
Re: цензії
- 11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. КременчукЖінкам потрібна любов
- 05.03.2025|Тетяна Белімова"Називай мене Клас Баєр": книга, що вражає психологізмом та відвертістю
- 05.03.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськСтефаник у художньому слові Оксани Тебешевської
- 22.02.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУЗоряний "Торф"
- 18.02.2025|Світлана Бреславська, Івано-ФранківськПро Віткація і не тільки. Слово перекладача
- 15.02.2025|Ігор ПавлюкХудожні листи Євгенії Юрченко з війни у Всесвіт
- 14.02.2025|Ігор ЗіньчукЗагублені в часі
- 05.02.2025|Ігор ЧорнийЯке обличчя у війни?
- 31.01.2025|Олег СоловейЗалишатись живим
- 29.01.2025|Ігор ЗіньчукПрийняти себе, аби стати сильнішою
Видавничі новинки
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
Літературний дайджест
«Я хо-о-очу весніти в почуттях без обмежень...»
У Києві відбулося представлення нової і по-своєму знакової книжки Лесі Мудрак — «ТекС-ТИ-Ль & Libido».
На заході було чимало колег-літераторів, директор Інституту літератури ім. Т.Г. Шевченка, академік Микола Жулинський, голова НСПУ Михайло Сидоржевський, видавці та багато інших шанувальників сучасної поезії.
У своїй рецензії Костянтин Родик написав, що, здається, у 2010 р. я назвав Лесю Мудрак «принцесою еротичною поезії». Гадаю, ця теза — лише фіксація загального сприйняття поетки та її творчості. Л. Мудрак активно утверджує в українській поезії форми жіночої еротичної емансипації. Проте коли читаєш ці вірші під однією палітуркою, ловиш себе на думці, що ця поезія — позірно еротична. Більший еротизм у надмірно-зримих формах привносить сама поетка під час перформансів. Чому? Навіщо це треба поезії, яка може бути і зовсім іншим досвідом — тихого промовляння, що губиться у галасі? Яким є поетичним світ Лесі Мудрак без еротичного гриму? Без утверджуваного лібідо як визначальної сили? Може, зовсім не таким, ніж ми традиційно звикли його сприймати? Можливо, ця книжка, яка репрезентує еротичну поезію на ширшій часовій дистанції, відкриє перед читачем інший вимір еротизму — який межує зі складними релігійними та філософсько-екзистенційними питаннями.
У поезії, яка розриває читацькі шаблони у традиційному сенсі, є й інший рівень. Значно тихіший і глибший. Це рівень самотності — страху перед самотністю і стоїчне визнання, що «людина творча» — це «істота самотня», часто хвора і сумна. Та чи публіка сприйме цей біль? Публіка часто хоче чимшвидше зірвати яблуко з райського саду.
Що ж визначає смислове ядро поезій Лесі Мудрак?
У поезіях Л. Мудрак відчутний мотив неприкаяності і страху перед тим, що хтось не чує тебе, хтось намагається виштовхнути, викинути на маргінес. Є у цих текстах біль, який сховано за еротичними екскламаціями, сплесками ахів і охів, паронімічною атракцією, яка зближує слова, що сукупно витворюють еротичний шлейф. Але поетичне тіло Лесі Мудрак хворе на меланхолію. На жаль, у книжці немає того, що ми зараховуємо до виявів архітекстуальності. Але ж найновіші тексти Лесі спершу з’являлися у «Фейсбуці» у певний момент життя. І часто в момент болю, відторгнення, нерозуміння, розпачу. Ці тексти можна було б подавати разом із коментарями тих, хто «стежать» за Л. Мудрак на «Фб».
Здається, що поетичний голос, що у книжці «ТекС-ТИ-Ль & Libido», ховається за скелями з двох імен: еротичного і грайливого, фрагментованих словом «текстиль» і психоаналітичним поняттям «лібідо». Друге поняття мені не зовсім імпонує. Лібідо — пружина творчості. Цього не треба боятися і від цього не можна тікати. Суб’єкт лірики, як мені здається, навмисно рине у цей світ еротичної текстуальності, лібідозної текстильності, щоб не дати можливості читачеві дістатися до того, що існує не в лібідозних координатах. Це особлива етика справжніх людських стосунків у метафізичному світі болю і травм, зустрічей і прощань. Поетичний голос переконує читача, що все на поверхні. А міжтекстовий простір за умов вдумливого читання стверджує, що все справжнє — на споді.
