Re: цензії
- 20.01.2025|Олександра СалійПароль: Маньо
- 16.01.2025|Ігор ЧорнийБориславу не до сміху
- 09.01.2025|Богдан СмолякПодвижництво, задокументоване серцем
- 07.01.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськВолодимир Полєк – жива енциклопедія
- 03.01.2025|Віктор ВербичОбітниця Олександра Ковча: «Любити, вірити, чекати»
- 02.01.2025|Галина Максимів, письменницяПро вибір ким бути: ножицями чи папером
- 31.12.2024|Михайло ЖайворонМіж рядками незвіданих тиш
- 31.12.2024|Галина Максимів, письменницяПодорож, яка змінила світ на краще
- 30.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськFemina est…
- 30.12.2024|Віктор ВербичКоли любов триваліша за життя
Видавничі новинки
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
Події
John effect
У кімнаті – темно. Сама кімната схожа на заповнену різнокаліберними речами залу, слабо нагадує арт-приміщення. Повітря – затхле, як зі старої комірчини.
Спочатку захід ніяк не може початися. Поети і просто якісь глядачі – випадкові чи справді спраглі поезії розпивають вино. Я зовсім не знайома з учасниками, ні з їхньою творчістю, якісь короткі уривки, спалахи. І тут щезає зовсім світло, він вмикає ліхтарик і починає читати. За кілька секунд розумію, що мені краще б у таку мить сісти до блідих тіней глядачів, позаду, бо його текст у поєднанні з манерою читання створює абсолютно магічний ефект. Здається, що слова тонким струменем меду розливають у лоні. Це був настільки перший ефект від поетичного твору, настільки відвертий та розстібнутий на всі ґудзики його сорочки у клітинку. Я б назвала його тепер «Johneffect».
Джон Гнатів – молодий львівський поет, що пише, як тепер люблять акцентувати у режимі андеграунд неформатні вірші. Вірші, як зграя горобців над головою, що промчаться блискавично лишаючи по собі вітер за спиною. Вони не захаращені надмір інтелектом, на видиху, при тому зберігають у своїх міжрядках ореоли ідей та думок, до застосування. Філігранні, ювелірні. Ви ніколи не знайдете у нього грубої, кульгавої метафори. Іноді здається, що цей ювелір – втілення Жана Батиста Гренуя з «Парфумера» Патріка Зюскінда у пошуках ідеального запаху. Він п’янкий і одурманений ідеєю перфектного та досконалого, оповідає історію пошуків. Якщо шукати аналоги його творчості, то це вкрай важко буде зробити. Пригадується поема Йосипа Бродського «Метелик», так Джон – спостерігач тонкого візерунку на ній. І, знаєте, фраза – для чого ці дрібниці, для чого настільки вдаватися в них здається безглуздою, адже всі ці «дрібниці», як ноти, слабкі відтінки фарб створюють мистецтво:
вірю, що після
смерті, в яку
я не вірю
стану вітром,
котрий
житиме у
твоїм волоссі
в ньому я
прокидатимусь,
ходитиму
з ним
на каву,
у театри,
чи на
прогулянки
парком,
а потім,
як і всі речі
у твоїй кімнаті
лягатиму
спати,
і житиму далі
поки ти його
не
розпустиш.
Та в поета на відмінну від музиканта, якому слугують сім нот, поле для діянь – значно ширше. Воно не обмежене запасом словників, йому активно слугують новоутворення. Майстерність – не просто поєднати нетипові слова, прозвучати зі свіжістю ранкового вітру, але ще й заглянути крізь себе, а відповідно і крізь час щоби стати поетом не на один день.
Активну участь у формуванні творчого «я» Джона приймали кращі зразки української поезії, зокрема, Чубай, Лишега, тай не лише українські, можемо провідчувати діалоги з Грегорі Корсо, чи Гері Снайдером, Робертом Крілі, а чи з Френком О´Гарою. Джон Гнатів не старається примкнути на їх бік, а використовує їх за призначенням, а саме у ролі дзеркала, в якому можна віднайти контури його ліричного героя.
біда моя в тому, що я ніколи
не напишу, як Грегорі Корсо, чи Гері Снайдер, чи
Роберт Крілі, ачи, скажімо, Френк О´Гара, ні,
я звісно можу написати шось типу
«дамбу моїх грудей зірвало і тепер
усі, кого я там тримав
летять з водоспаду у прірву,
хто може - хапається за гілку
легенів, хто ні - врізається на швидкості
у темно-синю, майже чорну
пащу смерті»
Та чи стане воно за правду?
