Re: цензії

20.01.2025|Олександра Салій
Пароль: Маньо
16.01.2025|Ігор Чорний
Бориславу не до сміху
09.01.2025|Богдан Смоляк
Подвижництво, задокументоване серцем
07.01.2025|Тетяна Качак, м. Івано-Франківськ
Володимир Полєк – жива енциклопедія
03.01.2025|Віктор Вербич
Обітниця Олександра Ковча: «Любити, вірити, чекати»
02.01.2025|Галина Максимів, письменниця
Про вибір ким бути: ножицями чи папером
31.12.2024|Михайло Жайворон
Між рядками незвіданих тиш
31.12.2024|Галина Максимів, письменниця
Подорож, яка змінила світ на краще
30.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Femina est…
30.12.2024|Віктор Вербич
Коли любов триваліша за життя
Головна\Події\Інтерв'ю

Події

16.11.2015|07:51|Настасія Євдокимова

Заза Пауалішвілі: «Куди б ти не пішов і чого б не шукав – завжди є жінка, принаймні, якщо ти чоловік»

У рамках зустрічі в форматі «Година з автором» у книгарні «Смолоскип» поет, представник наймолодшого літературного покоління двітисячідесятників, лауреат літературної премії видавництва «Смолоскип», автор поетичної збірки «Реґіна Ольсен» Заза Пауалішвілі розповів Настасії Євдокимовій про те, як він ріс, формувався, змінювався, як подався на літературний конкурс та яким його світосприйняття, поета і громадянина, є сьогодні.

Із чим у тебе асоціюється осінь?

Знаєш, я пам’ятаю весну, а осінь, практично, ні. Один із моїх, напевно, перших  спогадів: мені років п´ять і ми гуляємо та ворушимо ногами жовті листочки. Такий от яскравий осінній спогад. Більше нічого зараз в голову і не приходить – важко вона дається. От сьогодні я цілий день думав про світло в кінці тунелю. Але зараз я схильний драматизувати більше ніж будь-коли.

 

Розкажи про те, про що ми так мало знаємо: звідки ти, де ти народився?

Я народився у Києві, на Оболоні… Між іншим, у нас вже вимальовується така собі «оболонська школа поезії»:  я з Оболоні, тепер Оксана Гаджій

 

Вона, очевидно, одразу в усіх школах...

Так, схоже на те. Ще Олексій Шендрик вже майже корінний оболонець, Гєник Бєляков на Оболоні живе, кілька днів тому Міша Жаржайло гостював у Гєника, Крюгер, здається, так само Люба Якимчук – схоже Оболонь стає культурним центром України!

Якщо без жартів, то я - корінний киянин, але, так склалося, що виріс на Київщині. Свого часу, бабуся, що мала власний погляд на виховання, наполягла, що дитині буде краще за містом і забрала мене з собою. Більшу частину свого дошкільного віку, а потім всілякі канікули, я проводив там.

 

Що ти там робив, ти читав?

Дитині там не було особливої роботи, тому я, справді, читав. А коли ще не вмів, то щовечора просив у бабусі казки, а вона знала їх безліч, до того ж,  вигадувала ще цілу купу (із однієї робила п’ять, і я п’ять днів міг слухати розширену версію цієї казки).

Було багато книжок, деякі проходили крізь мене двічі. А ще на розпалювання грубки привозили газети та журнали, тому, перед тим як це йшло у вогонь, я обов´язково все перечитував. Досі пам´ятаю їх назви.

 

Яким ти був у школі?

Я був кучерявим і завжди посміхався. Принаймні, таким я виглядаю на фотографіях. Всі мають шкільний фотоальбом після початкової школи, так от, в моєму є особливе фото. Перед зйомкою, коли поправляли одяг, мені непомітно витягли комірець сорочки поверх светра, і лише потім, на фотографії, я це побачив. Не дуже люблю, коли хтось комірець сорочки таким чином витягає.

 

Тобі в школі подобалося чи ти страждав, як ти вчився?

Напевно подобалося. Я пам’ятаю, що у початковій школі мене постійно нагороджували якимись похвальними листами і грамотами, але це були суворі 90-ті, тож я жодного разу їх так і не отримав, напевне, не було бланків. Ти приносиш додому табель з п’ятірками, показуєш, і тобі говорять: «ну, а де грамота?», про яку там написано. Але я її ніколи так і не бачив. Можливо, якщо сходити у школу зараз, то вдасться отримати хоча б одну.

 

Які дисципліни любив?

Я любив свою першу вчительку. Вона була така молода і красива. А потім до нас прийшла, як мені спочатку здалося, сувора жінка в окулярах, яка чомусь дуже жорстко взялася за мене, не знаю, можливо, я дав їй якийсь привід. Вона поставила мені четвірку з математики, і я не міг зрозуміти: як це так, четвірка? Я тоді окрім п’ятірок інших оцінок знати не знав. Проте, вона виявилася прекрасною людиною і педагогом, досі її пам’ятаю. Потім, ще була четвірка по ритміці. Ти знаєш, що таке ритміка? Ми приходили у спортивному одязі, нам включали Газманова «Есаул-Есаул, что ж ты бросил коня…» і ми танцювали: присідаєш, викинув ногу, встав, присів – викинув іншу ногу, знову встав… Я ненавидів цю вправу і, здається, дві чверті мав через це четвірку.

 

У  той час уже писав вірші?

Писав. Третій, здається, клас: наша вчителька кудись виходила і сказала, що ми маємо прочитати вірш десь із чотирьох строф – щось там про партизан було – і,  поки її не буде, повинні дописати його продовження. Ну, я щось собі дописав і відразу ж включився в дискусію. Коли зайшла вчителька – у класі був страшенний гамір, вона відразу зібрала всі щоденники і почала ставити двійки, однак зазначила: якщо хтось покаже їй продовження, то двійка анулюється. І я показав. Це було щось класичне. А потім я не писав, а потім знову писав і знову не писав. Далі, у зрілішому віці – в періоди закоханостей. Я, напевно, страждав… осінь, мабуть, була, бо літо – це пора закоханості: вітку тепло і добре, а восени приходить час розлуки… і ти дивишся як за вікном іде дощ, сидиш і страждаєш, згадуєш когось. Якось знайшов ті зошити і потім знову заховав.

 

 

Що було потім, після школи?

Після школи я думав, що життя тільки починається. Спробував стати моряком. Навіть маю диплом – інженера-судномеханіка. Проте, мені завжди подобалась історія, тому потім трішки вивчав ще і її. І, знаєш, тоді я справді отримував задоволення від самого процесу навчання, до цього я навіть уявити не міг, що таке можливо. Трішки займався науковим дослідженням, але книга – це набагато краще ніж дисертація, тепер не сумніваюся в цьому.

                                                                                                                                

Що робить тебе щасливим? Чи воно пов’язане з віршами, з літературою?

Спершу хотів сказати – нічого. У мене ж сьогодні, як там: «summertime sadness» (назва пісні співачки Lana Del Rey – Н.Є.)? Тільки осінній. Справді, література робить щасливим. Сам акт написання, творення – це ніби народження дитини: коли читаєш і воно завершене, і ти розумієш, що це зробив саме ти. Часто все стається  так, що лише у фіналі приходить розуміння того, що відбулося. Мені важко пояснити, що таке «щастя», але здається, це воно. І взагалі, поезія тримає на плаву, особливо, чужа (видозмінена цитата з вірша «Реґіна Ольсен» – Н.Є.). Хтось ще був у такому стані? У час найбільшої скрути, коли ти читаєш і розумієш, що не один відчуваєш це?

 

Одна половина збірки – це тексти безособові, або від імені чоловіка, у іншій половині – з’являються жіночі образи, звертання до жінки, ліричні героїні. Чи потрібно любити для того, щоб писати?

Напевно, можна ще й ненавидіти. Але світ – це любов, тому любити, звісно, краще. Потрібна емоція. Мені подобається цитата з О’гари про те, що поезія робиться тільки нервом. І він наводить приклад, мовляв, коли за тобою хтось женеться з ножем у руці, то ти не пояснюєш йому, що ти чемпіон коледжу з бігу – ти просто біжиш. Це такий само стан, коли ти пишеш, ти не розумієш, що відбувається навколо, скільки часу пройшло… Наприклад, у тебе зустріч і вже час іти, але в цю мить ти відчуваєш: щось з’являється. І ти сідаєш і пишеш, і тебе чекають, іноді понад годину, і ти не береш слухавку, бо розумієш, якщо зараз встанеш і підеш – то все. Звичайно ж, не на кожну зустріч можна спізнюватись.

 

У тебе є вірш «намагаюся не читати новин», але ж вони повсюди і ти постійно перебуваєш у інформаційному просторі. Чи ти не лише як поет, але і  як громадянин працюєш із цим «нервом»?

Зараз я боюсь його зачіпати, мені здається, що він може порватися.

От сьогодні такий настрій: я дивлюся на цей наш тунель і не бачу світла у кінці. Колись у Кривому Розі ми їздили на «місцевому метро» – тільки там це підземний трамвай. Можна стати в кінці вагону і дивитися, як зменшується шматочок світла в кінці, а потім зникає, так само можна стати спереду і бачити, як воно з’являється, росте, аж поки ти не виїжджаєш у нього. Це дає добре розуміння того, що таке «світло у кінці».

Вірш, про який ти питаєш – давній, 2012-го, здається. Тоді було саме таке сприйняття того, що відбувається. Усе, що я бачив на новинних сайтах – це, у своїй масі, абсурд, типу, «пінгвіни-геї» і т.ін. – у вірші все це є. Було відчуття, що це лавина асбурду, яка сходить на тебе, а сьогодні – вона вже тут, вже зійшла. Особисто мені зараз важко писати, хоча й краще, ніж минулого року. Я спілкувався на цю тему багато з ким, і в багатьох щось подібне.

У збірці є вірш, там: «ніщо не зрівняється з тривожним криком сойки, що втратила своїх пізніх пташенят…», він був написаний ще на початку Майдану, коли там були студенти і «хто не скаче…», але у повітрі вже відчувався запах крові. Таке от щодо простору і мого перебування в ньому.

 

Чи потрібно щось регулярно робити для того, аби бути поетом, залишатися в тонусі, розвиватися?

Не знаю. Як математик я можу сказати: «Так, звісно!», а як гуманітарій: «Які ще зусилля? Про що ти говориш?» Пригадую відому цитату із судового процесу над Бродським, коли його запитали судді: «Хто ви?», він відповів: «Я поет». Його знову запитали: «А хто вам сказав що ви поет? Ви на це вчились?». А він: «Я думав, що це від Бога…».

 

Як ти подавав свій рукопис на конкурс?

«Смолоскип» приймає рукописи до 31-го грудня. За кілька днів до цього почалась відпустка, я був у роз’їздах і, власне, засів за формування рукопису дистанційно. Я вже тоді розумів, що в певному місці між віршами я можу провести чітку лінію, вона, певним чином, пов´язана з часом і скоріше стосується дещо іншого сприйняття себе. Тож, підготувавши 2 рукописи під різними назвами й іменами, лишалося їх якимось чином вчасно передати. Я відправив все це хорошій подрузі, попросив її роздрукувати і занести у «Смолоскип» до 31-го грудня у двох різних конвертах, а тоді почав хвилюватися чи встигне вона, чи все зробить правильно.

Ми колись говорили із товаришем, поетом-двітисячідесятником, про інакше ставлення до старіших віршів – я, наприклад, дуже рідко їх зараз читаю, і  зійшлися на тому, що можна видавати і навпаки - останні вірші, а вже потім і більш ранні…

 

А потім їх можна буде скомпонувати і буде третя книга - вибране…

Хороша ідея! Так от, тоді мене зо два місяці не було в Києві, а коли повернувся, то подумав, що вже скоро і квітень, а новин немає. Поки не зайшов на пошту і не побачив листа від видавництва півторамісячної давнини. У всій цій суєті з відправленням збірок ми забули вказати контактні дані, крім електронки, та інформацію про авторів. Власне, у листі йшлося про те, що необхідно вказати це в найкоротші терміни, бо інакше обидві збірки не будуть розглядатися (підозрюю, що рукописи були в одному конверті). А пройшло вже півтора місяці. Тоді я опустив руки і вирішив – треба видаватися самому. Але майже відразу мені зателефонував пан Ростислав (Ростислав Семків – директор видавництва «Смолоскип» і член журі літературного конкурсу видавництва – Н.Є.), досі не знаю, як він дістав мій телефон, і сказав: «Добрий день! Мене звати Ростислав Семків. У вас є премія, але поки що я не скажу яка…». Інтрига була закручена напрочуд вдало, причому, до самого кінця.

Я прийшов на церемонію нагородження, це був наступний день після мого Дня народження, а там морська тематика – всі в тільняшках. Пам´ятаю подумав: що відбувається, чому вони так вдягнені, може це якийсь натяк? А яку премію мені можуть дати? Може третю? Але ні. Почали оголошувати другу премію: Марія Хімич, Олена Герасим´юк і, коли третім назвали моє ім´я – це стало справжньою несподіванкою.

 

У Сергія Жадана є збірка, яка називається «Лілі Марлен», у тебе – «Реґіна Ольсен», чи пов’язана вона із реальною особою чи її романтичним образом?

Скоріше друге. Я просто зрозумів, що книга має так називатися, і що цей вірш  («Реґіна Ольсен» – Н.Є.) повинен її відкривати. Та й навіть якби його не було – книжка усе одно мала би так називатися. Ти казала, що там є героїня, адресат переживань – справді, не завжди явно, але вона є. Мене часто запитують про Реґіну Ольсен і я весь час намагаюся сказати щось нове. Хто цікавився історією К´єркегора (данський філософ і теолог, один із основоположників екзистенціалізму та наречений Реґіни Ольсен  – Н.Є.) – знає, що він віддав перевагу саме незримому (відкриттю Бога), а не земному (коханню до Реґіни). У цьому випадку це стало його необхідною жертвою, яку він приніс, але мені здається, так і не зміг прийняти сам.

Власне, «chеrche la fame», тобто куди б ти не пішов і чого б не шукав – завжди є жінка, принаймні, якщо ти чоловік. Таке собі, екзистенційне відкриття. Тому, нехай сьогодні ця історія буде такою.

 

У тебе 12 розділів у книжці. І останній 12-й розділ – це три порожні аркуші, вони пронумеровані, тобто це не помилка друкарні, а свідомий хід. У новій збірці іншого лауреата – Мирослава Лаюка – також є білі сторінки, але це розділ із колядками, де сам автор у кожній книжці вписав по колядці й дає можливість це зробити читачу. Навіщо тобі білі сторінки?

Я можу пожартувати, що для того щоб остаточно змакетувати книгу потрібні були ще кілька сторінок, які вже не було чим заповнити. Насправді ж, це було заплановано від початку. Можливо, я не хотів закінчувати збірку тим, чим вона закінчується, тому цей останній розділ складається із «порожнечі». А що таке «порожнеча»? Це місце, куди має щось прийти. Я прихильник думки, що «порожнеча» завжди заповнюється.

 

Ти постійно наголошуєш, що збірка осіння, тож у чому «осінність» цієї збірки?

Одна з причин, напевно, в тому, що більшість віршів із «Реґіни» написані саме восени. Та й взагалі, вона просякнута осінню, а осінь важка. Я народився навесні, разом із пробудженням природи, може тому для мене пора її затухання така особлива. Проте, як би там не було, восени справді гарно пишеться.

 



Додаткові матеріали

19.04.2013|11:36|Re:цензії
Заза Пауалішвілі: «Щире захоплення в мене викликають білоруси»
08.06.2015|11:16|Новинки
Заза Пауалішвілі. «Реґіна Ольсен»
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

22.01.2025|11:18
Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
22.01.2025|11:16
«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті
22.01.2025|09:24
«Основи» перевидають фотокнигу balcony chic Олександра Бурлаки, доповнену фотографіями з 2022–2024 років
20.01.2025|10:41
Розпочинається прийом творів на VІI Всеукраїнський конкурс малої прози імені Івана Чендея
17.01.2025|11:04
Топ БараБуки: короткий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
15.01.2025|10:48
FRANKOPRIZE 2025: Комітет розпочав прийом заявок
12.01.2025|20:21
Філософські есе Олега Кришталя крізь призму відгуків
12.01.2025|08:23
«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Красне письменство»
11.01.2025|21:35
«Де моє хутро»: історія про силу прийняття вперше презентували у Львові
11.01.2025|09:00
«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Софія»


Партнери