Re: цензії

22.04.2024|Ігор Чорний
Розтікаючись мислію по древу
08.04.2024|Ігор Чорний
Злодії VS Революціонери: хто кращий?
Леді й джентльмени, або «Лондонські хроніки» Місіс К
03.04.2024|Марта Мадій, літературознавиця
Фантасмагорія імперського пластиліну
28.03.2024|Ігор Чорний
Прощання не буде?
20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наук
Світиться сонячним спектром душа…
У роздумах і відчуттях
20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професор
Життєве кредо автора, яке заохочує до читання
20.03.2024|Віктор Вербич
Ніна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
18.03.2024|Ігор Зіньчук
Кумедні несподіванки на щодень
Головна\Події\Книжковий ринок

Події

Українська візуальна книга: видання і тенденції

Вже два роки в межах Форуму видавців діє тематичний кластер “Українська візуальна книга”. Це презентації нових видань, тематичні лекції, дискусії, спецпроекти та воркшопи.

Вже два роки в межах Форуму видавців діє тематичний кластер “Українська візуальна книга”. Це презентації нових видань, тематичні лекції, дискусії, спецпроекти та воркшопи.

Візуальна книга в Україні представлена альбомами, фотокнигами, мистецькими виданнями, креативними арт-буками. Останні — це унікальні арт-видання, у виготовленні яких часто використовується  ручна робота, а також нетрадиційні матеріали — рідкісні види паперу, графічні ефекти, текстиль.

Не всі гравці книжкового ринку працюють із візуальною книгою. Якими є ризики та перспективи такої роботи та чи  зростає зацікавлення читачів? 

Відповіді на ці питання ми будемо шукати у циклі матеріалів про  українську візуальну книгу, спілкуючись із видавцями, учасниками мистецьких студій, ілюстраторами, авторами.

 

 

 

Павло Гудімов, засновник видавництва “Артбук”, арт-центру “Я Галерея”, куратор мистецьких проектів

 

“10 років тому я відкрив видавництво “Артбук”. Діє воно паралельно із арт-центром “Я галерея”, тому часто наші виставки “переходять” у книги.  Найперше ми працюємо над  виданнями, які присвячені абстрактному сучасному мистецтву. Два роки тому ми розширили цей спектр і поставили собі за ціль зробити платформу, яка би популяризувала візуальну книгу. Так, вже другий рік ми робимо тематичний майданчик “Українська візуальна книга” під час Форуму видавців”.

 

Візуальні книги видавництва “Артбук”

 

 

Проект Енеїда. Візуальна історія легендарної поеми

 

Книга — підсумок однойменної виставки, що пройшла в Національному художньому музеї України. Її ідеєю є проаналізувати візуальне оформлення легендарної поеми Івана Котляревського упродовж 19-20 століть, адже саме цей твір був дуже популярним серед письменників та художників. Книга поділена хронологічно і показує, які аспекти впливали на візуальне оформлення поеми.

 

У видавницві “Артбук” також було створено книгу “Енеїда Базилевича. Історія створення ілюстрацій і макета книги до поеми Івана Котляревського”, упорядники Павло Гудімов та Діана Клочко.

 

Тіберій Сільваші. Реальність.

 

У книзі зібрано просторові проекти, фото та картини відомого художника-абстракціоніста. Кожна із виставок доповнена текстом та проілюстрована фотографіями із експозицій. Видання представляє унікальні творчі методи у сучасному мистецтві.  

 

Ігор Янович. Folder.  

 

Мистецьке видання серії робіт українського художника-абстракціоніста. Ігор Янович взяв участь у понад 70 міжнародних виставках у  Польщі, Австрії, Німеччині. Тричі був нагороджений міжнародною премією для живописців «Срібний квадрат» у Польщі. “Folder” розкриває творчі медоди та пошуки художника. Вступну статтю до видання написав арткритик Борис Філоненко.

 

 

 

Ярина Винницькаголовний редактор видавництва “Terra Incognita”, співзасновник арт-платформи “Ковчег”

 

“Мистецьке об’єднання “Ковчег” є автором серії арт-буків про українське традиційне мистецтво. Все почалося тієї миті, коли я вперше побачила роботи книжкової ілюстраторки і художниці Юлії Табенської — книги ручної роботи, з використанням різноманітних матеріалів і фактур —шкіри, дерева, прозорої плівки, крафтового паперу. Такі книги,  як окремий казковий світ, беруть тебе в полон на роки.

 

Створювати їх — дуже вишукана насолода, адже ти твориш свій унікальний мікросвіт/мікрокосм, де панує краса і гармонія згідно з твоїми власними канонами. Для того, щоб показати всю розкіш українського традиційного мистецтва, кращої форми годі шукати. Тому наше тріо — я, Юлія Табенська і Дмитро Осипов — вибрали арт-бук для реалізації своїх творчих задумів”.

 

Арт-буки платформи “Ковчег”

 

Арт-бук  “Скриня. Речі Сили”. Автори: Ярина Винницька, Юлія Табенська, Дмитро Осипов.  Видавництво Старого Лева , 2016.

 

Книга-скриня, що зібрала традиційні речі із побуту наших прабабусь. Це національні ужиткові костюми, прикраси, обереги, вишивки, які характеризують різні регіони України. Унікальність видання — у використанні спеціальних ефектів: витинанки, тиснення золотом, ефекту об’ємності.

 

 

Арт-бук “Наречена”. Автори: Ярина Винницька, Юлія Табенська, Дмитро Осипов. Видавництво “Terra Incognita”, 2017.

 

Арт-бук, в якому зібрано найкращі весільні костюми усіх регіонів України. Проект створено на основі  колекцій  Національного музею Івана Гончара та  етно-галерей, а також приватних колекцій відомих українських збирачів старовини. Цього року в межах премії “Найкраща книжка Форуму” арт-бук “Наречена” було нагороджено Спеціальною відзнакою львівського журі.

 

 

 

 

 

 

 

Константин Кожемяка, видавець, президент Фонду ArtHuss

 

“Я працюю із книгами уже близько п’ятнадцяти років. У січні 2016-го я прийняв рішення започаткувати видавництво ArtHuss, яке спеціалізується виключно на арт-виданнях та візуальній книзі. Сьогодні цей проект є неприбутковим, і це скоріше моя соціальна інвестиція та соціальна відповідальність.

 

ArtHuss спеціалізується на арт-буках, альбомах репродукцій, фотоальбомах, графічних романах, коміксах. У будь-якому випадку популярність цього виду видань у найближчі часи примарна. Але вони повинні бути присутніми як невід’ємний бекґраунд для підвищення статусу популярних видань.  

 

Нон-фікшн арт-видання сьогодні є основним напрямком нашого видавництва. І це зрозуміло: мистецький нон-фікшн — це пропозиція, обумовлена попитом читачів, що живуть у постіндустріальному суспільстві. Розвинутий світ переживає це становище біля тридцяти років, ми лише на початку цього шляху”.

 

Видання  “ArtHuss”

 

Сара Торнтон “33 митці у 3 актах”

 

Книга — зразок нон-фікш арт-видання. Авторка — британська журналістка та соціолог. В Україні переклад її книжки виходить першим серед пострадянських країн. Упродовж чотирьох років вона зустрілася із понад 130 митцями в різних країнах, шукаючи відповідь на питання: що означає бути митцем у сучасному глобальному світі? “33 митці у 3 актах” — це книга-підсумок цих діалогів. Інша книга авторки — “Сім днів у світі мистецтва” була названа книгою року за версією “Нью-Йорк Таймс” і стала міжнародним бестселером, перекладеним 18 мовами.

 

 

25 років присутності.  Автори: Галина Скляренко, Наталя Маценко, Катерина Рай, Роксана Рублевська, Інга Естеркін.

 

Видання присвячене сучасному українському мистецтву. Тут зібрано розповіді про художників, тенденції та явища культури незалежної України. Важливо, що під обкладинкою книги “25 років присутності” розповідається не лише про молодих митців, але й про старші покоління художників, які активно творили, використовуючи сучасні прийоми та техніки і в 90-х роках.  

 

 

 

Галина Скляренко “Сучасне мистецтво України. Портрети художників”

 

Книга присвячена українським художникам періоду “перебудови”. На думку авторки, саме цьому поколінню митців вдалося наповнити українське мистецтво новими образами та ідеями в час цензури та тиску. Загалом, книга віддзеркалює культурне життя та мистецькі напрямки цього періоду.

 

 

Якою є перспектива розвитку візуальної книги в Україні? 

 

 

 

 

Павло Гудімов: “Думаю, що сам формат візуальних книг стає все популярнішим. Наприклад, фотокниги сьогодні видаються вже достатніми накладами. Водночас, важко говорити про певні тенденції, тому що візуальна книга найперше покликана розкрити індивідуальність митця, тему творчості, стиль”.

 

 

 

 

Ярина Винницька: “Вважаю, що арт-буки — це дуже нішевий продукт, для естетів і гурманів-книголюбів. Такі книги дорогі у виготовленні. У своїх проектах ми використовували дизайнерський папір, друк на прозорій і напівпрозорій основі.  Все це робить книгу дорогоцінною, та, водночас, дорогою у ціні. Це елітарне мистецтво, і, напевно, утопічно сподіватись, що елітарне може стати масовим”.  

 

 

 

 

Константин Кожемяка: “Сучасна людина, а особливо людина творчої професії, без широкого кругозору, долученості до культурного контексту не може розраховувати на успіх у своїй професії. Також все більше людей прагнуть  до інтелектуального дозвілля. Окремо слід зазначити, що вже є непоодинокі приклади, коли культурний контекст стає основою корпоративної культури і засобом реалізації місії корпоративної соціальної відповідальності”.

Богдан Завітій, заступник головного редактора видавництва «Родовід»

«Видавництво «Родовід» розвинулося з однойменного часопису. Власне, з наукових записок із історії українського мистецтва. Отже, спеціалізацію вибирати не доводилося, вона була лише розширена та поглиблена: до досліджень народного мистецтва додалися студії з українського авангарду. Чому саме історія українського мистецтва? Бо ані 25 років тому, коли вийшла наша перша книжка, ані тепер тут не бракувало «білих плям».

Від недавнього часу ми видаємо також фотобуки. Візуальна книга є популярною – бодай тому, що переважна більшість людей, незалежно від освітнього рівня, має потяг до прекрасного. Інша річ – наскільки ця книга  є доступною в нашій країні. Покупець сьогодні розривається між бажаннями та можливостями, а видавець балансує на межі окупності».

Візуальні книги видавництва «Родовід»Малевич. Автобіографічні записки 1918–1933. Упорядник Анастасія Білоусова.

Перше повне видання спогадів митця, які розповідають про його дитинство, молодість, родину та друзів, а також про те, що вплинуло на його формування як художника. Чимало із спогадів стосуються зв’язку К. Малевича із Україною.  Автобіографію митця візуально оформили ілюстраторки Євгенія Полосіна й Аня Іваненко.

Олекса Грищенко. Динамоколір. Автор Віта Сусак.

Візуальна книга, що розповідає про творчість живописця Олекси Грищенка. Художник відзначився розробкою власного мистецького напрямку – динамокольору, який вважається унікальним явищем в авангарді. Олекса Грищенко навчався живопису у Франції, Константинополі та Греції. В Україні його роботи експонувалися поряд із полотнами Кандинського та Малевича. Книга – це огляд життя та творчості митця-авангардиста.

Чисте мистецтво. Автори: Петро Гончар та Лілія Лихач.

Візуальна книга, що зібрала під однією обкладинкою українських художників-примітивістів. Мета видання – найповніше дослідити наївну творчість та порівняти її із полотнами професійних митців. У книзі вміщено репродукції десятків кращих художників України. Також проаналізовано творчість сучасних митців, які наближуються до стилю примітивізму.

Алла Кроха, головний редактор ТОВ «Майстер книг»

«Звичайно, візуальна книга зайняла свою нішу. Але не можна сказати, що це популярна книга. В першу чергу, нею цікавляться спеціалісти мистецької галузі, художники, колекціонери, галеристи, музейні працівники, народні майстри і просто поціновувачі гарної книги. Врешті, це гарний подарунок. Все ж, більшою популярністю користуються видання, присвячені вишивці, народному одягу. Також зараз все більшої популярності набувають арт-записники».

Візуальні книги видавництва «Майстер книг»Олекса Новаківський. Книга листівок.

