
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
«Лелека» у пошуку героїв
Дитяча книжка — особливий формат. Нечасто побачиш представників цього класу в коротких списках уже досить численних українських літературних і книжкових рейтингів та премій.
Нечасто — навіть для України — наштовхнешся на рецензію чи бодай згадку у ЗМІ. Імена «дитячих» авторів навіть «літературні тусовщики» згадують із очевидним напруженням. А тим часом і видавці, і книгопродавці одностайно стверджують: саме на дитячу українську книжку наш ринок демонструє стабільний і порівняно високий попит.
Люди, які прийшли в Національний літературний музей на церемонію нагородження лауреатів премії «Золотий лелека», спочатку почувалися невпевнено. Адже так сталося, що церемонія відбулася в день інавгурації нового президента України — людини, не дуже схожої на покровителя літератури взагалі й української зокрема. Проте під час церемонії атмосфера розрядилася. «У дні сумнівів» корисно подумати про вічне й переконатися в тому, що воно існує. А дитяча книжка — у числі найдійовіших ліків від суспільно-політичної хандри.
Принаймні, судячи з динаміки конкурсу, бажання писати для дітей зростає. Нинішнього року на конкурс було подано 957 творів. У результаті журі, очолюване Лесею Ворониною, вибрало у двох номінаціях по два кращих. У номінації «Дитяча казка» першу премію отримала Галина Романенко за «Вікно до собаки», другу — відома і з дитинства багатьма любима художниця-ілюстратор Катерина Штанко, яка цього разу виступила в ролі письменниці й подала на конкурс казку «Яскрава сонячна ніч». За визнанням Діани Клочко, шеф-редактора видавництва «Грані-Т» — «господаря» конкурсу, — «казкова» номінація принесла багатий врожай. Проте він дає привід замислитися над проблемою, яка ось-ось нависне над жанром, — відсутністю оригінальності.
— Три чверті творів, які до нас приходять, — це твори про тварин. Автори бачать дитячого героя найчастіше саме в такому вигляді та якості. Це стає традицією, — каже Діана Клочко. — Взагалі, навіть дивно: українська дитяча література існує лише кілька років як явище, а не як окремі імена, і ми вже можемо говорити про «традиції».
Традиція — для дитячої літератури особливо — палиця на два кінці. З одного боку, це свідчить про те, що жанр більш-менш «відбувся». З іншого — читач-дитина віддає перевагу розмаїттю. На відміну від читача-дорослого, якому чомусь подобаються «серії». Втім, і тут є складнощі — адже за дитячу книжку «голосує гаманцем» дорослий. Проте рівень зацікавленості дитини у книжці, «якої в неї ще не було», все-таки переважує «дорослі» стереотипи. Отож видавництвам і письменникам, які працюють із юною аудиторією, доводиться час від часу шукати нові жанри, форми, способи звернення до свого читача. Тому на наступний рік конкурсне «завдання» авторам буде змінене. З двох нинішніх номінацій збережеться «Пригодницька повість». Друга буде спрямована на розробку гумористичного напряму в дитячій літературі. Номінація «пригодницька повість» у цілому була оцінена журі та видавцем не дуже високо. Журі так і не присудило першої премії. Другу поділили Олег Чуйко («Не-тинейджер») і Катерина Булах («Не все котові масляна»). Перший твір викликав суперечливі почуття в деяких членів журі, тому що повість про хлопчика-афганця українського походження, «пересипана» наркотиками та родовою пам’яттю, здалася зовсім недитячою.
Дитяче журі, яке працювало нинішнього року на конкурсі, проголосувало за «Славчика і грім» Тамари Клюкіної в номінації «Літературна казка» та «Пригоди Остапа і Даринки» Андрія Бачинського в номінації «Пригодницька повість».
Після різноманітних «дорослих» конкурсів журі та організаторів часто обвинувачують в упередженості. Цього року такі «недитячі» пристрасті спалахнули й навколо «Лелеки». Організаторів звинуватили в «показній анонімності», а також у тому, що серед переможців — жодної «випадкової людини», всі «свої».
— Такі обвинувачення мене вражають, — стверджує Діана Клочко. — Зокрема, твердження, що в нас є якесь міфічне «коло дитячих письменників», у яке ми «більше нікого не пускаємо». Шість років тому, коли ми щойно розпочинали, нам доводилося працювати з «дорослими» письменниками, які пробували писати для дітей. До речі, не завжди вдало. Інших, фактично, не було. І ось минуло лише кілька років, і ми вже маємо бути готові не тільки до того, що в нас є «коло дитячих письменників», а й до обвинувачень, буцімто туди допускаються лише «свої».
Можна звинувачувати журі в «присудженні премій своїм», але видавництво-організатор навряд чи було б задоволене таким конкурсом. Тому що йому, видавцю, працювати потім із цими авторами й продавати ці книжки. Що ж до читачів, то діти здебільшого «на імена» не купуються, — вони їх найчастіше навіть не запам’ятовують. Слава дитячого письменника — це слава кожного його тексту, точніше — його героя. Ім’я Незнайки набагато популярніше в дитячому середовищі, ніж Миколи Носова, а юні поттеромани приблизно в половині випадків не можуть згадати, як звати «маму» їхнього улюбленого героя. Вся надія тільки на дорослих, які частіше орієнтуються «на імена». Але найсмішніше, що й вони далеко не завжди знають «улюблених письменників», а не «улюблених героїв» своїх чад.
Катерина Паньо
Додаткові матеріали
- Вшанування переможців конкурсу «Золотий лелека»
- Вшановано переможців конкурсу «Золотий лелека-2009»
- Іван Андрусяк: «Моя мрія: написати щось таке, що читалося б через сто-двісті років»
- Видавництво «Грані-Т» у Тернополі
- Оголошено імена переможців конкурсу «Золотий лелека»
- Нагородження лауреатів конкурсу «Золотий лелека»
- Названо лауреатів конкурсу «Золотий лелека»
- Підсумки конкурсу «Золотий лелека-2008»
- Іван Андрусяк. «Хто боїться зайчиків»
- Лущевська Оксана
Коментарі
Останні події
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz
- 25.08.2025|17:39Єдиний з України: підручник з хімії потрапив до фіналу європейської премії BELMA 2025