Re: цензії

18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Нотатки мемуарного жанру
17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменниця
Володимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
14.12.2024|Валентина Семеняк, письменниця
Ключ до послань
10.12.2024|Ігор Зіньчук
Свобода не має ціни
01.12.2024|Ігор Зіньчук
Томас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях

Літературний дайджест

02.11.2014|13:34|BBC Ukrainian

Євгенія Кононенко: є речі, які знають тільки кати

Євгенія Кононенко розповіла про свою нову збірку оповідань "Кат", головними героями яких є письменники і їхні тексти.

Центральний текст "Ката" – однойменне оповідання, в якому йдеться про чоловіка, що виконував смертні вироки за часів сталінізму і потім вирішив написати про свій досвід.

ВВС Україна: Чи має сюжет цього оповідання реальну основу?

Євгенія Кононенко: Важко сказати. Ми занадто багато знаємо про цей тяжкий період сталінських репресій. В радянські часи ми цим цікавилися і вишукували інформацію, де могли. Після перебудови з´явилося дуже багато літератури на цю тему.

Мій дід загинув від репресій у 1937 році. Доходили дуже суперечливі уривки інформації про те, які були його останні дні. І потім ми з батьком зрозуміли, що про це можуть знати тільки кати. Але вони мовчать.

ВВС Україна: А якщо говорити конкретно про одного з персонажів оповідання "Кат", засуджену до страти людину, яку так і не вдалося повісити, це художній прийом чи все-таки за цим стоїться якась справжня історія?

Євгенія КононенкоУ мене, на жаль, нема можливості доступитися до тих архівів, вони і досі закриті. Мені б хотілося, але я навіть не знаю, з якого боку. Але завжди є якийсь опір, можливо, ірраціональний. Воно завжди є.

Головний герой оповідання - це така тупувата людина, яку мотивували вбивати ворогів. І от відбулося пробудження. Звичайно, він не став єпископом Бенвеню. Це не Жан Вальжан, який починав, як злочинець, а закінчив як шляхетний благодійник. З цим письменником такого не відбулося. Але, безумовно, якесь особистісне зростання почалося.

ВВС Україна: У передмові до книжки Ви пишете, що зараз багато книжок про стосунки письменників між собою. А що Вас спонукало написати книжку саме про письменників?

Євгенія Кононенко: До мене ці теми приходили весь час. Моя героїня завжди науковець, вчителька, але не письменниця. Я завжди уникала цієї теми. А на якомусь етапі подумала: а чому?

Я розумію, що це вузька тема, але у світовій літературі воно якось однобоко показано. Наприклад, якийсь конгрес, де зібралися письменники з різних країн. Те, про пише Андрухочив. Таких перверзійних ситуацій дуже багато в літературі, та ж Дубравка Угрешич. Письменники в літературі існують у якомсь карнавальному світі. А власне письменники живуть звичайним життям. Жінки-письменниці носять торбу з базару. А чоловіки ще десь заробляють, тому що за незалежності за літературу платять мало.

ВВС Україна: Чим для Вас важлива премія "Книга року ВВС"?

Євгенія Кононенко: З одного боку, премію дають люди, а не Господь Бог. Але отримувати премії в будь-якому випадку завжди приємно, оскільки це визнання письменницької праці. А письменники, навіть ті, які тримають себе дуже поважно, загалом мають мало визнання.

Я спілкуюся з читачами і знаю, наскільки мало знають українських письменників поза світом літератури. І коли прозвучить ім´я в контексті премії, це все-таки якийсь розголос, купують книжки, це популяризація літератури взагалі і цього тексту зокрема. Звичайно, чим більше письменницьких премій, тим краще. Дуже добре, що таку премію заснували.

ВВС Україна: Які Ваші улюблені автори?

Євгенія КононенкоЦе американець Пол Остер, у якого дуже химерний світ. До речі, він багато пише про письменників, про тексти, які оживають.

Потім Мілан Кундера. Мені подобається, що він нікого не судить. Жертви, кати – він усіх намагається зрозуміти.

Третя моя улюблена письменниця – француженка Маргарита Йорсенар, яка пише історичні романи. Вона мало написала, але таке враження, ніби вона згадала своє попереднє життя – так вона пише про XVI століття Фламандії.



Додаткові матеріали

28.10.2013|07:25|Re:цензії
Євгенія Кононенко: «Я більше люблю читати книги з гуманітаристики, ніж художні, вони рідше розчаровують»
Євгенія Кононенко: «Не раз купувала книжку, знаючи, що то не вічна цінність, але мені дуже хотілося її прочитати»
Євгенія Кононенко: «На Форумі такий перебір всього, що, повернувшись додому, думаєш: все, наступного року не приїду!»
Канонічна Кононенко
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери