
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Конні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
Події
Метамова плакатів воєнного часу Andriy Kudre та Юлії Мацвейко
15 грудня в бібліотеці Свічадо міста Києва презентували виставку плакатів воєнного часу.
Викладачі й колишні учні Київської дитячої художньої школи №5 Андрій Кудрявцев (творчий псевдонім Andriy Kudre, художник-монументаліст, що працює в техніках акварелі, олійного живопису, кераміки, графіки, 3D modeling) та Юлія Мацвейко (учениця Andriy Kudre, а нині і його колега, графічний дизайнер) представили роботи, які відбивають реакцію українців на вторгнення росії в Україну 24 лютого 2022 р., а також громадянську позицію авторів.
Плакат – вид графічного мистецтва, у якому поєднано зображення і текст. Плакати Андрія Кудрявцева та Юлій Мацвейко ємно і водночас лаконічно та виразно узагальнюють болісні враження від трагічних подій російсько-української війни: агресія російських військ позиціонується як імперський геноцид одвічної «матрьошки», розмальованої знаком «Z»; назва міста Гостомеля, викарбувана на металевому «їжаку», символізує героїчний спротив українців рашистській навалі. У презентованих творах також утверджується здатність українців боротися й жити за найтяжчих умов: маленька синичка роздирає на шмаття прапор терористичної федерації; лелеки ‒ птахи-образи любові, родини, продовження життя ‒ в’ють гніздо на залишках ворожої ракети, що застряла в українському чорноземі. Засобами символічної графіки автори звертаються і до зарубіжної спільноти: плакати із гаслами англійською мовою «Close the sky over Ukraine» та «Genocid tuday Ukraine 2022» закликають громадськість світу стати на захист гуманістичних цінностей разом з українцями.
У плакатах Андрія Кудрявцева та Юлії Мацвейко акумульовано гіркий досвід українського народу у великій війні проти росії, держави – спонсора тероризму. Водночас митці у виступах наголосили, що у своїх роботах вони намагалися трансформувати емоцію ненависти, гіркоти, розпачу й болю у почуття незламности, єдности, патріотизму і віри в перемогу. У вираженні свого ставлення до ворогів України митцям допомагали і сатира та сарказм (наприклад, у плакаті, де російським агресорам на рушнику замість паляниці підносять… міну).
Автори також зазначили, що плакати орієнтовані насамперед на інтернет-аудиторію. Однак учасників презентації наживо теж не лише зацікавили промовисті постери митців, а й спонукали до жвавого обговорення та інтерпретації їх. Зокрема, директор бібліотеки Світлана Гонда закцентувала потужні емоції, які викликають типові образи й символи творів та парадоксальне поєднання їх. Провідний бібліотекар Олена Лисогор доповнила презентацію інформаційною довідкою про історію розвитку плаката як виду мистецтва і наголосила, що в українській історії графіки поштовхом до його розвитку ставали кризові, пікові стани суспільства.
Виставка плакатів воєнного часу 2022 триватиме в ЦРБ ЦБС Свічадо (вул. Ромена Роллана, 13В (тепер Жюля Верна) до кінця грудня.
Довідка
Плакат – жанр образотворчого мистецтва, вид графіки, у якому зображення поєднано з текстом. Плакати порушують соціальні, екологічні, політичні проблеми людства. Вони мають спільні ознаки: чіткість, виразність, узагальненість образів і короткий текст, пов’язаний із зображенням. Плакат сприймається на великій відстані та привертає увагу. Тому, як правило, він має яскравий дизайн, певне гасло або заклик до дії. Плакати виготовляються у великих форматах, починаючи від А3. Іноді їх називають постерами або афішами.
Перші аналоги плакатів зроблені у давньому Єгипті. Це були оголошення про розшук рабів, що втекли. У подальшому в Давній Греції і Римі плакати застосовували для повідомлення про виставу.
Початком сучасної історії плакатів вважається 1482 рік, бо саме тоді торговець книгами Батдольд з метою промоції нового видання «Геометрії Евкліда» уперше використав плакат. Тому рекламну вивіску і друковану афішу позиціонують як безпосередніх попередників плаката.
1796 року Алоїз Зенефельдер заснував новітню технологію ‒ літографію, відтоді друк плакатів став масовим виробництвом. Проте до 1860 року вони виготовлялися лише в одному кольорі – чорному, на білому або кольоровому тлі.
Справжнім проривом у розвитку друку плакатів вважається 19 ст., коли Годфруа Енгельманом було винайдено хромолітографію (1838). Згодом, 1865 року, барон фон Рансонет удосконалив технологію фотохромолітографії й уможливив друк постерів і плакатів із використання трьох кольорів – червоного, синього і жовтого.
1866 року французький художник Жюль Шере відкрив у Парижі власну майстерню, що спеціалізувалася на виготовленні плакатів. І саме Шере заклав основні принципи мистецтва оформлення постерів, які не втратили своєї актуальності донині: виразність (передовсім шляхом використання контрастних і яскравих кольорів), лаконічність, можливість сприймання зображення і тексту «на ходу».
Український плакат першої третини 20 ст. створений переважно митцями, що були змушені через об’єктивні причини залишити територію України. Серед художників, які творили плакат, були митці різних поколінь, шкіл і художніх течій, політичних поглядів.
У 20 ст. рекламні зображення стали активно використовуватися для політичної агітації, що посилилася з початком Першої світової війни. З метою спонукання добровольців іти на фронт, а громадян ‒ підтримувати державу, що воює, фінансово, у всіх країнах Європи друкувалися тисячі постерів.
З початком Другої світової війни друкувалися антифашистські плакати. Чим ближчою ставала перемога, тим більш оптимістичним був їхній зміст.
Після встановлення миру в Європі більшість країн знову зосередилися на облаштуванні власної економіки, тому особливої популярності набули рекламні плакати, а також зображення, що стосуються гостросоціальних проблем (пияцтво, наркоманія, злочинність), інформативні оголошення (про здорове харчування, розпорядок дня, щеплення тощо).
На початку 21 ст. людство змушене реагувати на багато новітніх екологічних, інформаційних, глобальних викликів, на озброєне протистояння демократій та автократій. Ця проблематика стала актуальною у творчості сучасних митців-плакатистів.
Коментарі
Останні події
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва
- 26.06.2025|07:43«Антологія американської поезії 1855–1925»
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників
- 25.06.2025|12:47Блискучі рішення для життя і роботи: українською побачив світ комікс всесвітньовідомого поведінкового економіста Дена Аріелі
- 25.06.2025|12:31«Основи» готують до друку «Стан людини» Ханни Арендт
- 25.06.2025|11:57Сьомий Тиждень швейцарського кіно відбувається у липні
- 25.06.2025|11:51Видавництво READBERRY перевидало «Чорну раду» Куліша
- 20.06.2025|10:25«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі
- 18.06.2025|19:26«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем