
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
Події
У Кишиневі вийшов роман Володимира Даниленка «Клітка»
У кишинівському видавництві «Квадрат» (Editura Quadrat) вийшов роман Володимира Даниленка «Клітка». Оригінальна назва твору «Клітка для вивільги».
Переклад румунською мовою Михайла Гафії Трайсти. Нагадаю, що роман входить до книжки «Грози над Туровцем», яка є своєрідною історією українських родів Східної Волині. Події в романі викладені від імені підлітка Владика Іванюка, що розповідає про свою матір, співачку, яка мала феноменальну музичну пам’ять і голос. Центральний драматичний конфлікт у романі відбувається у 1978 році в Житомирі навколо інтелектуального салону перекладача Гомера Бориса Тена, за яким пильно стежили радянські спецслужби.
Взявши заради цікавості почитати самвидав, Аліна Іванюк стає жертвою своєї конкурентки, яка позаздрила її успіху і написала донос на співачку. Після обшуку оперативників КДБ кар’єра співачки терпить крах, і вона, і її сім’я стають ізгоями в країні, яка була кліткою для таких, як вона вільнолюбних людей.
В Україні цей роман мав багато рецензій і літературознавчих досліджень. Але для українських читачів, гадаю, було б цікаво знати, як оцінила роман румунська критика. Так, Роберт Кінку в рецензії «Музичний роман української літератури», опублікованій у журналі «Tribuna», відзначаючи експресивність і стилістичну складність роману, писав, що це «емоційна історія про свободу, мужність та музику», а також, що «роман має глибоко автобіографічний характер…». Характеризуючи середовище, в якому розгортаються події, Кінку пише: «Пристаючи до мистецьких кіл міста, зустрічаючись із цікавими людьми з різних мистецтв, Владик, а з ним і читач, знайомиться з бурхливим і напруженим життям українського мистецького світу 70-х років».
При перекладі літературного твору важливе значення має не лише знання мови, з якої здійснюється переклад, а й віртуозне володіння мовою, якою перекладено твір. Можливо, ви зі мною не погодитесь, але, за моїми спостереженнями, найкращі перекладачі виходять з письменників, які тонко відчувають стилістику твору і вміють відтворити її своєю мовою. Або з перекладачів, які колись були письменниками, а потім через якісь внутрішні причини перестали писати. Можливо, втомились або вичерпали віру в себе і свій літературний талант. Переклад Михайла Трайсти високо оцінила румунська критика. Трайста – українець, що народився в Румунії, в українському селі на Мараморощині. І хоч його материнською мовою є українська, в школі, університеті і в побуті він спілкувався і спілкується румунською. Він прозаїк. Прозу пише українською і румунською. В антологіях, перекладених з румунської іншими мовами, його представляють як сучасного румунського письменника. Тому найкращою оцінкою якості перекладу роману Володимира Даниленка є слова відомого румунського письменника і критика Аурела Марії Бароза в літературній газеті «Luceafarul»: «…переклад Михайла Гафії Трайсти прекрасний. Якби нас позбавили кількох ономастичних чи географічних каменів, які позначають місце подій, ми б не знали, що це переклад. Мелодійна вишуканість, точність і строгість – ось основні атрибути роману в румунській версії».
Ахілесовою п’ятою української літератури на шляху до просування світом є якість її перекладу різними мовами і промоція. І першого, і другого в сучасній українській літературі не вистачає. Потужної промоції творам українських письменників бракувало завжди, в українську літературу просто ніколи не вкладалися кошти, як вклались у Франції, США, Великобританії, Росії, Польщі тому приємно, коли в якійсь країні з’являється якісний переклад сучасного українського автора, як у ситуації з романом Володимира Даниленка, і хотілося б, щоб таких прецедентів було більше.
Коментарі
Останні події
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва
- 26.06.2025|07:43«Антологія американської поезії 1855–1925»
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників
- 25.06.2025|12:47Блискучі рішення для життя і роботи: українською побачив світ комікс всесвітньовідомого поведінкового економіста Дена Аріелі
- 25.06.2025|12:31«Основи» готують до друку «Стан людини» Ханни Арендт
- 25.06.2025|11:57Сьомий Тиждень швейцарського кіно відбувається у липні
- 25.06.2025|11:51Видавництво READBERRY перевидало «Чорну раду» Куліша
- 20.06.2025|10:25«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі
- 18.06.2025|19:26«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем