
Електронна бібліотека/Публіцистика
- СкорописСергій Жадан
- Пустеля ока плаче у пісок...Василь Кузан
- Лиця (новела)Віктор Палинський
- Золота нива (новела)Віктор Палинський
- Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
- Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
- З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
- Останній прапорПауль Целан
- Сорочка мертвихПауль Целан
- Міста при ріках...Сергій Жадан
- Робочий чатСеліна Тамамуші
- все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
- шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
- зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
- ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
- тато просив зайти...Олег Коцарев
- біле світло тіла...Олег Коцарев
- ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
- добре аж дивно...Олег Коцарев
- ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
- КОЛІР?Олег Коцарев
- ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
- БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
- ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
- ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
будинку, з якого пощез останній мешканець. Лише за останні десять років мені пощастило відвідати багато різних країн, оскільки до 1991 року я був, як тоді казали, невиїздним. Усюди є групи національних меншин, більші чи менші, які розуміють своє місце в країні проживання і правила поведінки у стосунках з корінним народом. Не всім вдається вижити зі збереженням своєї самобутности (мови насамперед) серед чужого і майже байдужого оточення, далеко не в усіх країнах існує толерантне ставлення панівної нації до інакших. Але ж я у себе вдома журюся, бо інколи мені здається, що я теж належу до нацменшини, яка так важко виборює своє право на збереження мови, історії, старожитніх звичаїв. Так само, як у суціль демократичній Европі ірландці чи баски. Якось в Більбао, найбільшому місті іспанської Басконії, місцевий баск був щиро подивований, що я дещо знаю про басків та їхню довготривалу боротьбу за національне визволення та відродження серед іспанського і французького оточення, про їх підпільну орґанізацію ЕТА. Після делікатного вибачення він досить серйозно запитав у мене, чи я не боюся потрапити у заручники до бойовиків ЕТА, бо саме на той час трапилося поспіль кілька випадків викрадення іноземних туристів. На те я відповів напівжартома і напівсерйозно, що, аби таке сталося, я б досить швидко порозумівся би з тими відважними хлопцями, бо я теж сепаратист, тільки український. Я не став продовжувати розмову на болючу, а почасти й криваву, в тому краї тему, аби далі переконувати баска в моїй прихильности до його народу, бо не знав, як би він зреаґував на моє неґативне ставлення до проявів збройного терору, взагалі до стрілянини – коли стріляють, то не чутно голосу розуму. Я часто згадую те знайомство із неспокійною Басконією та її людьми, кожного разу мені стає боляче, що досі на тих теренах “... іще стріляє зрідка відчай – невинні жертви падають навзнак...”. Боляче за басків, тривожно за їхню подальшу долю, як і за долю інших підкорених народів, які за своє невід`ємне право на вільне існування серед інших змагаються зі зброєю в руках, бо інших арґументів поневолювачі не можуть зрозуміти. Боляче за них, але трохи втішно за нас, бо в Україні такого вже давно нема і щиро хочу вірити, що бути не може. Проте досить часто змушують мене захитатися у своїй наївній вірі в мир і суцільну злагоду підступні вчинки сусідньої держави на підбурення незадоволених будь-якою ситуацією в Україні, а найчастіше та держава просто сама створює своїми діями умови для виникнення вибухових ситуацій...
Якоюсь міркою я теж глобаліст, але з іншого краю процесів глобального розвитку, бо не хочу, аби постійно блякла глобальна розмаїта землянська культура, аби колись вона й зовсім розгубила свою неповторну розмаїтість. Я не хочу, аби продовжували постійно щезати і найменш чисельні народи, їхні мови та звичаї...
Саме з цих позицій, а не від ворожнечі до інших мов і звичаїв, журюся, що мій народ вже не займає колишнього свого місця на всесвітній мозаїчній панорамі, яке він займав у проминулих століттях, навіть – у проминулих тисячоліттях. Нас стало набагато менше, ніж було ще сто років тому, ми вже забуваємо свої самобутні ознаки, за якими на тій всесвітній панорамі легко знаходили самі себе, на якій бачили і пізнавали нас інші народи. На жаль і наша мова вже не зовсім та, якою захоплювалися на протязі століть чужинці. Навіть, коли і говоримо своєю, то вимовляємо і слова, і окремі фрази вже трохи інакше, ніж колись – через те при вимові працюють інші м`язи на обличчі, поступово міняється зовнішність. Постійно звучить якась штучна, рафінована мова дикторів радіо та телебачення, а кому і як оцінити шарм “южнорусского нарєчія” більшости народних депутатів чи інших представників з можновладних структур? Проте багато хто з них щиро вважає, що він говорить саме українською, бо на таку вона перетворилася в ході об`єктивних історичних змін і ніхто вже не має права щось там відновлювати чи повертати. Вони переконані апріорі, оскільки колесо історії котиться тільки вперед, тому недоцільно сьогодні, вважають вони, реабілітовувати розстріляний комуністичною владою природній українській фонетичний правопис, згадувати (де там вживати!) заборонені тою владою “націоналістичні” слова і навіть “націоналістичні” літери, що вже говорити про інші відмінності нашої мови від російської, коли наші дієслова вимагають після себе іншого відмінку, або вживаються на протилежність російській мові без прийменника, про занедбаний кличний відмінок, про безліч ідіом, які практично не мають відповідників у російській мові. В цій ситуації можна було б не привертати уваги до таких дрібниць, що полин, собака, біль тощо тепер вживається здебільшого тільки жіночого роду в розмовному і писемному варіантах, але подібних дрібниць занадто багато накопичилося і саме за останні роки до такого стану, що їх сукупність вже зазіхає на зміну всієї структури мови, правічних законів логічності її побудови, які усталилися ще за темені віків, і на всю систему мислення нею, що теж не може
Останні події
- 15.08.2025|07:22«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Обрії»
- 14.08.2025|15:07На BestsellerFest Юлія Чернінька презентує трилер «Бестселер у борг»
- 14.08.2025|14:56Чесна книга про життя з ДЦП, довіру і дружбу — «Незвичайна історія Бо і Тома» вже українською
- 14.08.2025|07:27«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Минувшина»
- 13.08.2025|07:46Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Софія»
- 12.08.2025|19:17Коран українською: друге, оновленне видання вічної книги від «Основ»
- 12.08.2025|19:06Meridian Czernowitz видає новий пригодницький роман Андрія Любки «Вечір у Стамбулі»
- 12.08.2025|08:01«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Хрестоматія»
- 12.08.2025|00:47Манхеттен у сяйві літератури: “Діамантова змійка” у Нью-Йорку
- 11.08.2025|18:51У видавництві Vivat стартував передпродаж книжки Володимира Вʼятровича «Генерал Кук. Біографія покоління УПА»