Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Олесь Ульяненко: «Вкрай не люблю писати, але змушую себе...»
У письменнику Олесеві Ульяненку, як і у його творах, є друге дно. На перший погляд вони – брутальні, різкі, викличні та епатажні. А підійшовши ближче, бачиш, скільки болю і душевності в очах автора, скільки віри у його словах і скільки у його творах, нехай і замаскованих, але моралей. Життя Ульяненка – суцільна смуга контрастів.
Його твори вивчають у школах і у той же час забороняють. Його возвеличують до статусу класика літератури, а потім з такою ж легкістю опускають до рівня дебошира та гульвіси... Про те, який же насправді Олесь Ульяненко, про порнографію, віру та мистецтво у його житті, дізнавалася кореспондент «ВЗ».
- Близько року тому ви стали першим забороненим письменником в Україні. Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі заборонила вашу книжку «Жінка його мрії», визнавши її порнографічною...
- Це було звинувачення на замовлення. Цим романом я комусь наступив на мозоль. На злодію шапка горить, от хтось із верхів себе у «Жінці його мрії» і впізнав... Підняв бучу. А роман – не порнографія. Це містерія, яка легко читається, де нема нічого вульгарного, навіть нецензурщини, окрім слова «підарок». Термін «порнографія» походить від слова «графіка»: це намальований непристойний статевий акт. Таким може бути кіно, яке починається статевим актом і ним же закінчується, де нема ні підґрунтя, ні кохання, нічого... Література не має ж до цього жодного відношення. Якщо у творі є сюжет, намагання щось сказати, донести, якщо той же секс поданий красиво, – то чим це погано, де тут порнографія? Про мій твір так званий експерт «Нацкомморалі» Варвара Ковальська написала: «Художня майстерність і мовна виразність автора можуть спонукати негідні інстинкти читача, тому роман вважається порнографією». Де в цьому сенс? Та ще й висновок цей був написаний з орфографічними помилками і з юридичної точки зору неправильно...
Якщо далі мене давитимуть цією комісією, доведеться виїжджати з країни на рік-два, щоб усе вляглося. Немає у мене здоров’я на ці скандали. Але мушу довести, що мій роман – не порнографічний. Бо якщо дати слабину зараз, потім не одного мене, а всіх передавлять.
Теперішній закон про порнографію – спосіб маніпуляції людьми, надягання на них намордника. Вичистить комісія літературу до цнотливої чистоти – і що тоді буде? Діти у п’ятнадцять років хворітимуть на гонорею і боятимуться піти до лікаря чи сказати мамі, бо це табу? Потрібне нормальне сексуальне виховання. Якщо такого нема у навчальних закладах, воно повинно бути хоча б у літературі.
- Вас називають письменником-«чорнушником», а ваші твори не радять читати вагітним, неповнолітнім та людям зі слабкими нервами...
- Хтось придумав, що я пишу «чорнуху», і пішла ця інформація Києвом гуляти. А я просто описую життя таким, як воно є. Усі речі, про які пишу, бачив. Виконую роль художника, щось підретушовую, щось підкреслюю. Давайте Нестора-літописця назвемо «чорнушником»: він не менші за мене страхіття описував… Мені кажуть, що я від того бруду «кайфую», а я навпаки – від нього очищаю. Створюю каркас. Я – містичний письменник. Мої тексти як удари в шаманський бубен. Вони затягують. Іонеску висунув таку тезу: щоб показати жах, треба показати його втричі більшим, щоб люди відчули – це страшно. У моїх творах не чорнуха, а картинка сучасності. Молодь зараз сідає на стакан, на голку, процвітає малолітня проституція... Які зараз розваги у селі: випивка і бійка? Люди цікавляться тільки салом, ковбасою і власним шлунком. Про це і пишу. Але Україна тримається на плаву і випливе. Вірю, її любить Бог.
- Ви часто наголошуєте, що не любите мистецькі тусовки. А яке ваше коло спілкування?
