
Re: цензії
- 22.02.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУЗоряний "Торф"
- 18.02.2025|Світлана Бреславська, Івано-ФранківськПро Віткація і не тільки. Слово перекладача
- 15.02.2025|Ігор ПавлюкХудожні листи Євгенії Юрченко з війни у Всесвіт
- 14.02.2025|Ігор ЗіньчукЗагублені в часі
- 05.02.2025|Ігор ЧорнийЯке обличчя у війни?
- 31.01.2025|Олег СоловейЗалишатись живим
- 29.01.2025|Ігор ЗіньчукПрийняти себе, аби стати сильнішою
- 27.01.2025|Марія Назар, м.ТернопільКлючик до трансформації сердець
- 26.01.2025|Ігор ПавлюкМоя калинова сопілка...
- 23.01.2025|Ігор ЧорнийЖертва не винна
Видавничі новинки
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
Літературний дайджест
Сумні/приємні винятки
Мистецькі альбоми як індикатори красного письменства.
У сеґменті мистецьких видань жодних змін не спостерігається. Тобто, змін на краще: українські видавці зовсім не випускають альбомів класиків світового мистецтва, не кажучи вже про публікацію творів сучасних західних (або східних) митців. Та й альбоми вітчизняних художників-сучасників — украй епізодичні. Фотомистецтво у книжковому вигляді знову стає на нашому ринку екзотикою. Популярних ілюстрованих «путівників», що знайомили б читача-дилетанта з основними стилістично-світоглядними напрямами творчості митців світу, — немає.
І тут сховалася одна неабияка проблема. Сказати б, марксистська, надійно прищеплена масовій свідомості багаторічною радянською пропагандою: мовляв, буття визначає свідомість. У термінах книжкового ринку це звучить так: попит визначає пропозицію. Якби суспільства поза межами «соціалізму» сприймали це дослівно, у каноні сучасної літератури, наприклад, не було б імен Кафки чи Фолкнера, чиї перші книжки спочатку спродувалися роками. Але тамті видавці — а саме вони зіграли досі адекватно не оцінену роль у формуванні культурної хрестоматії сучасної людини (принаймні, західної) — наполегливо інспірували прочитання й рефлексію професійними критиками «проблемних» текстів і завжди були на «високому старті» видати черговий некомерційний тираж. Це видно навіть на рівні сучасної жанрової літератури: першодруки і Джоан Ролінґ, і Бориса Акуніна були провальними з точки зору первісного «попиту» — а тепер усі їхні книжки є лонґселерами, а новинки стають бестселерами. Хоч там як, а в у підсумку саме пропозиція визначає попит.
Але ж яке все це має значення для ринку мистецьких книжок? Пряме. Коли книжковий ринок не продукує творів, які «на оці» в західної публіки, навіть сучасні українські письменники на здатні оперувати — через необізнаність — принагідними рефлексіями на загальнознані (там!) твори. А це — код виходу на позаукраїнську популярність. Коли читаєш сучасних західних авторів навіть жанрової літератури (детективи, трилери, мелодрами) — впадає в око постійне авторське спрямування читача до мистецького й літературного канону. В сучасній українській прозі згадування творців світового канону — рідкісний виняток. Інакше кажучи, наші автори (не всі, але здебільшого) не усвідомлюють, що існують якірці, здатні зачепитися за західну свідомість. Якби ж то вони писали тільки для українського резерваційного простору — але ж чи не всі мріють про Нобелівку!
Отак і виходить, що видавці мистецької літератури гальмують євроінтеграцію сучасної української прози. Проте завжди трапляються винятки. От, до прикладу, альбом «Малевич». Казимир Малевич — незаперечна величина у світовому «табелі про ранги». Майже вісімдесят років поспіль його вважали світовим класиком з Росії. Й саме автор нашого альбому-монографії, французький мистецтвознавець Жан-Клод Маркаде перший звернув увагу на українське походження Малевича і відповідно-ментальне відображення ним світу. Ця студія, що вийшла у Франції 1990-го, широко цитувалася у сучасних українських дослідженнях (головне — доктором Дмитром Горбачовим, експертом «Книжки року», який написав декілька власних інтерпретацій творчості Малевича), — а тепер маємо змогу читати оригінал. Загальна оцінка: рівень компетентності автора вражає. Плюс велика й поліграфічно переконлива іконографія творів Майстра. До речі, саме французький учений вперше звернув увагу на так звані «Безликі лики» Малевича 1930-х років, де, як тепер зрозуміло, відбилися враження художника від українського Голодомору. Ця книжка попри все ще й потенційний свідок на майбутньому Нюрнберґу-2 проти Росії.
