
Видавничі новинки
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
Авторська колонка
STEFANYK
Василь Стефаник– Бог селянської кривди, яка звучала в Европі дев’ятою симфонією Бетховена. Покутські селяни ж сприймали його Слово, як сороміцьку пісню в жидівській корчмі.
Що людина робить з Богом? Звертається до нього з молитвою всуєі згадує «незлим тихим словом» як щоденний пісний хліб: „Коло довгого стола сидів Іван та й Проць. Котили по столі завзяті слова і, схилившися, слухали, що стіл говорить. Нарікали та й пили. Проця жінка била, а Іван його вчив бути паном жінці“ [„У корчмі“].
Не можу відчути, не можу вловити часу, коли Стефаника почали боліти Слова. У Снятинській міській школі? У Коломийській гімназії? Анна Павлик зрушила його серце чи розпусні коломийські дівки, серед яких жив школярем? Таке враження, що Він з тим болем народився, все життя прожив і глушив його алкоголем і грубим словом. Іван Федорак (1890 –1954), який директорував у Русові на початку 20-х років ХХ століття, згадує таке:
„За мною виходить Подюк і Заячківський. Франко безумовно більший письменник від Стефаника, але ніколи не вів себе некультурно, як Стефаник позволяє собі, - каже Заячківський“ [Іван Федорак. Мій шлях. Снятин. 2009. – С.227].
Чомусь усі чи майже усі його сучасники не приймали Стефаника, а торгували його словом, як фарисеї в церкві. І так є по нинішній день. Він вистояв. Витримав. Покутський Прометей, якого приймали за простого Палія:
„Він скакав, танцював, реготався. Віконце дрожало, тряслося, і щораз більше тої крові напливало у хатчину. Вибіг на поріг. Звізди падали на землю, ліс скаменів, а десь з-під землі добувалися скажені голоси і зараз пропадали. Хати ожили, дрожали, смажилися в огні.
– Я чужого не хочу, лиш най моє вігорить!“ [„Палій“].
Усі спроби створити хрестоматійний, глянцевий портрет Стефаника вбивають осиковий клин у Його серце. Але Він ніколи не був, не є і не буде з князем тьми, тому не вмирає, а після чергової страти половою, яка осідає від словенят, відроджується мов Фенікс. З’являється на Світ Чистим і Білим, мов Янгол в образі Вічної Дитини:
„ – Я йду, йду, мамо.
- Не йди, не йди сину…
Пішов, бо стелилася перед його очима ясна і далека. Кожні ворота минав, усі білі вікна. Любив свою дорогу, не сходив з неї ніколи. У днину вона була безконечна, як промінь сонця, а вночі над нею всі звізди ночували.Земля цвіла і квітами своїми сміялася до нього. Він їх рвав і затикав за буйний волос.
Кожна квітка кидала йому одну перлу під ноги. Очі його веселі, а чоло ясне, як керничка при пільній дорозі…“ [„Дорога“].
Стефаника не можна, не маємо права читати „залпом“, немов чергову сільську мелодраму. Це український Есхіл – батько української трагедії. А трагічне не піддається сентиментальному знечуленню. Воно потребує вмирання і відродження. А відтак очищення. Тому питання про „літературне мовчання“ Стефаника є навіть не учнівським, а злочинно безтактним. Бо людина раз народжується і раз вмирає. А якщо хтось балакає, що він вмирає постійно і відроджується постійно – бреше. Стефаникове відродження суто індивідуальне. Як тільки нашою (власною?)є наша смерть. Бо ми або проростаємо до Стефаника, або говоримо про мирське. Стефаник йшов по межі: „Кирило Гаморак, приятель, старший від мене на сорок років, сказав: «Не пиши так, бо вмреш»“ [„Cерце“].
Я не знаю, як довго в Україні говоритимуть про Стефаника. Зрештою, мене таке питання і не цікавить. Мені добре від того, що я з таким Чоловіком не розминувся. І Він мене провадить. Не єдиний, але Важний у моєму житті. Якщо наблизитеся, –легко не буде. Але буде СПРАВЖНЬО. Сьогодні така хода майже переможна: „І чого ти, серце моє, гріху багато в собі маєш? І чому ти, серце моє, не тріснеш?“ [„І чого ти, серце моє…“].
Хто хоч раз собі таке питання поставить, той пройде шлях. Стефаник знає.
Євген Баран з Мотрею Стефаник, червень 2019 року
Коментарі
Останні події
- 18.04.2025|12:57Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
- 14.04.2025|10:25Помер Маріо Варгас Льоса
- 12.04.2025|09:00IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
- 06.04.2025|20:35Збагнути «незбагненну незбагнеж»
- 05.04.2025|10:06Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
- 05.04.2025|10:01Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
- 05.04.2025|09:56Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію
- 30.03.2025|10:014 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
- 30.03.2025|09:50У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
- 20.03.2025|10:47В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра