У вересні 2010 року найбільш популярними стали тексти Люко Дашвар, Ірени Карпи, Оксани Забужко, Василя Шкляра.
Минув рік, і знову настав час проаналізувати рейтинги найкращих продажів. Звісно, в київських книгарнях не надали інформації про кількість проданих примірників, зате люб´язно погодилися скласти рейтинг 10 найуспішніших українських книжок.
Цього разу свої рейтинги погодилися надати книгарні "Є", "Смолоскип" і "Читайка". Позиції в наданих "десятках" багато в чому збігаються. Відтак є можливість відстежити найбільш уживані назви та персоналії в наданих рейтингах і окреслити коло лідерів українського книжкового ринку.
10 найуспішніших книжок за версією книгарні "Є"
Записки українського самашедшего
|
Ліна Костенко
|
А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА
|
2011
|
Залишенець. Чорний ворон
|
Василь Шкляр
|
КСД
|
2009
|
Многії літа. Благії літа
|
Мирослав Дочинець
|
Карпатська вежа
|
2010
|
Мати все
|
Люко Дашвар
|
КСД
|
|
Ворошиловград
|
Сергій Жадан
|
Фоліо
|
2010
|
Холодний Яр
|
Юрій Горліс-Горський
|
Історичний клуб "Холодний Яр"
|
2011
|
Століття Якова
|
Володимир Лис
|
КСД
|
2010
|
Річка Геракліта
|
Ліна Костенко
|
Либідь
|
2011
|
Музей покинутих секретів
|
Оксана Забужко
|
Факт
|
2010
|
Ключ
|
Василь Шкляр
|
Фоліо
|
2008
|
10 найуспішніших книжок за версією книгарні "Смолоскип"
Примітка: книгарня "Смолоскип" надала 2 варіанти рейтингу - з книжками видавництва "Смолоскип" і без. У першому рейтингу майже 100% лідерів продажу складають саме книжки видавництва "Смолоскип".
А саме: "Вибрані твори" Василя Симоненка, "Розстріляне відродження" Юрія Лавріненка, "Вибрані твори" Михайля Семенка, збірка "Поети Празької школи", "Вибрані твори" Майка Йогансена, "Вибрані твори" Володимира Свідзінського, "Вибрані твори" Олега Ольжича, "Вибрані твори" Клима Поліщука, "Холодний Яр" Юрія Горліса-Горського.
Натомість другий список дозволяє побачити більш різноманітну картину. Відтак "Українська правда. Життя" публікує саме другий список.
10 найуспішніших книжок за версією книгарні "Читайка"
Згідно з інформацією, наданою книгарнями, можна назвати декількох лідерів українського книжкового ринку.
Видавцями року сміливо можна назвати "Клуб сімейного дозвілля" та "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА"
"КСД" потрапляє на першу сходинку мало чи не традиційно. А от "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА" потрапила в усі "десятки" завдяки амбітному виданню нового роману Ліни Костенко.
До речі, зверніть увагу на перевидання "Тореадорів з Васюківки" Всеволода Нестайка (теж від "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА") . Книжка, як і минулого року, впевнено стоїть на полицях книгарень і в рейтингах.
Це не єдина дитяча книжка в рейтингах. Наприклад, у "Смолоскипі" гарно продаються твори Франка та Шевченка для дітей.
Вже другий рік поспіль в рейтингу впевнено тримається роман "Музей покинутих секретів" Оксани Забужко. Із ним разом - і видавництво "Факт". Щоправда, чутки говорять про банкрутство цього видавництва.
Успіх названих видавців спричинений зокрема роботою з розкрученими письменниками:Сергій Жадан, Оксана Забужко, Ліна Костенко, Люко Дашвар, Василь Шкляр...
Єдина ремарка: Люко Дашвар потрапила в категорію "розкручених" насамперед завдяки ретельній роботі видавця.
КСД наразі чи не єдине в Україні може похвалитися не лише роботою з "зірками", але й власними hand-made авторами.
Письменником сміливо можна назвати Ліну Костенко з романом "Записки українського самашедшего".
Інші романи-лідери "Ворошиловград" (Жадан), "Музей покинутих секретів" (Забужко), "Рай. Центр" і "Молоко з кров´ю" (Люко Дашвар), "Нація" і "Солодка Даруся" (Матіос), "Залишенець" (Шкляр) продаються вже другий (якщо не третій) рік поспіль.
В рейтингу майже немає книжок 2011 року видання. Тобто протягом останнього року не з´явилося нічого нового та успішного.
Єдиний справді помітний виняток - роман Ліни Костенко "Записки українського самашедшего".
І цей роман направду популярний. Згадайте вітрини взимку та навесні - навіть у крамницях подарунків можна було придбати примірник "Записок".
З-поміж інших успішних новинок 2011 року вирізняються хіба що перевидання все тієї ж Ліни Костенко, зокрема її "Річка Геракліта". Десь поруч - "Холодний Яр" Горліса-Горського, актуалізований "Залишенцем" Василя Шкляра.
Все це свідчить про не надто втішні тенденції в українському книговиданні.
Українські видавці пропонують доволі бідний асортимент книжок. Вони орієнтуються насамперед на гучні імена авторів. А їх в Україні не так уже й багато.
Водночас із отриманого розподілу сил видно декілька загальних тенденцій.
З одного боку, популярність масового чтива. Про неї свідчать вічно живі та затребувані романи Люко Дашвар. До того ж, щойно вийшла її нова книжка, тому наступного року є шанси побачити в "десятці" на один романЛюко Дашвар більше.
З іншого боку, інтенцію читача швидко "проковтнути" багато і різного. Про це свідчить другий рік поспіль популярна антологія "Декамерон. 10 українських прозаїків останніх десяти років".
По-третє, з-поміж лідерів наданих "десяток" немає майже нікого, хто би не долучався до всіляких публічних скандалів, конфліктів чи бодай гарно розпіарених премій.
Це оголює одну з ключових нинішніх тенденцій українського книжкового ринку.
Якщо якісна україномовна книжка вже й з´явилася, гарантувати її успіх не може ніщо, окрім потрапляння на яке-небудь національне ТБ. Саме там отримують новини всі ті, хто не ходить в інтернет і книгарні.
Трохи більше гарантій дає видання тексту від котрогось із літературних хедлайнерів. Наприклад, "Лексикон інтимних міст" Андруховича.
Але літературний процес не може існувати лише за рахунок хедлайнерів. Його важливою складовою є гармонійний процес, де співіснують книжки дебютантів і тексти маститих метрів.
А коли ви востаннє бачили опублікований дебютний україномовний роман? По-моєму, хіба що в каталогах видавців, які друкують переможців "Коронації слова". Наразі інших способів "пробитися" ніби й нема. Видавці не хочуть ризикувати з новими невідомими іменами.
Попри все сказане вище, надані рейтинги не є показовими. Тут бракує цифр. Так само як і українському книжковому ринку бракує прозорості.