
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Події
Цей «тяжкий» і суперечливий Процюк
Степанові Процюку на ювілей.
Днями Степан розповідав, що якийсь бригадир у селі, де студенти були на сільськогосподарських роботах, ніколи не вимовляв правильно його прізвище. Звертання до нього починалося з одного й того ж ряду: Пасєка, Проців, Пророк … І на тому закінчувалося. Направду, далі йшов набір нетабуйованої лексики…
Чому Степанові згадалася студентська пригода? Бо в Літературному музеї Прикарпаття, де разом із директором Володимиром Смирновим запланували Степанову ювілейну виставку, директор мав необережність подати Процюкові не вичитаний « Прес-реліз», де прізвище механічно було перекручене на Проців. « Проців – мій однокурсник. На заробітках. Грошей має більше, аніж я. Я мусів це Вам сказати, бо інакше мене б розірвало »… Степанова тирада тривала хвилин десять на різні лади.
Чи є ця ситуація якимось показником Степанового характеру? І так, і ні. Степан був, є і залишається літературоцентричним, й буває дуже різким до людей, далеких від літератури. Не завжди, правда.
Все це я говорю для того, аби кожен із нас навчився сприймати людину такою, якою вона є. Тим більше, сприймати позитивно такого непростого в спілкуванні письменника, яким є Степан Процюк.
Я визрів до того, що можу писати книгу про Степана Процюка. Але поки що цього не роблю, тому що філологічна лінь мене стримує і каже, що маю час. Насправді, не маю. Але це вже інша байка .
Степан Процюк – один із найцікавіших і найсуперечливіших українських письменників. Йому би народитися в часи Франкові-Грінченкові, – ми мали б черговий взірець естетично-світоглядного служіння Україні з таким знайомим і повторюваним на українських теренах драматичним, а то й трагічним сюжетом.
Не виключено, що сьогодні часи не кращі, а, можливо, й в чомусь гірші. І Степана чекає своя доля. Власне, Степан сам її скеровує. Тому сподіватимемося на щасливе завершення цього шляху. Ну, майже щасливим , за Степановим героєм Тесленком…
Степан працює викладачем української літератури в університеті, але завжди підкреслює, що він – письменник, і може дозволити собі говорити і думати вільно. Може, і говорить. Його не люблять, але терплять. Його не читають – колеги по роботі, але шанують. Конʼюнктура – річ непояснима, а літературна кон’юнктура сьогодні за Процюком. Навіть ті з молодих людей, які пробують писати про нього, дратуються на себе і на Процюка, бо не можуть зрозуміти, чому пишуть про автора, якого не завжди сприймають і не завжди розуміють. А ще й самі твори дратують. Однак пишуть. Піддаються харизмі? Так, Степан є харизматичним письменником. Але причина не тільки в цьому.
Уся справа в тому, що в кон’юнктуру Процюк не вірить. Він працює, сиріч пише. Се один із найвпертіших і найпрацьовитіших літераторів. Зі старшого покоління знаю такого – Роман Іваничук. Щось в’яже їх між собою. Ще не сформував собі чітко, що саме в’яже, але вони близькі. Близькі духом, близькі своїм літературоцентризмом, близькі своєю літературною відданістю і шаленством.
Степан ніколи легко не писав. Він мені нагадує лісоруба. Не того, що в пустелі, принаймні, не тільки в пустелі, але того, що тяжко заробляє на хліб насущний.
Його поезія, проза, есеїстика сильні енергетичною вірою автора в магію Слова. Він є автором етичним. Він є україноцентричним письменником. Він є тонким психологом і знавцем людських душ. Чимось він близький до російського Достоєвського й до українського Винниченка. Але є дуже сучасним, актуальним і проблемним автором.
З усього написаного Степаном, а це більше 20 книг поетичних (« На вістрі двох правд », « Апологетика на світанку »), прозових (« Шибениця для ніжності », « Інфекція », « Жертвопринесення », « Тотем », « Руйнування ляльки », « Троянда ритуального болю », « Маски опадають повільно », « Чорне яблуко », « Бийся головою до стіни »), есеїстики (« Лицарі стилосу і кав’ярень », « Канатоходці », «Аналіз крові », « Тіні зʼявляються на світанку »), у нього є декілька літературних історій, які, як на мене, вже є класичними, – поетична книга « Апологетика на світанку », найперша повість « Vae victis » (« Горе переможеним »), повість « Бийся головою до стіни », вибрана есеїстика останніх років. Це не означає, що більшість із написаного заляже на полицях бібліотек, аби ніколи не бути перечитаними. Ні. Просто названі книги вже вирвалися за межі часової інтерпретації, тоді як для інших ще треба буде часу для усвідомлення їхньої естетичної і світоглядної ваги.
Я міг би говорити про вплив на Степановий світогляд й естетику його батьків: батька Василя Михайловича (1931-2010) і мами Віри Антонівни (1936-2008). Політичного в’язня радянської системи і вчительки молодших класів. Про них сам Степан багато розповів у своїх есеях. Але цей вплив беззаперечний. Він виразно виявляється у характері письменника, у світогляді, у естетиці.
За Процюковими книгами будуть вивчати епоху. Добу українського безчасся і позачасся. Причини і наслідки українських перемог і поразок на межі тисячоліть. Бо Степан зосереджений на людині. На психології людині. Зосереджений на тому, що не змінюється. Науково-технічний прогрес лише увиразнює всю недосконалість або ж великість людини. Все зосереджено на людині. Один вмирає як герой, захищаючи свої ідеали. Інший вбиває, плекаючи свої інстинкти. Бо вся великість людини вимірюється її здатністю опиратися вродженим інстинктам. У Процюка ця психологічна нута є домінуючою у прозі та есеїстиці.
Процюк є романтиком та ідеалістом. У сенсі християнської віри в людину і в людське у ній. Себто, Процюк, безперечно, є одним із найсуперечливіших християнських письменників. Бо християнська цивілізація дала йому ту віру, до якої він щоразу проривається через власні сумніви і власне невірʼя.
Нарешті, Степан Процюк є просто письменником, який чітко сформував свої світоглядні й естетичні принципи ще в поетичному досвіді середини 90-х років минулого століття (вірш « Бог і Україна») і через сумніви й зневіру, стверджує їх у своїй щоденній боротьбі за людину і людське. Насамперед, у собі.
Така затятість характеру дозволяє мені говорити про Степана Процюка не в контексті особистих симпатій чи антипатій, а в контексті української літератури. І це не перебільшення. Се лише скромне розуміння тієї культурної ваги, яку відіграє сей письменник у сучасному українському літературному просторі. „Се письменник“. У нинішньому варіанті така проста констатація звучить як визнання життєвого вибору Степана Процюка. Не більше, але й не менше.
Коментарі
Останні події
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz
- 25.08.2025|17:39Єдиний з України: підручник з хімії потрапив до фіналу європейської премії BELMA 2025