Re: цензії
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Авторська колонка
З зав̓язаними очима
Про поезію Мар̓яни Зеленюк
Ми так довго мовчали,
що навчилися жити,
не залишаючи слідів.
Мар̓яна Зеленюк
Писати про поезію, яка не укладена в збірку, не дібрана ніким, не структурована, не запрограмована тим самим на певний алгоритм читання, − завжди цікаво. Вона в такий спосіб відкрита до всіх сторін світу, оголена і незахищена. І взяти її за руку, і повести з собою може кожен. І дорога ця виявиться різною – кожен читач піде своєю. Я пропоную піти їй зі мною, не знаючи, куди ми зайдемо разом. В цьому якраз і полягає увесь ефект «читання з зав̓язаними очима». Пригадуєте цей символічний момент у фільмі Сергія Параджанова ‟Тіні забутих предків” – на весіллі Палагні та Івану зав̓язують білою чистою хустиною очі. Це багатоскладова метафора невидимості майбутнього, прихованої долі. Та в цьому способі читання ми, закриваючи очі на контексти, форму книжки і т.ін., відкриваємо до поезії серце, а воно читає значно глибше, ніж зір. І моменти з наративу про царя Едипа тут промовляють нам чи не найвиразніше те, що життя постійно обманює наші очі, як воно обмануло царя, поклавши до його ліжка матір, яку він не розгледів, та зробило супротивником батька, якого він, не впізнавши, вбив. В кінці оповіді він не відрубує собі руки, не стрибає зі скелі у море. Він – виколює собі очі. Життя показало йому, що цей орган – брехливий.

Читати поезію так, наче не існує письменницької ієрархії, соціальних контекстів, моди і т.ін., це і є один зі способів феноменологічного читання, яке чи не найбільш запотребуване станом на тепер. Одразу слід наперед сказати, що ці тексти, які майже випадково потрапили мені до рук, я спорадично бачив у соціальних мережах. І вони, коли я зустрічався з ними, завжди змушували зупинитися, розібратися в них, постояти у вечірній тиші, вслухаючись у тихе слово, що своїми ознаками, оприявненим ритмом, нагадує молитву. Такі риси виразно прозирають у творах Маріанни Кіяновської та Богдани Матіяш. Колись дуже вдало цю тему «вхопив» у своїй рецензії Олег Соловей, який показав наближення їхньої поетичної мови до молитовного жанру. Можна було думати, що ці риси залишилися в минулому сучасної української поезії, але − ні, вони проростають і тут. Богдана Матіяш, наприклад, видала наступну збірку «Пісня пісень» з виразними, вже у назві, біблійними алюзіями.
Мар̓яна Зеленюк ритмом своєї поезії, особливим способом мови випадає з сучасного потоку письма. Здавалося, що таку поезію вже не пишуть, що вона наївна і дуже м̓яка і що треба якийсь з особливою конституцією психотип, щоб так з̓єднувати слова, так амортизувати емоцією мову. У її віршах можна побачити багато слідів з Миколи Воробйова, Олега Лишеги, Мартіна Гайдеґґера. І в цьому виявляється масштабний підхід до творчості єнських романтиків, які уважали, що філософія – теорія поезії (Новаліс). Поетка дуже часто якось особливо дистанціюється від емоції, говорить мовою черниці, поезія тоді набирає ознак трактату, написаного з внутрішнім ритмом:
«Вірші-дерева виростають із мене.
Дерева-вірші вростають у тіло.
Піддаємося спокусі промовити
щоразу нахабно й щасливо.
У сакральній тиші всі слова – незаймані
і мовчання вчить ховати потаємне, неомовлене, ще невпізнане..
І ось виринає із глини постать Твого голосу
й світлом слів увесь світ наскрізь окреслює
і даєш ім’я цьому плоду, дереву,
цій ріці, цій глині, цим рукам, цим спогадам,
тій людині, що нас покинула,
тій землі, що не прийняла.
і живеш отак, людино,
в світі назв, які ти створила,
в світі ідей, які обмежила.
Бачиш море – не знаєш чи глибоке,
чуєш пташиний спів, та не розумієш,
окреслюєш шлях – не знаєш, де його горизонт.
Де горизонт твого життя, людино?
Теж не знаєш.
А як означиш Його, Єдиного і Неосяжного,
що створив тебе із глини та слова?».
Тут неважко побачити ідею називання світу як його творення. Не дуже складно побачити також роздуми щодо обмежувальних ресурсів мови, про які пише Роман Інґарден. За цією оповіддю відчувається певна «начитка» авторки. Ці тексти можна читати як ребуси, в яких розгадувати приховані ідеї, цитати, що причаїлися за іншими словами. І в цьому плані поезія Мар̓яни Зеленюк власне цікава в акті інтелектуального читання. Що ж стосується емоційного наснаження її текстів, то напруга тут в цьому плані слабка, пульс монотонний, не рвучкий. І в цьому як на мене також є своя приваба – стримання. Навіть коли вона пише про інтимні почуття:
«Дивлюсь як сонце сідає тобі на плечі
і котиться із їхніх гір прямісінько у мене.
Простягаю долоні.
Ловлю його.
Дивуюся, як безпечно
ми називаємо один одного
сонцем».
Чесно кажучи, я думав, що любовну лірику в наш час так не пишуть. В ній абсолютно відсутній фізіологічний момент. І це – новий спосіб, що приходить до нас зі старих часів. Можна було би з певною мірою негативу назвати такий тип письма «ідеалізмом», але він, попри все – красивий.
Поезія для цієї авторки є своєрідним вправлянням у роздумах про прочитане. Її мова пробує описати вже укладені фундаментальні теорії про час, простір та причину-наслідок, про те, що все це ховає від нас справжній світ. Намацальна буденність закриває його від нас, тим самим, можливо, вона рятує людину:
«Ідентичність білого,
з якої ніколи нічого не народиться,
раптом дарує мені
цей вірш про Ніщо
з якого знову все починається,
який вчить мене говорити
про речі
такі тонкі,
що до них не пробитися
крізь стіни
німої
мови
буденності»
Трапляються в поезії Марʼяни Зеленюк і цікаві новоутворення: «слова осінні, холодні ∕ мовчать іудинно», є і провали − «виймаю сльози з очей, ∕ як перли із мушлі». Є тексти, які можна тримати просто як чернетку, наприклад «Листя моїх думок пливе за рікою». Але попри ці моменти, якщо авторка розбудовуватиме далі свою архітектуру слів, працюватиме надалі саме в такій естетиці, вона посяде свою окрему нішу, де тиха емоція і світлий розум роблять особливу поезію, яка потребує нетипового читання. Зав̓язуйте очі і не бійтеся йти, слухаючи своє серце. Це найкращий навігатор з тих, що у нас є.
P.S. Книжка Марʼяни Зеленюк, думається, ще побачить світ. Ця коротка розмова – лиш перше приглядання до її слова, до її ритму, до її тихого світу.
Коментарі
Останні події
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
