
Re: цензії
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Літературний дайджест
Найкраща п’єса Вацлава Гавела
Олексій Зарицький. Вацлав Гавел: Політичний портрет. – К.: Основа, 2009. – 144 с.
Хто зна, що змушує літераторів іти у політику: нереалізовані амбіції на письменницькому фронті, природна потреба бути „сильніше, далі, вище”, бажання змінити долю країни на краще (бо інакше – навіщо туди йти?). Про чеського екс-президента Вацлава Гавела можна сказати напевне – не він ішов до політики, а політика прийшла до нього.
Саме політичному портрету Вацлава Гавела, тобто складним стосункам політики і конкретної людини, і присвячено нарис відомого українського славіста Олексія Зарицького. Оскільки дослідник поєднує наукову й дипломатичну діяльність, то й портрет, на перший погляд, вийшов „двосторонній”: з одного боку – Гавел-письменник, а з іншого – Гавел-політик.
Автор подає життя Гавела у хронологічному порядку. І якщо розглядати це життя „на часовій прямій”, то можна навіть подумати, що „зранку гроші, а ввечері стільці” – спершу Гавел був письменником, драматургом, а вже потім став політиком. Насправді ж письменницька та політична частини перемішуються – Вацлав Гавел був політиком із самого початку і лишається письменником дотепер. Найперші твори екс-президента – це політична боротьба; кожна його п’єса шістдесятих і сімдесятих – маніфест у формі театру абсурду. В дев’яностих, вже як президент, Гавел не забуває, ким він був – у політичній і адміністративній діяльності він керується своїми моральними принципами, як це й належить письменникові; і він, як ніхто, розуміє роль мистецтва у розвитку як держави, так і особистості.
Шлях Чехо-Словаччини і Чеської Республіки під його президентством захоплює стрімким зростанням рівня життя і національної самосвідомості, а економічні показники і дипломатичні переговори видаються персонажами і подіями ще однієї абсурдистської п’єси. Дійсно, президентство Вацлава Гавела — найкраще зрежисована і поставлена його п’єса.
Вже після прочитання книги можна сказати, що вийшов зовсім не „двосторонній” портрет чеського діяча – просто його написано такими собі двома „фарбами”. Але обидві „фарби” змальовують одне — дисидентську діяльність Вацлава Гавела за комуністичного режиму та президентську — після його краху. Втім, це ж дійсно політичний портрет. Можливо, для історичного життєпису нам би не вистачало змалювання інших, лише побіжно згаданих у книзі, сторін життя Вацлава Гавела. Так, можливо, забагато уваги приділено стислому переказу його п’єс на початку; здається, що опису політичної діяльності аж занадто задає тон посткомуністична реформа і успіхи на дипломатичному фронті (вступ до НАТО та ЄС); напевно, післяпрезидентське життя політика і драматурга заслуговує на трохи більшу увагу… Але комуністичну і післякомуністичну реальності, такі близькі нам, українцям, описано виразно і влучно — і те, що може зробити для загальнонаціональної боротьби воля однієї людини, стає зрозумілим навіть для дуже відстороненого від політики читача. В контексті українського політичного життя постать Гавела, змальована саме такими фарбами, видається незламним моральним авторитетом — напевно тому, що на відміну від решти „авторитетів” його уявлення про культуру і мистецтво не обмежуються участю в телевізійних ток-шоу. І нашим політикам, а також письменникам, чиє життя так нерозривно пов’язане з політикою, слід звернутись за прикладом до Олексія Зарицького.
Олесь Петік
Коментарі
Останні події
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата
- 21.04.2025|21:30“Матуся – домівка” — книжка, яка транслює послання любові, що має отримати кожна дитина
- 18.04.2025|12:57Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
- 14.04.2025|10:25Помер Маріо Варгас Льоса