Re: цензії

16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУ
Фантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Поети помирають уранці
08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Зазирнути в задзеркалля
06.10.2025|Ігор Зіньчук
Цікаві історії звичайних слів
28.09.2025|Петро Гармасій
Перестати боятися…
24.09.2025|Микола Дмитренко, письменник, доктор філології, професор
Прихисток душі
24.09.2025|Михайло Жайворон
Патріотизм у розстрільному списку
14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. Дніпро
За якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро
«Був на рідній землі…»
02.09.2025|Віктор Вербич
Книга долі Федора Литвинюка: ціна вибору
Головна\Авторська колонка\Про метамодернізм (думки вголос)

Авторська колонка

07.05.2022|13:11|Ніна Головченко

Про метамодернізм (думки вголос)

Здається, час гламурно-нав’язаного шоу-бізнесу типу Марув / Паш / Кошевой (як би цього «артіста» не всовували у кліпи Пономарьова коштом 95-го кварталу) та ін. із його псевдоцінностями минув?..

Як минув час красівих дєвочєк-ведучих, типу Оксани Марченко, що «бойко» читають відшліфовані редакторами тексти, але не мають особистої потуги, - просто мають грошовитих «пап», типу Медведчука (правда, залишки отаких дєвочєк ще упхнули в #єдині_новини, через що їх часом неможливо дивитися).

Так само минув час перекрашених, типу Влащенок і Гончарових, що неприхованою стервозністю та кулуарними шляхами все ще тримаються за TV, але нічого посутнього в новій реальності сказати не в змозі.

На часі – нова українська ЩИРІСТЬ, яка не цурається теми війни, окупації, волонтерства, ЗСУ, добровольців, тероборони, і ОСОБИСТОСТІ.

Я про музикантів - Тараса Компаніченка, Андрія Хливнюка, Юркеша, Сергія Фоменка, Святослава Вакарчука, Івана Леньо, Тараса Тополю…

Про ведучих – фахових особистостей, які здатні мислити та аналізувати у прямому ефірі, а не по написаному: Мирославу Барчук, Дмитра Хоркіна, Галину Бабій, Любу Морозову, Ларису Губіну, Андрія Сайчука, Павла Рольника, Олексія Близнюка, Світлану Орловську, Миколу Княжицького, Віталія Портнікова, Віталія Ковача, Сергія Руденка, Ірину Ваннікову. І навіть Олену Курбанову (я стерв не шаную, але ця дівчина стрімко розвивається і зберігає щирість у кадрі).

Про письменників, які не склали руки. Хтось у теробороні – Борис Гуменюк, Сергій Пантюк, брати Капранови, Мальва Кржанівська. Хтось у ЗСУ (Артем Чех, Роман Семисал), хтось волонтерить (Сергій Жадан). Хтось в облозі чи під сиренами (Сергій П’ятаченко, Антон Санченко) виставляє акценти на хаотичному чи монополізованому інформаційному полі. Чи емоційно, але чесно (як Андрій Кокотюха), у тилу, реагує на вияви рашизму. Чи просто, ошелешений, замовк…, сподіваюся, не назавжди. А хтось працює в закордонному інфопросторі (Оксана Забужко, Ірина Цілик, Олександр Михед, Мар’яна Савка…)

Звісно, що це мої пріоритети, «моя бульбашка», хтось може цей перелік продовжити чи спростувати. Але я навела цей ілюстративний ряд у зв’язку з наступною тезою.

Антон Санченко днями заінтригував формулюванням, де позначив, як на мене, нинішнє протистояння псевдо і справжніх цінностей не лише в царині держав - РФ та Україна, а й у царині культури: «Якщо вже про стилі, то це війна бароко проти постмодерну».

Як на мене, Україна перебуває на гребні метамодернізму (пост-постмодернізму чи цифромодернізму), культурі, що в модерній формі (чого тільки варті уміння наших бійців щодо застосування новітніх технологій  у бою!), у жорсткій реальності піднімає й утверджує на новій романтичній хвилі 21-го століття справжні, насамперед національні, українські, а також загальнолюдські цінності: Добро, Тепло, Взаємодопомога, Єднання, Жертовність, Терпіння, Любов до ближнього… Цей етап української біографії овіяний і патосом трагедії / страждання, і стоїцизмом, і жертовністю, і героїзмом, але й гумором, іронією, сатирою. Без такого розлогого спектру емоцій вистояти складно.

Так, це боротьба справжнього із фальшивим, демократичного з тоталітарним, оригінальних, естетично цінних і етично значущих образів і цінностей з удаваними й облудними пріоритетами.

Отож, народжується нація, її дух, формується її екзистентність, народжується нова якість суспільства, і народжується новітнє українське мистецтво. Наше головне завдання тепер - не втратити, встояти, утримати цю висоту, розвивати й пишатися!

Пишатися і кіборгами з Маріуполя, і котиком / півником із Бородянки, і «Червоною калиною» з далекого, але дуже символічного 1914 року.

(До слова, дослідниця метамодернізму Тетяна Гребенюк твердить і про англійські джерела цього явища. Отож, і тут без Боріса Джонсона не обійшлося, а отже, ми у гарному товаристві).

 



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

17.10.2025|14:19
Подвійний культурний десант: Meridian Czernowitz везе зірок літератури в Одесу та Миколаїв
17.10.2025|13:53
Книжковий фестиваль “Книга-Фест 2025” в Ужгороді: книжкові новинки та незвичні інтерактиви від Нацгвардії
17.10.2025|11:34
"Книжки, черепахи й відьми": Володимир Аренєв прочитає лекцію про Террі Пратчетта у Києві
17.10.2025|10:37
Їжа, фейки і дипломатія: Дмитро Кулеба презентує книги в Луцьку
17.10.2025|10:28
Четверо українських письменників – серед номінантів на престижну Премію Астрід Ліндґрен 2026 року
17.10.2025|09:14
У США помер письменник, співзасновник Нью-Йоркської групи Юрій Тарнавський
16.10.2025|18:12
Культові "Шахмати для дибілів" та Абсурд Сучасності: Розмова з Михайлом Бринихом у "Сенсі"
16.10.2025|13:13
Ласло Красногоркаї: Нобель 2025 спричинив стрімке зростання продажів та ажіотаж довкола нового роману
16.10.2025|13:11
Волелюбність, гідність, гумор: «Архетип нації» дослідив ключові риси українців
16.10.2025|10:09
«За чотирма зайцями»: «Основи» перевидають п´єси Нечуя-Левицького та Старицького в театральній серії


Партнери