Візуальна книга репродукцій львівського художника Олекси Новаківського, що розповідає про його творчість. Формат книги-листівки за задумом видавців є меншим варіантом великого мистецького видання про художника. Такі ж книги-листівки «Майстер книг» видав про інших митців – художників Івана Труша, Олену Кульчицьку, українське народне малярство та кераміку.

Дерев’яна скульптура Галичини 17-19 століть.

Книга зібрала скульптурні твори майстрів та різьбярів Галичини. Більшість із зображень скульптур були опубліковані для широкого кола вперше.  Роботи були зібрані із фондів музеїв Львівщини, Івано-Франківської та Тернопільської областей, а також із багатьох приватних колекцій.

«Людмила Вітковська»

Візуальне видання, що присвячене творчості сучасної української художниці. Людмила Вітковська творить у стилі народного мистецтва та є однією із визнаних художниць України. Також мисткиня куратор студій для дітей та дослідниця традиційного малярства Південної України. Видання зібрало кращі роботи народної художниці.

Світлана Привалова, головний редактор Nebo BookLab Publishing

«Нашому арт-видавництву Nebo BookLab Publishing 9 грудня виповниться 2 роки. На цей момент у переліку книг, що вийшли – двадцять три найменування. Деякі з них видані і української, і російською мовами. І це суцільно арт-буки. Оскільки видавництво виникло на базі художньої галереї, то все, що ми видаємо –  має естетичну і художню цінність. У діяльності поєднано два напрями: перекладна література та видання власного виробництва. Перше – це візуальне осмислення італійських, білоруських, іспанських, норвезьких, тайванських художників та ілюстраторів. Друге – це книжки створені за участі наших талановитих українських ілюстраторів».

Візуальні книги видавництва «Nebo BookLab Publishing»«Галерея чуття»

Книга, яка поєднала українську літературу та живопис. У виданні ліричні поезії українських авторів проілюстровані роботами сучасного художника Андрія Задоріна. У книзі використано тексти класиків та сучасників: Сергія Жадана, Галини Крук, Катерини Калитко, Миколи Вінграновського, Василя Симоненка, Володимира Сосюри та інших. Книга була видана у двох частинах.

«Маленький принц»

Візуальне дитяче видання ілюстрації до якого створив тайванський ілюстратор Аке. Унікальність книги – у поєднанні французької класики із сучасною азійською культурою. Таке мистецьке рішення відкрило вже добре відомий твір для читачів по-новому.

«Фріда»

Видання для дітей та підлітків, у якому в легкій та цікавій формі розповідається про життя відомої мексиканської художниці Фріди Кало. За задумом розповідь ведеться для героїні книги дівчини Міріам, яка любить слухати історії про відомих митців. У цій серії також вийшла книга про життя Коко Шанель.  

Якою є перспектива розвитку візуальної книги в Україні?Богдан Завітій, заступник головного редактора видавництва «Родовід»

«Перспективи такі ж, як і в решти речей, що не є першої необхідності, але є важливими для людини: попит на них буде збільшуватися в міру зростання заможності суспільства. Однозначно, що мистецькі видання не будуть витіснені електронними книгами.  Візуальна книга потребує бути на папері. Хоч так – це доволі коштовний носій інформації».

 

Алла Кроха, головний редактор «Майстер книг»

«Мистецькі видання мають великі перспективи, тому що електронна книга не завжди може їх замінити. Велику увагу необхідно приділяти художньому вирішенню візуальної книги. Це запорука успіху. Єдиний недолік – висока вартість. Ми намагаємось вирішувати цю проблему – видаємо книги листівок і комплекти листівок для тих, хто не завжди може придбати альбом».

 

Світлана Привалова, головний редактор Nebo BookLab Publishing

«Візуальна книга, звичайно, стає більш популярною і в Україні теж. Класичні тексти домальовуються, переосмислюються художниками та ілюстраторами. Наприклад, ми в цьому році видали «Маленького принца» з ілюстраціями тайванського ілюстратора Аке, хоча книга вперше у світ вийшла ще 1943 року і перекладена на три сотні мов світу. Інший напрям – це створення нових сюжетів з відповідно новими візуальними рішеннями. Більшою популярністю все-таки користуються класичні назви. Дарма, що ми читаємо їх десятиліттями».



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери