
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Найкраща п’єса Вацлава Гавела
Олексій Зарицький. Вацлав Гавел: Політичний портрет. – К.: Основа, 2009. – 144 с.
Хто зна, що змушує літераторів іти у політику: нереалізовані амбіції на письменницькому фронті, природна потреба бути „сильніше, далі, вище”, бажання змінити долю країни на краще (бо інакше – навіщо туди йти?). Про чеського екс-президента Вацлава Гавела можна сказати напевне – не він ішов до політики, а політика прийшла до нього.
Саме політичному портрету Вацлава Гавела, тобто складним стосункам політики і конкретної людини, і присвячено нарис відомого українського славіста Олексія Зарицького. Оскільки дослідник поєднує наукову й дипломатичну діяльність, то й портрет, на перший погляд, вийшов „двосторонній”: з одного боку – Гавел-письменник, а з іншого – Гавел-політик.
Автор подає життя Гавела у хронологічному порядку. І якщо розглядати це життя „на часовій прямій”, то можна навіть подумати, що „зранку гроші, а ввечері стільці” – спершу Гавел був письменником, драматургом, а вже потім став політиком. Насправді ж письменницька та політична частини перемішуються – Вацлав Гавел був політиком із самого початку і лишається письменником дотепер. Найперші твори екс-президента – це політична боротьба; кожна його п’єса шістдесятих і сімдесятих – маніфест у формі театру абсурду. В дев’яностих, вже як президент, Гавел не забуває, ким він був – у політичній і адміністративній діяльності він керується своїми моральними принципами, як це й належить письменникові; і він, як ніхто, розуміє роль мистецтва у розвитку як держави, так і особистості.
Шлях Чехо-Словаччини і Чеської Республіки під його президентством захоплює стрімким зростанням рівня життя і національної самосвідомості, а економічні показники і дипломатичні переговори видаються персонажами і подіями ще однієї абсурдистської п’єси. Дійсно, президентство Вацлава Гавела — найкраще зрежисована і поставлена його п’єса.
Вже після прочитання книги можна сказати, що вийшов зовсім не „двосторонній” портрет чеського діяча – просто його написано такими собі двома „фарбами”. Але обидві „фарби” змальовують одне — дисидентську діяльність Вацлава Гавела за комуністичного режиму та президентську — після його краху. Втім, це ж дійсно політичний портрет. Можливо, для історичного життєпису нам би не вистачало змалювання інших, лише побіжно згаданих у книзі, сторін життя Вацлава Гавела. Так, можливо, забагато уваги приділено стислому переказу його п’єс на початку; здається, що опису політичної діяльності аж занадто задає тон посткомуністична реформа і успіхи на дипломатичному фронті (вступ до НАТО та ЄС); напевно, післяпрезидентське життя політика і драматурга заслуговує на трохи більшу увагу… Але комуністичну і післякомуністичну реальності, такі близькі нам, українцям, описано виразно і влучно — і те, що може зробити для загальнонаціональної боротьби воля однієї людини, стає зрозумілим навіть для дуже відстороненого від політики читача. В контексті українського політичного життя постать Гавела, змальована саме такими фарбами, видається незламним моральним авторитетом — напевно тому, що на відміну від решти „авторитетів” його уявлення про культуру і мистецтво не обмежуються участю в телевізійних ток-шоу. І нашим політикам, а також письменникам, чиє життя так нерозривно пов’язане з політикою, слід звернутись за прикладом до Олексія Зарицького.
Олесь Петік
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025