Я хо-о-очу весніти
В почуттях
Без обмежень...
Леся Мудрак для когось і досі видається епатажною, проте ця епатажність — свідома угода з долею. Відповідно до угоди чимось таки треба розплачуватися. І її новий «ТекС-ТИ-Ль & Libido» — це своєрідне розгрішення, промовляння без логосу, але у вимірах теодицеї. До «поезій у прозі» (етюдів), які первісно були дописами на «Фб», можна озвучити чимало претензій суто формальних, проте вони — приклад іншого поетичного промовляння у мові, яка для Лесі є «домом буття». Поезія Лесі Мудрак феноменологічна і, як на мене, у ній є чимало від традицій гісихазму. «Формула смерті набуває правил вічного вагання, вічного екзистенційного вибору. Смерть насправді — відмирання фізичної пам’яті фізичного тіла...» (с. 15). Ця проза в особливий спосіб експлікує мовчання, топоси недосказаності.
Авторка чи видавець вирішили поряд із тілом русалки на обкладинці винести слово «рефлексії». А отже, у книжці поєднується аполлонівське та діонісійське. Ерос і Танатос завжди поряд. Про це Леся Мудрак не раз зазначала. Русалка — досить особливий образ, у якому поряд із грацією і спокусою — смерть. Ми звикли до образу лагідної Русалоньки, але ж у європейському та українському фольклорі русалка — символ свавільної волі, яка може призвести до смерті. У Лесі Українки в «Лісовій пісні» сили природи у стані афекту здатні бути джерелом катастроф. Природа не визначає обмежень. А чому людський світ має визнавати обмеження?
Ліричний суб’єкт постає проти зашореності й догм. Цей бунт наявний на різних рівнях: від розщеплення слів до гіпертрофованих сексуальних підтекстів. Але вдатися до бунту може лише той, хто любить свою справу, хто любить Слово і хто справді сприймає його як явище, яке можна писати з великої літери. Це не банальність, а просто життя. А життя треба проживати, казав Вайлд.
Той же Оскар Вайлд написав у передмові до роману «Портрет Доріана Грея», що «немає моральних і аморальних книжок. Є добре написані й погано написані. От і все». Книжка «ТекС-ТИ-Ль & Libido» — це вибране з життєтексту Лесі Мудрак. А в життєтексті, який таки має стосунок до життя, є біль і розчарування, втрати і самотність. Проте розповісти про це може тонка людина, здатна відчувати музику сфер. У поезії Л. Мудрак багато музики — і це для мене ознака справжньої поезії. Але ще у ній є біль, а отже, цю поезію написано тим, хто має душу — тонку і вразливу.
Дмитро ДРОЗДОВСЬКИЙ, Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка
Коментарі
Останні події
- 13.03.2025|13:31У Vivat вийшла книжка про кримських журналістів-політвʼязнів
- 13.03.2025|13:27Оголошено короткий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize 2024 року
- 11.03.2025|11:35Любов, яка лікує: «Віктор і Філомена» — дитяча книга про інклюзію, прийняття та підтримку
- 11.03.2025|11:19Захоплива історія австрійського лижника: «Виходячи за межі» у кіно з 13 березня
- 11.03.2025|11:02“Основи” видають ілюстрованого “Доктора Серафікуса” В. Домонтовича з передмовою Соломії Павличко
- 10.03.2025|16:33Стартував прийом заявок на фестиваль для молодих авторів “Прописи”
- 07.03.2025|16:12Життєпис Якова Оренштайна у серії «Постаті культури»
- 05.03.2025|09:51Міжнародна премія Івана Франка оголосила довгий список претендентів
- 02.03.2025|11:31Я стану перед Богом в безмежній самоті…
- 01.03.2025|11:48У Харкові пошкоджено місцеву друкарню «Тріада-Пак» і дві книгарні мережі «КнигоЛенд»