Для того, аби написати як Грегорі Корсо, чи
Гері Снайдер, чи Роберт Крілі, ачи, скажімо,
Френко О´Гара - потрібно
було перш за все народитися
Грегорі Корсо, чи Гері Снайдером, чи
Робертом Крілі, ачи Френком О´Гарою,
скуштувати на смак війну В´єтнаму,
пройти усі революції з головою у квітах,
бавлячись свідомістю, входячи в себе
виходячи за, і так далі …
Він – не автентично український, відсутні натяки, посили до оспівування надщербленості, трагічності духу. Автору вдається зламати межу, кордон, і таким чином стати мешканцем цілого світу.
Часами сюрреалістичний, слова автоматично виштовхує несвідоме, пальцям залишається тиснути на клавіші слідуючи бретонівському маніфесту:
… маленька пташка
колібрі п´є вино
з бузкового дерева
на моїй могилі
Часом експресіоністичний. На сцені театральне «я», монологічне «я» старається покалічити своїм тембром сірі стіни, що без перерви насуваються з усі біч, ковтаючи як залізні монстри з фантастичних фільмів його тінь:
… я персонаж незнятого фільму Девіда Лінча
незіграна п´єса Інгмера Бергмана
муза Енді Уорхола і алкоголь Еді Седжвік
мене придумали на зорі 60-х
зі мною народжувався рок-н-рол
і зі мною божевіолів джаз
зі мною танцювали хіпі
а бітники тягли зі собою в дорогу
у моєму волоссі текли океани дурману
а небесні янголи стрибали на саме його дно
не виринаючи
біля моїх ніг померли демони Джима Моррісона
і воскресли птахи Джимі Пейджа
мене розпинали і на мене молились
у моїй тіні тісно обійнявшись
ходили смерть і віра
я пила вино і споглядала мертвий світанок
на вершині руїни цього світу разом із Камю і Сартром …
До того ж Джон Гнатів – поет, який здатен сакралізувати буденність, через рядки віршів відчувається поскрипування дверей , звук ліфта, що піднімається вгору, стукіт пляшок вина, запах постілі, на якій слухають пост-панк, сам поет заспаний на підвіконні, думаєш, хоч би не звалився звідти. Не звалиться, скажімо, нагадуючи політ Богуміла Грабала, який годував голубів.
Його поетичне літо триває ідеальний час – мить, як в оповіданні Рея Бредбері - «Літо в однин день», але ця мить наповнена тільки його улюбленими характеристиками:
вечір приходить
аби нагадати
про самотність
смертельно холодно
але ти кажеш
б-у-д-е л-і-т-о
і я хочу тобі вірити
так ніби зародки
тепла проступають
на твоєму об-
личчі коли дивишся
на мене так ніби
воно наливається
світлом
і передзимові сутінки
стоять у тіні ліхтарів
і я готовий любити
цей холод аби
дочекатися тепла
бо ти кажеш
б-у-д-е л-і-т-о
так ніби янгол
вечірній даний мені
на віру й сподівання
сходиш наді мною
у найтемнішу годину
огортаєш крилом
а опісля кажеш
б-у-д-е л-і-т-о
і я тобі вірю
дивися на мене
і я відчинюсь
Гасне ліхтар і ти розумієш, що все, що текст прочитаний, у голові досі відлунюють останні рядки, викарбовуються по всьому тілу, як невидимі татуювання – Johneffect.
Коментарі
Останні події
- 22.01.2025|11:18Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
- 22.01.2025|11:16«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті
- 22.01.2025|09:24«Основи» перевидають фотокнигу balcony chic Олександра Бурлаки, доповнену фотографіями з 2022–2024 років
- 20.01.2025|10:41Розпочинається прийом творів на VІI Всеукраїнський конкурс малої прози імені Івана Чендея
- 17.01.2025|11:04Топ БараБуки: короткий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 15.01.2025|10:48FRANKOPRIZE 2025: Комітет розпочав прийом заявок
- 12.01.2025|20:21Філософські есе Олега Кришталя крізь призму відгуків
- 12.01.2025|08:23«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Красне письменство»
- 11.01.2025|21:35«Де моє хутро»: історія про силу прийняття вперше презентували у Львові
- 11.01.2025|09:00«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Софія»