Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Канонічна Кононенко
За доволі недвозначну назву роману і провокаційну обкладинку книжки (усім, мовляв, заправляє «рука Москви», через що досі маємо одурену москалями Україну — батьківщину манкуртів і байстрюків) авторку цілком можна запідозрити у найрізноманітніших фобіях, включно із розпалюванням національної ворожнечі.
Утім цілком даремно, адже Євгенія Кононенко у своєму новому романі «Російський сюжет» до сумного традиційна і навіть канонічна як на рідну українську ментальність. «Євгенія Кононенко, як завжди, пише без зайвого сентименталізму, жорстко, іронічно, абсурдно, натякаючи, що зайве шукати аналогій і повторень та очікувати сподіваних сюжетів, адже всяке повторення - імітація, маска», - за феміністичною звичкою захищає авторку на обкладинці книжки хитромудра Тамара Гундорова. Але це на рекламних, повторюю, обманках, а як насправді?
Скажімо, давно відомо, що т.зв. «народна мудрість», завдяки якій колишні селяни, викликані зі своїх глибинок до столиці за комсомольськими путівками, виживали в умовах міської культури - це всього лише хронічна ненависть до пана. У «Російському сюжеті» подаються більш точні координати місцеперебування нового владного панства, про що нині не дуже розводяться, оскільки колишня «дружба народів» наразі зцементована політкоректністю. Але як тут змовчиш, коли ревуть воли і в яслах катма комсомольського харчу? «Зрештою, що таке політична чи будь-яка ще коректність? - питається авторка роману - Це зуміти змусити себе не кипіти, коли все в тобі кипить». І не дивно, що сюжетну бучу, бойову і кипучу, назвавши онука Мирославом, колись заварив зі свого тихого київського болота гуманітарний дідусь героїв роману, професор iз характерним прізвищем Небувайко, що іронічно нагадує про тісний сюжетний зв´язок між відомим українським казкарем і його російським колегою, автором «Пригод Незнайка». І хоч на початку оповіді мало що віщувало про можливість міжрасових заворушень, оскільки «брак мовної згоди не призводив до помітних конфліктів, лише до слабих спалахів далеких вогників», але ця сама архаїчна «далекість», чи пак генетичний зв´язок iз традиційними українсько-російськими сюжетами іншого, більш ментального, характеру невдовзі дається взнаки. Воно й не дивно, якщо мова про розкидані світом розлучено-возз´єднані подружжя - українсько-французьке і американсько-українське, в одному з яких пишуть дослідження на тему Russian Sexuality, а в другому обговорюють те, «в який спосіб москаль мав Катерину». При цьому остаточний діагноз таких гуманітарних стосунків ставить одна з головних героїнь роману, коли закидає колишньому чоловікові те, що «увесь фемінізм моєї молодості пішов у таку саму дупу, як і твоя любов до України!»
«Російський сюжет» Євгенії Кононенко - це цілком симптоматичний для «втраченого» покоління текст про долю українсько-радянської публіки, що запізнилася на геополітичний бенкет новітніх часів, і про занепад якої докладно звітувала Ліна Костенко у своїх «Записках українського самашедшого». Адже нові герої, коли їм кажуть, наче у «50 хвилинах трави» Ірени Карпи, що «в Росії книжковий бізнес на другому чи третьому місці», похмуро відповідають, мовляв, «ї...ла я в сраку ту Росію», натомість неадаптоване покоління, про яке мова у романі Кононенко, схильне не до реакцій, а до рефлексій.
У такому самому розлогому публіцистичному регістрі - наприклад, чому російські славісти з акушерсько-гінекологічною точністю знають, як саме злягалися Ілля Обломов, Анна Кареніна і Соня Мармеладова, але нічого не відають про стосунки Хоми Брута з панночкою (у Гарварді під це дослідницького гранту не дають) - могла б також написати Анна-Лєна Лаурен у відомій книжці «У них щось негаразд iз головою, в тих росіян». Або зовсім уже Степан Процюк у своїх моралізаторських романах про занедбане покоління 90-х. Цій «рефлективній» генерації взагалі притаманна якась нутряна, глибинна любов до минулого, схожа на суто фізіологічне відчуття. І не дивно, що герой «Російського сюжету» визнає: «Віддалитися від Росії, яку в нього «вкачала, як насосом», його мати, та й не лише мати, а все радянське буття, йому допомогла Україна, яка ввійшла в його життя, як баламутна кохана жінка, з якою, може, й не одружишся, проте будеш сходитися й розлучатися до смерті».
У такий пролеткультівський спосіб авторка роману протиставить традиційним українським сюжетам - «чайка-небога» і «підманули Галю» (наочно втіленим в оформленні обкладинки книжки) - їхню сучасну інтерпретацію в контексті сумнівного замирювання культур, коли «люди різних народів» уже не дослухаються до кобзарської правди-матки, а тихенько співають посеред американської прерії, відповідно, чи то «Степь да степь кругом», а чи «Серед степу широкого». Тихенько - це щоб своєю імперською «двомовністю» права місцевих тубільців ненароком не образити.
Ігор Бондар-Терещенко
Коментарі
Останні події
- 27.12.2024|15:35Український фільм «Редакція» вийшов онлайн на Netflix
- 27.12.2024|15:32«Крабат»: похмуре історичне фентезі чи історія нашого покоління?
- 27.12.2024|15:25Найкращі українські книжки 2024 року за версією ПЕН
- 23.12.2024|20:38Вийшов друком другий том духовних записок Ігоря Павлюка
- 23.12.2024|18:24У ВСЛ виходить новий роман Євгенії Кузнєцової «Вівці цілі»
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»