Re: цензії

18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Нотатки мемуарного жанру
17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменниця
Володимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
14.12.2024|Валентина Семеняк, письменниця
Ключ до послань
10.12.2024|Ігор Зіньчук
Свобода не має ціни
01.12.2024|Ігор Зіньчук
Томас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Головна\Події\Інтерв'ю

Події

Дмитро Білий: «Немає панцира від долі»

Сьогодні маємо чудову нагоду порозмовляти з автором-містиком Дмитром Білим про письменницький провіденціалізм, творчу лабораторію Тексту та …вестерн.

 

– Усе, що минає, повертається до людини у відповідний час. Минулого року у видавництві «Наш Формат» вийшло перевидання першого Твого роману «Басаврюк ХХ». Дослідження всесвітнього зла, пошуки храму жаху, місць «чорної» сили, порятунок дівчини-жертви, які здійснюють герої твору… Не треба рентгенівського зору, щоб простежити надочевидні паралелі з кривавою сучасністю України. А ще був недописаний текст «Східні креса», де Ти передбачив теперішні воєнні події… Ти пишеш у стані медіумного трансу?

- Сподіваюся, що до медіумного стану мені ще далеко:). Свій перший роман «Басаврюк ХХ» я написав, коли не знайшов на книжковому ринку щось принагідне до читання) Але коли вже почав працювати над Текстом зрозумів, що це є ідеальною можливістю впорядкувати і свої емоції і свої відчуття історії. Іноді це набагато краще вдається під час праці над художнім Текстом, ніж над академічним науковим дослідженням. А далі все залежить від твого рівня і як історика, і як людини, яка довіряє власній інтуіції. У «Басаврюку ХХ» я намагався, свідомо чи підсвідомо, запропонувати власне бачення своєрідної матриці Історії, яка відтворювала, відтворює і надалі відтворюватиме історичні конфлікти. Наскільки мені це вдалося? Не знаю… Стосовно точності (на мій превеликий жаль) футурологічного прогнозу в романі «Східні креса», то це можна пояснити моїм фахом історика. Колись один наш викладач в університеті зауважив: «Історик має розуміти не стільки минуле, скільки майбутнє». А праця над художнім Текстом, у якому трансформуються (й інтерпретуються) академічні знання з історії, у цьому допомагає.

– У чому родзинка Твоєї творчої лабораторії?

- Коли я працюю над Текстом, то, наскільки мені це вдається, намагаюся зануритися в нього, немовби в паралельну реальність. Сісти й занотувати – справа десята, а ось постійно перебувати у просторі Тексту, це найтяжче. Спочатку. А потім Текст захоплює тебе і вже не відпускає. Іноді, коли читаю лекцію студентам, ловлю себе на думці, що паралельно в думках прокручую Текст, шукаю варіанти розвитку сюжету, і ще, певною мірою, візуалізую його. Мені багато людей казали – «та у тебе ж не романи, а готові кіносценарії»! Я не дивуюся – іноді просто занотовую те, що бачу в уяві, як кінострічку.

У Твоєму розумінні Текст – метафізична даність чи інтелектуальний витвір?

- Письменник лише ретранслятор тих Текстів, які давно вже існують у якійсь ноосфері. Узагалі, це велика таємниця – звідки вони беруться. Головне – налаштуватися на Текст. Я спочатку сам дивувався – багато того, що я написав у своїх романах, так чи інакше, з певними коректурами пізніше відбувалося й зі мною, і з іншими людьми. Але звісно, що без інтелекту та певного рівня ерудиції, навряд чи вдасться бути гідним ретранслятором:).

– На Твоїй сторінці у Facebook пролунала фраза: «Після «Іліади» Гомера цивілізація спромоглася лише на вестерн». На перший погляд, епатажно, але, якщо обґрунтувати, то… (?)

- Вестерн. Власне, я мав на увазі саме вестерн як жанр. Епічний жанр. Люблю вестерни, у них людство немовби знову повертається з індустріального суспільства, у якому, за влучним висловлюванням Гайдеґґера, метафізика опустилася на землю знову в метафізичний простір. Тільки вестерн як нова форма епосу може пробуджувати в людині певні забуті архетипи (принаймні в тих, у кого ці архетипи ще залишилися). Навряд чи в наш час їх може викликати «Одісея» та «Іліада», хоча на них вся література й побудована. А ось вестерн… Хоча, цілком імовірно, що це моє упереджене ставлення до власного улюбленого жанру.

У якому столітті і країні Тобі б хотілося жити? Ідеали якої епохи Тобі близькі?

- О! У яких часах я тільки не жив, і ким тільки не був! Особливо в дитинстві та юнацьких роках. Завжди вмів знаходити для себе паралельну реальність, тікаючи від буденної та малопривабливої дійсності. Був, знаєте, таким собі романтиком. А пізніше навчився бачити інші простори і в реальному житті. Навчився його приймати, і жити в ньому, наскільки це можливо, відчуваючи у всіх аспектах. Власне, наше життя – це ніщо інше ніж вправа.

– Життя героїв Твоїх творів, якоюсь мірою, альтернатива Твого життя?

 - Не впевнений, що підходжу на роль Героя, скоріше – Спостерігача. Хоча життя іноді такі виверти дає... «Немає панцира від долі».

– Художня література може кардинально впливати на соціум чи вона є відображенням його тенденцій?

- Письменник і суспільство.Тут взаємодія діалектична і взаємопов’язана. Інша справа, що письменник може сприймати й інтерпретувати лише один фрагмент суспільного життя, але впливати на все суспільство в цілому. Так би мовити, письменники відштовхуються і спираються на суспільство, але, за деяких обставин, ведуть його за собою, але ось куди саме ведуть? Про це ще Платон попереджав – про небезпеку впливу поетів на суспільне життя й держави.



Додаткові матеріали

04.08.2014|07:26|Re:цензії
Метаквест «заложної душі» в apriori українському просторі
22.04.2014|07:37|Re:цензії
Шаман епічної містики
Дмитро Білий: пишу про тих, хто змагається і перемагає
Білий Дмитро
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

19.12.2024|11:01
Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
19.12.2024|07:49
Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
18.12.2024|13:16
Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
17.12.2024|19:44
Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
17.12.2024|19:09
Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
10.12.2024|18:36
День народження Видавництва Старого Лева
10.12.2024|10:44
На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
10.12.2024|10:38
Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
10.12.2024|10:35
Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
10.12.2024|10:30
У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”


Партнери