
Re: цензії
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Андрій Бондар: "Оскар і Рожева Пані", або Бути і залишатися людьми
"Мистецтво має одну велику перевагу перед всіма іншими видами людської діяльності. Мистецтво вміє кричати", - Андрій Бондар, спеціально для DW.
У мене з юного віку виробилася стійка відраза до високої суспільної місії мистецтва. Коли я чую про якусь особливу роль чи то літератури, чи театру, чи музики в житті людей, якось інтуїтивно відчуваю, що мене вводять в оману. Адже мистецтво нікому нічого не винне. Воно створюється не заради високих гуманістичних ідеалів і не для "покращення" людини. Хто б це зважився цілком серйозно говорити про це на початку ХХІ століття, коли всі можливі ідеали та стратегії "покращення" давно і надійно перекреслено практикою попереднього століття.
Втім, мистецтво має одну велику перевагу перед всіма іншими видами людської діяльності. Мистецтво вміє кричати. І кричить воно сьогодні, як правило, не про високі й недосяжні ідеали. Його суспільна місія іноді в тому, щоб донести до людей якусь вельми просту ідею і досягти дуже практичної мети. Митець нині легко вбирає шати лікаря швидкої допомоги, бо знає, що якщо він цього не зробить, то цього не зробить ніхто.
Театральна вистава "Оскар і Рожева Пані" за твором Еріка-Емманюеля Шмітта, київська прем’єра якої відбулася 11 жовтня, якраз і є криком мистецтва в ситуації, коли все інше не працює. Задум її дуже зрозумілий: привернути увагу людей і держави до потреб дітей із невиліковними хворобами.
Існує таке поняття в медицині - паліативна допомога. Вона потрібна тоді, коли всі надії на одужання пацієнта втрачено й усі постають перед простим і моторошним фактом - дитина вмирає. І ось між цим фатальним діагнозом і смертю дитини відбувається головна драма вистави. У житті хворого на рак хлопчика Оскара, який усвідомлює найгірше і від якого відвертаються згорьовані й зневірені батьки, з’являється Рожева Пані - випадкова жінка, яка залишається з ним до самого кінця.
Отже, чому, властиво кажучи, в цьому конкретному випадку можна говорити про крик мистецтва? Проект "Оскар і Рожева Пані" має конкретну мету - визнати право важкохворих дітей на гідний і безболісний відхід і посприяти створенню системи паліативної допомоги, якої на сьогоднішній день в Україні практично не існує. На всю багатомільйонну країну лише в Надвірнянському будинку дитини (Івано-Франківська область) працює дитяче відділення паліативної допомоги, розраховане на 20 пацієнтів, де створено всі необхідні умови для знеболення і полегшення останніх днів життя дітей. Тобто, по суті, тисячі невиліковних дітей позбавлені елементарного права на гідну смерть. Вони не дістають належної допомоги від спеціально підготовлених лікарів і психологів, вони не отримують потрібних знеболювальних препаратів, вони не можуть розраховувати на виїзд спеціальних бригад у стані загострення. А відтак можна говорити про ще одну гуманітарну катастрофу в низці інших катастроф, із якими давно зіткнулася та зжилася наша країна. Найгірше, що вона до цього звикла. Звикла і сиділа б склавши руки. Якби не "Рожева Пані".
Я не знаю, яким рівнем емпатії треба володіти, щоб об’єднати навколо себе таку кількість людей. Я не розумію, як це вдалось. Але це вдалось. Акторка і головна натхненниця цього проекту Ірма Вітовська зуміла за короткий термін здійснити неймовірне. Вистава "Оскар і Рожева Пані" - великий чин однієї жінки, який може стати великим подвигом багатьох людей. Ірма інформувала, доводила, переконувала, штовхала, під’юджувала, об’єднувала, заражала. Франківський режисер Ростислав Держипільський, група "Океан Ельзи", художник Андрій Єрмоленко і десятки причетних до проекту людей зробили дотепну та світлу виставу про дитячий біль і дитячу смерть.
Результат перевершив усі сподівання: зала Київського театру оперети була волога від сліз. На сцені вмирав хлопчик, а в людей народжувалося розуміння простої речі: так далі не можна. Треба... О Господи! Треба небагато! Треба - страшно сказати - щоб усі наші маленькі люди, яким долею призначено вмирати в ніжному віці, вмирали, як цей хлопчик Оскар. Які ще високі ідеали мистецтва!? Нема жодних високих ідеалів! Є конкретний біль і розпач перед смертю. І треба зробити так, щоб дитина могла померти гідно. Щоб тисячі дітей могли померти гідно. Чи не у ставленні до цих людей відбувається головний наш тест на людяність?
Оскар пише листи до Бога. Ні, насправді він пише до людей, до кожного з нас, хто сидить у залі, до уряду, до міністерства охорони здоров’я, яке мусить розробити цілу програму-план зі створення системи паліативної допомоги, до Верховної Ради, яка мусить прийняти необхідні поправки до законів, що полегшать закупівлю і доступ необхідних препаратів... Творці усвідомлювали, до кого вони мають достукатись своєю емоційною історією. Вони так і написали у своєму рожевому буклеті: "до найзашкарубліших сердець". А наші серця після цього вже не будуть зашкарублими.
І жодних високих ідеалів мистецтва. Лише проста, як світ, річ: бути і залишатися людьми, яким небайдужий чужий біль. Це найвище з мистецтв. Дякую, Ірмо.
Коментарі
Останні події
- 12.06.2025|12:16«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
- 03.06.2025|06:51Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
- 03.06.2025|06:50Дух Тесли у Києві
- 30.05.2025|18:48«Літературний Чернігів» на перехресті часу
- 27.05.2025|18:32Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»