Другий виняток із сумної нинішньої парадиґми мистецького сеґменту українського ринку — «Театр «Дах». Так, це про театр Владислава Троїцького, відомого театралам Києва (сподіваюся, не тільки). Тут є все про історію створення і метаморфози до сьогодення: поетично-символічна хроніка від Сергія Васильєва (теж експерта «Книжки року»), власні спогади Троїцького (наприклад, як жив студентом в одній кімнаті гуртожитку КПІ з Олегом Скрипкою), серйозна студія над сценографією театру, детальна фіксація усіх вистав. Але найбільша принада альбому, не наголошена видавцями, — саме у фотографічній проекції творів «Даху». Три чверті видання — світлини з вистав. Часом здійснені професіоналами, частіше — аматорами. Але останні перебувають у вельми вигідній позиції: знімати вистави, що їх інтерпретацію надихнули символічні тексти Хорхе Луїса Борхеса (в літературі), Ролана Барта (у філософії) та Алєксандра Сакурова (у кіні), можна нарівні з профі, хіба що технічно-символічна якість трохи кульгатиме. Тож далеко не всі, але значна кількість репродукованих світлин можуть правити як окрасою модерного інтер’єру, так і знаряддям для пізнання непізнаваного для українського читача «дао». Виокремлення частини знімків для нового видання було би неабияким поштовхом для власне книго-фотографічної презентації.
Третій виняток — книжка Катерини Новікової «На перехресті світу і духу». Популярний виклад, що засвідчує підзаголовок: «Короткий нарис про сакральний живопис України». Це саме те, чого зле бракує мистецькому книговиданню: здатності фахово, але приступно для масового читача описати ситуацію. Видавництво «Темпора», яке випустило цю книжку, приємну для рук, ока та загального розвитку нових читачів, заслуговує на читацьку вдячність: судячи з усього, вона користуватиметься попитом. Схоже, столичне видавництво «Темпора», яке інтенсивно розвивається, бере під свій нагляд ще один сеґмент книжкового ринку: будучи лідером у виданні історичної біографістики, мемуаристики та сучасної західної публіцистики (останнім часом — іще й найновішої європейської художньої літератури), воно входить до п’яти найбільш комерційно помітних видавництв України, що продукують серйозні тексти.
«Мальована кераміка Косова і Пістиня ХІХ — початку ХХ століть» не належить до винятків — такі (без акцентування на місце дослідження) альбоми-каталоги виходять періодично завдяки різним фондам. Це ж розкішне видання (завдяки досконалій поліграфії, що її виконало видавництво «Майстер Книг», котре вже двічі було лавреатом «Книжки року») дає знати про ту добу, коли Шевченко та Гоголь приїздили в Україну. Не важливо, що шановані класики не добулися Косова; презентована альбомом класика вимальовування кахлів, вочевидь, була притаманна всьому тому часові: солдати і молодиці, полювання і музичні шоу. Три сотні ілюстрацій нададуть вам змогу насолодися-медитувати над проминулим трибом життя, котре, виявляється, триває по досі — понад заявлені виданням хронологічні рамці.
Костянтин Родик
Коментарі
Останні події
- 18.02.2025|18:07Що читають 18-річні? Топ-50 книжок за програмою єКнига
- 11.02.2025|12:03«Барвіночку, прощаймося, прощаймось…»
- 10.02.2025|13:46«За межами слів»: презентація роману «Погляд Медузи» Любка Дереша
- 10.02.2025|13:43Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
- 10.02.2025|13:38Мар´яна Савка і Зіновій Карач у концертній програмі «Ніжно, майже пошепки»
- 02.02.2025|19:56Духовна трійня Ігоря Павлюка
- 02.02.2025|19:16Оголошено конкурс на здобуття літературної премії імені Ірини Вільде 2025 року
- 30.01.2025|22:46Топ БараБуки: найкращі дитячі та підліткові видання 2024 року
- 22.01.2025|11:18Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
- 22.01.2025|11:16«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті