Re: цензії

29.01.2025|Ігор Зіньчук
Прийняти себе, аби стати сильнішою
27.01.2025|Марія Назар, м.Тернопіль
Ключик до трансформації сердець
Моя калинова сопілка...
23.01.2025|Ігор Чорний
Жертва не винна
20.01.2025|Олександра Салій
Пароль: Маньо
16.01.2025|Ігор Чорний
Бориславу не до сміху
09.01.2025|Богдан Смоляк
Подвижництво, задокументоване серцем
07.01.2025|Тетяна Качак, м. Івано-Франківськ
Володимир Полєк – жива енциклопедія
03.01.2025|Віктор Вербич
Обітниця Олександра Ковча: «Любити, вірити, чекати»
02.01.2025|Галина Максимів, письменниця
Про вибір ким бути: ножицями чи папером

Кримінальне чтиво

Кращі детективи минулого року від «Кримінального чтива UA»

Видавці готові видавати українські детективи та пригодницькі романи – автори не готові їх писати. Такою була видавнича проблема минулого року, і з початком нового вона нікуди не зникла.

Такою була видавнича проблема минулого року, і з початком нового вона нікуди не зникла. Позитив у тому, що ця проблема взагалі з`явилася. Бо донедавна український видавець відхрещувався від української масової літератури. Та й від не української теж, і актуальні переклади західних детективів йшли до нас у російських версіях. Тепер ситуація міняється. Лишається знайти авторів, котрі не чекатимуть натхнення, а будуть ремісниками. 
Масова література, зокрема – детектив, то клопітка майстрова робота. Треба знати закони жанру, розуміти, як працює механізм, писати й переписувати. А головне – читати, читати й ще раз читати не лише класику, а й сучасних актуальних авторів. Французьких, скандинавських, британських, іспанських, італійських, американських, польських. А ще бажано б мати перед собою переклад детективів, написаних африканськими письменниками. Так-так, у Кенії та Габоні їх пишуть більше, ніж в Україні.
І все ж процес поволі йде. Рік 2017-тий підтвердив незмінність позицій Сергія Пономаренка, В`ячеслава Васильченка, Богдана Коломійчука, Макса Кідрука, які вперто лупають скалу української читабельної книги. В рукописах – десятки творів із цікавими ідеями, які дуже погано втілені, тому видавця не знаходять. Але є нові імена. Їх у традиційному підсумковому авторському рейтингу від «Кримінального чтива UA» згадаємо.
Нагадую: перелік письменників подається за абеткою, тому перша позиція не означає першого місця.
Чи не єдиний твір із переліку, який візьму на себе сміливість назвати бездоганним. Чітке дотримання законів жанру. Детальна реконструкція епохи, а це Кременець XVIII століття. А ще - маємо наскрізного персонажа, характерного для детективів із часів Едгара По та Артура Конан Дойла. «Кременецький звір» - другий роман Сергія Карюка, в якому слідство веде Богуслав Голота, колишній працівник Болонського суду. Персонаж добре прописаний та в кожному з романів розкриває якусь нову іпостась. За сюжетом, Голота шукає в Кременці чудовисько, яке полює на багатих містян. І переконаний: це не інфернальний монстр, а людина з плоті й крові.
Не бездоганний, місцями – не логічний, та в цілому непоганий як для дебюту трилер з містичним бекграундом. Головний герой, такий собі Чіп Іванов, раптом отримує повну сумку доларів і пістолет. Це – спадок психопата, котрий вкоротив собі віку в нього на очах. Тепер Чіпові треба стріляти в різні боки, щоб вижити. А капітану міліції, другу Чіпового дитинства, треба зловити стрільця за будь-яку ціну. Роман часом може здатися перенасиченим кривавими сценами. Та дочитавши до кінця, зрозумієте: вся ця кров – кіношна, тобто – бутафорська. 
Чотири ретро-детективи менш, ніж за рік – це викликає лише повагу. Раніше Ірина Лобусова, як свідчить біографічна довідка, писала для російського ринку, що в нинішніх умовах мінус. Але разом із тим працювала в кіно і на телебаченні, що безумовний плюс: драматургія не кульгає. Перший роман з серії пригод одеського слідчого Володі Сосновського в Одесі початку ХХ століття. Як бачимо, ретро в моді, і єдине, що можна закинути авторці – вільне поводження з історичним фактажем, котрий елементарно перевірити хоча б за допомогою Вікіпедії. Та якщо прийняти правила гри й забути, що в 1916 році Мишко Япончик сидів на каторзі, а не гуляв Одесою-мамою, пошуки маньяка на прізвисько Людожер обіцяють бути надзвичайно цікавими. 
І знову ретро, і знову – перша книга детективного циклу, і знову – новий український «серіальний» сищик. Цього разу слідство веде молодий український шляхтич Марко Швед. Він шукає російських шпигунів у Кам`янці – Подільському, станом на 1919 рік – столиці УНР, виконуючи завдання петлюрівської контррозвідки. Згадка в рейтингу є певним авансом, бо роман має концентрацію мелодрами, здебільшого неприйнятну для детективу. Часом любовні страждання Шведа перетягують на себе ковдру, проте заявку на ще одного українського героя прийнято. 
Ще один дебют, принаймні – для «Кримінального чтива UA». Теж полювання на російську агентуру, і так само на Поділлі. Але тут маємо не такий давній 2015-тий рік. Ветеран війни на Донбасі, секретний агент СБУ з позивним Сем шукає викрадачів британського прес-аташе, а знаходить розгалужену шпигунську мережу, створену ФСБ. Єдине питання, що лишилося після прочитання: яку саме провокацію готували російські спецслужби. До речі, у згаданому вище романі Лори Підгірної суть більшовицьких провокацій теж не розкрита. Але – яка різниця, що саме замислив ворог. Не може бути в нього для українців нічого хорошого.


Додаткові матеріали

З села – на війну
Полювання на російських шпигунів
Смертельна гра в курортному містечку
Хтось вийшов на полювання
Залюбити до смерті
Шпигунські ігри на Поділлі
Проти болю є прийоми
«Донецький» з пістолетом
Диявольський бестселер
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

30.01.2025|22:46
Топ БараБуки: найкращі дитячі та підліткові видання 2024 року
22.01.2025|11:18
Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
22.01.2025|11:16
«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті
22.01.2025|09:24
«Основи» перевидають фотокнигу balcony chic Олександра Бурлаки, доповнену фотографіями з 2022–2024 років
20.01.2025|10:41
Розпочинається прийом творів на VІI Всеукраїнський конкурс малої прози імені Івана Чендея
17.01.2025|11:04
Топ БараБуки: короткий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
15.01.2025|10:48
FRANKOPRIZE 2025: Комітет розпочав прийом заявок
12.01.2025|20:21
Філософські есе Олега Кришталя крізь призму відгуків
12.01.2025|08:23
«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Красне письменство»
11.01.2025|21:35
«Де моє хутро»: історія про силу прийняття вперше презентували у Львові


Партнери