- З митцями хоч-не-хоч, але мусиш перетинатися. Це – твоя майстерня. Та вони – як ті піранії в акваріумі. Кожен – геній. І кожен геніальніший за іншого. Намагаюся триматися скромніше. Не люблю з’являтися на публіку. Я – самотній вовк. Порода у мене така. Краще лапу собі відкушу, ніж на мотузці мене триматимуть. А серед мистецької тусовки є кілька справді геніїв, а решта, і їх більшість, – бездарі. Зараз модно говорити не твір, не роман, а «текст». Негативно до цього ставлюся. Слово було Бог, і Бог був слово. А називати літературу текстом – це профанація. Текст може у клозеті висіти чи на паркані. А зараз багато молодих «текстовиків». Сідають, строчать щось і виходить у них текст, а не твір. Та й що від них хотіти? Молоде покоління корінням тримається за попереднє, яке має бути чорноземом для нової парості. А наше покоління було якесь таке... Усі повиростали каліками – моральними, фізичними. Усе нам з ніг на голову ставлять. Навіть із Шевченка зробили сільського дядька. А він був денді, геніальний художник, вихований, інтелігент, знав кільканадцять мов... Нелегко йому жилося. Але це була людина Божа.
- На яку б тему не розмовляли, ви завжди згадуєте про Бога, говорите про важливість віри. У ваших книжках таких згадок і апеляцій набагато менше...
- Якщо цього не помітно, значить я обскакав самого себе або людей. Бог є скрізь. Треба просто вчитуватися між рядками. Книжку треба читати довго. От скільки я її писав, стільки ж треба її і читати, а не залпом ковтати. Бог присутній у моїх творах, але так тонко, як повітря навколо нас. Ми його не бачимо, але відчуваємо кожною клітиною тіла. Читаючи, людина повинна виловлювати ті нитки, які ведуть її до Бога.
- Вас часто характеризують як «поганого хлопця у літературі». Брутального, різкого, до певної міри вульгарного... Та у спілкуванні ви більше схожі на надзвичайно вразливу людину. Де ви справжній?
- Мені нав’язали такий образ. Навішали купу ярликів. А я не знаю, який я. Босяк, мабуть... Раніше точно таким був. Рано читати почав і писати. Тоді це було щось... А зараз діти розумніші за мене. Досі двома пальцями друкую і не так давно дізнався, що таке флешка. Пам’ятаю, малим почитав Едгара По, «Вбивство на вулиці Мор», і так перелякався, що мене мама відводила до бабки відливати переляк. Але я тоді так тої баби перелякався, що вдруге до неї вже не пішов. Вона мені видалася страшнішою за По...
Читати-то я читав, але жив вулицею. Вона тоді вирішувала все. Якщо не вмієш битися – не виживеш. Стінка на стінку з хлопцями ходили. Сколотив свою банду. Ми, пацанва, займалися дрібним бізнесом: робили нальоти і крали яблука. А коли стали старші, половину містечка Хорол тримав мій брат, а половину – я. А потім Бог одвів мене від того. У мене було багато професій. І на шахті працював, і електриком... А зараз «працюю» письменником. Вкрай не люблю писати. Але мушу змушувати себе, бо треба. Бо щось приходить і бере тебе, гудить у голові, і ти просто маєш це писати. Це Бог. Все на Ньому побудовано. Як живу? Тяжко живу... Мене називають класиком. Свого часу дали Малу Шевченківську премію. Мої твори вивчають у школах і ПТУ… А тепер ось заборонили і назвали порнографом...
Оксана Зьобро
Додаткові матеріали
- Олесь Ульяненко: Після «Сталінки» я зрозумів, що книжкою світ не зміниш
- Людмила Уліцька та Андрій Бітов закликають припинити переслідування Олеся Ульяненка
- Готується до друку новий роман Олеся Ульяненка
- Олесь Ульяненко проти Нацкомморалі
- Олесь Ульяненко проти Нацкомморалі
- Олесь Ульяненко позивається до Комісії з питань захисту суспільної моралі
- Журнал «ШО» ініціював збір коштів на підтримку Олеся Ульяненка
- Олесь Ульяненко схрестить мечі з «моралістами» 5 червня
- Розпочався судовий процес Олеся Ульяненка проти Нацкомісії з питань моралі
- Розпочинається судовий процес Олеся Ульяненка проти «моралістів»
- Розгляд справи Ульяненка проти Нацкоммору перенесено на 22 червня
Коментарі
Останні події
- 23.12.2024|20:38Вийшов друком другий том духовних записок Ігоря Павлюка
- 23.12.2024|18:24У ВСЛ виходить новий роман Євгенії Кузнєцової «Вівці цілі»
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу