Re: цензії

30.05.2020|Валентина Семеняк
Про Аґрафку: «У Божому світі лише намистинка»
25.05.2020|Валентина Семеняк, письменниця
Пізнати барви життя через освідчення
24.05.2020|Василь Кузан
Феба як фатум
20.05.2020|Валентина Семеняк
Її «Маруся» - це славень українській жінці-матері
16.05.2020|Софія Ткач
Образ психопатки в романі Володимира Даниленка «Клуб «Старий Пегас»
15.05.2020|Богдан Дячишин, Львів
Час - це те, що не зникає безслідно у людини*
14.05.2020|Ольга Полевіна, Кропивницький
Казка про дружбу
13.05.2020|Валентина Семеняк
Їй під силу зростити букетик конвалій зі слів
11.05.2020|Яна Анашкіна
Сім років боротьби
09.05.2020|Софія Богуславець
Подивися в очі мороку і не зникни в тій безодні…

Видавничі новинки

Побачила світ збірка оповідань «Львів. Шоколад. Кам’яниці»
Проза | Буквоїд
Перше дитяче видання про коронавірус – психологічна підтримка для українських малюків
Дитяча книга | Буквоїд
Побачили світ історичні есе "Карпатська Україна" Романа Офіцинського
«Пригоди динозавриків» від Еліни Заржицької
Дитяча книга | Буквоїд
Олександр Дан. "Інсомвіта, або Життя та сновидіння Роберта Бланша"
Книги | Буквоїд
Еліна Заржицька. “Пригоди динозавриків”
Дитяча книга | Буквоїд
Реймонд Карвер. «Про що ми говоримо, коли говоримо про любов»
Проза | Буквоїд
Симор Гласенко. «Дім чистого світла»
Книги | Буквоїд
Мартін Поллак. «До Галичини. Прохасидів, гуцулів, поляків і русинів. Уявна мандрівка зниклим світом Східної Галичини та Буковини»
Книги | Буквоїд
Каролін Жорж. "Із синтезу"
Проза | Буквоїд

Кримінальне чтиво

Якщо ти летиш в літаку, і падає твій літак…

Макс Кідрук. Жорстоке небо. – Харків, Клуб Сімейного Дозвілля, 2014. – 604 с.

 

 

Жанр: авіаційний детектив 

Як на мій невибагливий смак, обсяг нового роману Макса Кідрука міг би вийти вдвічі меншим. Від чого пропонована історія не втратила б зовсім нічого. Бо насправді переповісти її можна кількома реченнями. Схоже, авторський задум не передбачав насичення роману несподіваними сюжетними поворотами. «Жорстоке небо», за визнанням самого письменника в післямові, є даниною його власному захопленню літаками та авіацією.

Через те все, що пов`язано з польотами, авіаційним будівництвом, інженерно-технічною документацією та іншим подібним, не доступним розуму діагностованого гуманітарія, прописано детально, зі знанням справи. Та, як всякий гімн юнацьким мріям, є більше річчю в собі. Заявлена у вступному слові й послідовно втілена мета реалістично описати особливості функціонування бортових систем, формати передачі погодних звітів, вузькопрофесійні діалоги та інше з кожною перегорнутою сторінкою переконує: Кідрук писав виробничий роман, лише формально приправивши його детективною інтригою.

Лютневим вечором 2013 року у паризькому аеропорту після зіткнення зі снігоочисником, котрий не знати, як, опинився на злітній смузі, розбився зроблений в Україні літак. Загинули майже всі пасажири та екіпаж, лишилося четверо. Репутація наших конструкторів під загрозою. І донька конструктора, молода вродлива Діана Столяр, котра чудово знає матчастину, вилітає на місце аварії, аби вивчити причини й написати звіт.

Тут, як у історії про гінця: послали за пляшкою – він одну пляшку й приніс. Тобто, Діана не заплуталася в хибних версіях. Задачка має лише одну відповідь. Кого підозрювали – той і винен. Для встановлення істини Діані варто було детально вивчила документацію, записи «чорної скриньки». Ось так вона знайшла причину катастрофи й виявила злочин. Що не сподобалося віце-президенту компанії-виробника Григорію Авер`янову – могло викрити корупційні зв’язки. Тож для ліквідації свідків, а саме – одного з уцілілих авіаторів та самої Діани, наймають вбивцю-віртуоза на прізвисько Карий. Треба влаштувати ще кілька нещасних випадків, замітаючи сліди.

Але може скластися враження, що Кідрук не жене сюжет, як у попередніх «Боті» чи «Твердині», працюючи на результат, а навмисне не поспішає, купаючись у процесі. Так рок-гітаристи вищого класу на кшталт Кіта Річардза занурюються в музику. Роблячи зі гітарного програшу соло, котре займає ледь не дві третини композиції в живому концерті. Цим доводячи лідерам груп, у яких грають: головне – не текст, який вони накладають на музику, а власне музика, без тексту.

Найперша паралель, яка проводиться вже під час читання «Жорстокого неба» - роман американського майстра трилеру Джеффрі Дівера «Блакитне ніде». Детективна інтрига побудована довкола розкриття серії злочинів маніяка, котрий до всього ще й хакер. Причому геніальний, як усі безумці. Таким чином, дві третини роману займає детальний опис «кухні» комп`ютерників, програмістів та системних адміністраторів, й вони щедро користуються професійною термінологічною лексикою. Навіть назва книги – термін програмістів. А розділи, виявляється, виконані в двійчастому коді, про який читачі трилерів зазвичай зеленого поняття не мають.

