
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
Події
Кандидати в лавреати. Частина 2. Про Мирослава Дочинця
Мирослав Дочинець серед кандидатів, мабуть, найбільш відомий широкій публіці. Заповіді його діда Ворона стали для багатьох читачів настільною книгою, а роман «Вічник» приніс письменникові відзнаку «Золотий письменник України».
Однак, і його твори, як то кажуть, не без гріха. Тексти «Криничара», котрий разом з «Горянином» висувається на Шевченківську премію, досить складні, і не лише своїми діалектизмами, але й вичурністю, яка іноді переходить у кривляння: «… вітрив гострим носом прибазарний сморід», або «…висліпувати буквені ряди» замість читати; «… ніздрі лакомно хапають звичний припах», «… інші теж загалайкали, розказали й для них нести кухлі з питвом». Щоправда, в цій стилістичній надмірності є і свій, як сказав би автор, хосен. Навмисне ускладнення тексту очищає його від примітивності і хуторянства, а також ліпить харизматичного героя. Цьому сприяють і несподівані креативні знахідки в сюжеті. В результаті перед читачем вимальовується самобутній характер. Автор вміє бачити природне нутро персонажа і згідно з тим нутром виписує його вчинки й діалоги. Цікаво стежити, як Криничар прикладає свою мудрість до конкретних справ, як під його руками перетворюється і багатіє земля. Захоплений читач «попасом» зчитує гострий сюжет, який хочеться розплутати до кінця, проникається майстерними діалогами, де крізь репліки персонажів просвічують почуття. П’янкий колорит Закарпаття витає між рядків тексту.
І все це продовжується до тих пір, поки раптом не усвідомлюєш, що мудрість Криничара і його практичні знання та навички переважно висмоктані з пальця автора. Наступає прозріння, після якого дальше повістування уже викликає іронічну посмішку. Прикладів банальностей і дешевих придумок безліч, варто лиш перечитати сентенції автора про гроші, або розповідь про затверділі кишки дикої свині, котрі опускали криничарам на глибину, щоб ті через них дихали чистим повітрям і не задихнулися від газів – з натугою ще можна уявити, як через ту кишку дихати можна було, а вже як вони затвердівали, і чому саме з дикої, а не свійської свині – про те цікаво було б погомоніти з автором. Можна навести і прямі цитати, як то: «Ми з тобою теж покликані кожен для чогось. І маємо з тим іти до кінця. Навіть проти вітру. Так, як це чинять сильні птиці, бо тоді студений вітер не проникає їм під пір’я і не вистуджує крил». Чимало безапеляційних висловів відгонять псевдофілософією. Яку поживу думці читача дає, скажімо, така от фраза: «Народність – не те, що вона думає про себе в часі, а те, що Бог про неї думає у вічності»? Зовсім неправдоподібно з глибини 18 століття, в якому відбуваються події, з вуст навіть освіченого отця Симеона звучить цілком сучасний екскурс в історію українського народу.
А оскільки саме мудрість героїв Мирослава Дочинця складає їх основну перевагу, то сумнів у мудрості закономірно змушує задуматися і про твори в цілому.
Додаткові матеріали
Коментарі
Останні події
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва
- 26.06.2025|07:43«Антологія американської поезії 1855–1925»
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників
- 25.06.2025|12:47Блискучі рішення для життя і роботи: українською побачив світ комікс всесвітньовідомого поведінкового економіста Дена Аріелі
- 25.06.2025|12:31«Основи» готують до друку «Стан людини» Ханни Арендт
- 25.06.2025|11:57Сьомий Тиждень швейцарського кіно відбувається у липні
- 25.06.2025|11:51Видавництво READBERRY перевидало «Чорну раду» Куліша
- 20.06.2025|10:25«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі
- 18.06.2025|19:26«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем