
Re: цензії
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Події
Великий шостий далай-лама Цанджан–джамцо.
Тибетському поетові виповнюється 335 років.
Найвидатнішим тибетським поетом є шостий далай-лама Цанджан-джамцо. За місцевою традицією, новим далай-ламою стає той, кого за багатьма прикметами та знаками шукають і знаходять у день смерті старого далай-лами. І той знайдений новонароджений стає наче перевтіленням попереднього далай-лами. Майбутній далай-лама (тобто фактичний, бо він ним вже є) за виконання своїх обов’язків чи то пак звершення вибраного небом покликання може братися лише досягнувши відповідного віку, а до того він мусить отримати належну освіту та пройти відповідну підготовку. Так мало б бути і з шостим далай-ламою, проте так не сталося, бо він є абсолютно незвичайним серед решти далай-лам. Від самого початку до самого кінця, і далі у вічність. Зокрема, і своєю віршотворчістю, бо самим фактом писання віршів він зовсім не був оригінальним, адже віршували також і його попередник, і його наступник, тобто п’ятий і сьомий далай-лами. Зазвичай про особу перевтіленого далай-лами вістять по цілому Тибеті. Та не так сталося із шостим. Бо мудрий реґент держави Сандже-джамцо приховав факт смерті п’ятого далай-лами, оголосивши лише про його затворництво. Таке лукавство було спричинене патріотичними мотивами, адже треба було протистояти і джунґарським монголам, і китайсько-манчжурській імперії, відстоюючи незалежність Тибету. Це все діялося 1683 року, а під час вдаваного затворництва «великого п’ятого» Цанджан–джамцо здобував освіту не зовсім таку, яку мав би отримувати в якості перевтілення. Він був інтронізований у 1696 році, і тоді ж почалися різні перипетії, що вплинули безпосередньо і на його долю. Бо будучи главою буддійської школи, першою особою в теократичній державі, Цанджан-джамцо дозволяв собі багато чого ніби недозволеного: гуляв вечорами-ночами вулицями Лхаси, пиячив, не цурався доступних жінок, а деколи навіть влаштовував у себе театралізовані дійства, в яких і сам міг грати роль героя якоїсь романтичної історії. Після страти реґента Сандже-джамцо, монголи у 1706 році підступно вбили і шостого далай-ламу. Та цікавим для нас Цанджан–джамцо є саме як поет. Література Тибету ХІІ–ХVІІІ ст. носила релігійно-дидактичний характер (це були головно прозові твори, з відносно незначними віршованими вкрапленнями) і розвивалась на основі буддійського канону, та паралельно існувала й усна народна творчість, дуже рідко взаємодіючи з писемною літературою. Лірична поезія шостого далай-лами якраз і була проривом світського змісту в тибетське письменство, та й мала багато спільного з фольклорною традицією. Тибетські народні пісні поділяються на п’ять основних категорій:
1) gral-glu: рядові пісні (їх співають хором, ставши в декілька рядів; це переважно новорічні та весільні здравиці);
2) gshas-chen: великі пісні (тобто пісні, що мають лише довгі рядки; виконуються після збору врожаю);
3) ka-gshas: своєрідні абецедарії (тридцятирядкові пісні, бо літер у тибетському алфавіті саме тридцять; використовуються як любовні послання);
4) skor-gshas: хороводні пісні (різноманітного, переважно розважального змісту);
5) gtang-thung-gshad: короткі пісні (чотири-, шести- або восьмирядкові пісні-вірші; найпопулярніші пісні серед тибетців).
Як випливає з цієї класифікації китайського тибетолога Юй Даоцюаня, тибетські народні пісні все ж пов’язані з писемною традицією: в піснях-віршах (5) варіюється конкретна кількість рядків; у великих піснях (2) довгі рядки сприймаються як такі радше на око; ну а вже пісні, в яких початкові літери всіх за порядком тридцяти рядків відображають тибетський алфавіт (3), просто немислимі без писемної основи. Та й ліричні пісні далай-лами шостого стали «любовними піснями» значно пізніше від їх створення, і в усному побутуванні (окрім ксилографів і рукописів) дійшли аж до нашого часу, не втративши імені свого автора.
Вельми популярною є, зокрема, така пісня Цанджан–джамцо:
Як лошиця втече –
наздожене аркан.
Кохана розлюбить –
всі чари даремні.
(Переспівав Іван Лучук).
Лірична поезія Цанджан–джамцо (а це переважно чотирирядкові вірші, по шість складів у кожному рядку), створена під значним впливом усної народної творчості пісенна книжна поезія, стала наче перехідним етапом між народними піснями та літературними віршотворами; і заодно це було початком світської ліричної поезії в Тибеті. Щоправда, поетична традиція Цанджан–джамцо не мала продовження в тибетській літературі. Контекстуально це було унікальне явище, яке так і залишилося відрубною межею і стосовно попередньої традиції, і щодо подальшого поетичного розвитку.
Коментарі
Останні події
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата
- 21.04.2025|21:30“Матуся – домівка” — книжка, яка транслює послання любові, що має отримати кожна дитина
- 18.04.2025|12:57Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
- 14.04.2025|10:25Помер Маріо Варгас Льоса
- 12.04.2025|09:00IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»