Є у Дівера ще кілька творів, котрі можна назвати синтезом трилеру й виробничого роману: «Той, хто зник» (про ілюзіоністів) та «Дванадцята карта» (про медіумів, віртуозів у картах Таро). Якщо ви хочете знати все про серфінг, аж до особливостей матеріалу, який використовують для виготовлення дощок – читайте «Осідлай хвилю» Кема Нанна. А в «Я, снайпер» Стівена Хантера ви дізнаєтесь абсолютно все, що треба знати про кульову стрільбу та особливості конструкції надсучасних оптичних прицілів.

Таким чином, українець Макс Кідрук лише знаходиться в тренді, а не винаходить велосипед, точніше – літак. Це зовсім не виправдовує, наприклад, того, чому початок історії розтягується на перших сто сторінок. Точніше, від старту роману до заявленої в анотації катастрофи літака українського виробництва доведеться разом із ним довго злітати й сідати. Тоді як трагедія, котра штовхає сюжет і мотивує героїв до дій та контрдій, активізуючи антагоністів й протагоністів, за всіма неписаними законами мала б статися не пізніше, ніж на 15-20 сторінці. А життя Діани Столяр опиняється в обіцяній анонсом небезпеці аж… на сторінці 533, коли найманець отримує замовлення на ліквідацію молодої жінки, що забагато знає. 

Також окремі лінії конфліктують із цільовою аудиторією. Викладені вище спостереження в жодному разі не слід сприймати як претензії чи недоліки. Широкий український читач, на якого заточене «Жорстоке небо», все ж таки зрозуміє авіаційну специфіку швидше, аніж розбереться, що таке поетичний слем. Бо Гена Ковпачок, колишній чоловік Діани Столяр – не просто закладає. Він український поет, причому тусовочний і знаменитий. Навіть автору цих рядків попри певну причетність до письменницького середовища важко уявити культового вітчизняного майстра поетичного слова, одруженого з успішною та креативною киянкою. Котра до всього технічно підкована й шарить у форсажах та фюзеляжах так само, як поет – у ямбах із хореями.

Український письменник як герой роману, хоч прозаїк він, хоч навпаки, займає найнижчу сходинку в переліку персонажів, цікавих аудиторії ширшій, ніж він сам та його мама. І героєм детективу, як і роману-катастрофи, він просто бути не може. Тим більше, що  українська літературна тусовка в поетичній масі своїй не читатиме «Жорстоке небо». А отже, ніхто в Гені Ковпачку себе не впізнає. Напиватися й мучитися похміллям із тим самим успіхом може представник іншої професії, якщо поет – професія. Ще краще – взагалі безробітний та невизнаний.

Попри ці невеличкі роздуми зізнання автора в любові до літаків створює в «чайника» дискомфорт лише попервах. Далі, звикнувши до термінологічної лексики, приймаєш правила гри. Й перестаєш сприймати її чимось подібним до кантонського діалекту китайської мови. Тим більше, що «Жорстоке небо» - художня література, достойний зразок актуальної української белетристики. Нарешті слова-паразити, властиві авторам журналу «Перець», поступилися місцем сучасній, грамотній, але - без надмірної філології, українській мові. Нагадую насамкінець: так відповідально й професійно до створення саме жанрового роману нині в нашій країні мало, хто підходить.

Оцінка ****

Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:        

*  Жодної надії; 
       

** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;        

*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;        

**** Хочеться краще, але загалом поживно;        

***** Так тримати!        

Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.       

Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.        

Книжки з низької полиці. Введення в рубрику  



Додаткові матеріали

09.11.2014|12:47|Події
Макс Кідрук презентує унікальний науково-популярний проект “Quantum”
14.09.2014|11:19|Новинки
Макс Кідрук. "Жорстоке небо"
30.12.2010|12:54|Re:цензії
«Як усе просто… І як усе гірко…»
Книги, по якi варто їхати у Львів
Революція в Єгипті та секс-туристи з Нової Зеландії – українська книга-подорож
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга
Книги від Bookzone

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

01.06.2020|16:36
Олександр Ткаченко очолить міністерство культури
01.06.2020|12:21
У Казахстані і Канаді побачив світ новий роман-серіал Сергія Дзюби
30.05.2020|18:40
Джоан Роулінг випустить нову книжку «The Ickabog»
30.05.2020|18:33
Обкладинка до книжки «Магнетизм» Петра Яценка перемогла в конкурсі Ukrainian Design: The Very Best Of 2020
29.05.2020|12:46
Міжнародний фонд Івана Франка розпочинає громадський проєкт «Іван Франко на мапі Європи»
29.05.2020|08:59
Життя на швейцарських полонинах: у «Видавництві 21» виходить перша книга ґраубюнденської трилогії Арно Каменіша
28.05.2020|16:56
У Києві під МВС відбулася акція на підтримку поета Андрія Хаєцького
27.05.2020|14:47
Андрій Кокотюха завершив роботу над ретро-романом "Голова з площі Пігаль"
27.05.2020|14:30
Онлайн-розмова про книгу «Загублений острів. Книга репортажів з окупованого Криму» з Наталею Гуменюк
27.05.2020|12:58
Гра за сюжетом книжки у Telegram

- фільми в кінотеатрах України

Партнери