Електронна бібліотека/Публіцистика

Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Завантажити

російськомовним батькам, чиї діти пішли до українського садочка чи школи. Треба шукати інші підходи, інші арґументи, аби через певний час зарубцювалися наші рани, з яких й досі втрачаємо кров...
Не можна сьогодні прощати ворогам нашим, бо дещо простити їм за християнською мораллю ми зможемо тільки згодом, коли вони повернуть нам награбоване, коли вони покаються у своїх злочинах, але для того треба вже нарешті всім патріотам злізти з теплої пічки, де вони заспалися на чатах, як колись із болем аж кричав Володимир Самійленко, намагаючись своїм злим сарказмом зачепити приспану гідність співвітчизників. А перед тим і Леся Українка писала, що ми кайданами прикуті до землі, хоча ще відчуваємо орлині крила за плечима. Злізти з печі, скинути кайдани, розігнути спини і перестати сваритися між собі подібними, а натомість шукати спільну мову, аби йти до ‘дної мети. Ми ще й тому не маємо права на чвари і розбрат, що нас стає все менше. На жаль, все меншає навіть і тих печей, на яких ще спить невеличка залога, марячи у своїх снах про давню велич...
Боляче писати про наболіле, коли його так забагато, що не знаєш, де нарешті можна буде поставити останню крапку...


ПАМ’ЯТАТИ ІМ’Я СВОЄ
(«Бористен №12,2007; Словаччина – «Дукля» №5,2007; «Слово Просвіти»№8,2008)

Відчуття своєї приналежности до певного народу-етносу в будь-якої за чисельністю спільноти чи навіть в окремої людини складається не з такого вже й довгого переліку ознак, якими можна вирізнятися між іншими етносами: мова, ім’я та прізвище, одяганка-стрій, пісні та й взагалі весь фольклор, історична спадщина на території свого існування ще з призабутих століть, як розпочалося виокремлення саме твого племені від першооснови. І ще має бути присутньою гордість за цю свою приналежність саме до свого народу, острах до втрати зв’язку з ним, а тому жертовна готовність до захисту своїх святинь, і розуміння, що все те могло бути щиро даровано твоєму родові, як і іншим народам, лише Богом-Творцем. Він створив різні народи і кожного наділив своєю мовою і відчуттям кровного ґенетичного рідства з пращурами. Може, й Богами – у кожного народу залежно від різних обставин із часом виникало своє, відмінне від інших, розуміння Творців світобудови та їхніх заповітів щодо свого призначення у цім світі. А в нім, особливо у шаленім сьогоденні, все реальнішою постає загроза перетворення Божого розмаїття культур різновеликих етносів на невідоме щось однаково подібне не лише за формою, а навіть таке й саме за кольором і змістом. Втрачаючи індивідуальні ознаки, зникають з культурно-історичної мапи Землі один за одним етноси, спочатку їхні реґіональні етнографічні групи. Один мовчки поступово й непомітно, інший гине у нерівній боротьбі – підкоряючись більш войовничому і розчиняючись у сильнішому. З чого починається процес зникнення окремої етнічної культури – тобто народу?...
Насамперед, і з цим мало хто буде сперечатися, визначальною відмінністю одного народу від іншого є мова, як і було із самого початку. “Споконвіку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово”. І кожен рід або тримався свого Слова, або зникав у безвісті, інколи – у спотворених спогадах істориків. А тому, аби не щезнути чи не розчинитися в іншому, кожен прагнув підкреслити свою відмінність від іншого своїм Словом, аби бути самим собою. Навіть такі близькі за мовою два народи як сербський і хорватський (ще й досі вживається мовниками поняття щодо спільної мови для цих народів: “сербо-хорватська” або “хорвато-сербська”), відколи знову зажили осібно, почали стрімкіше віддалятися одне від одного, це стало помітно і в підходах до мовного питання. Розбудовуючи свою незалежну від колишньої сербської метрополії свою власну державу, хорвати вже вживають поняття лише суто “хорватської мови”. Знайомлячись з хорватським поетом на днях поезії в Латвії, мав необережність похвалитися перед ним, що “я разумєм хървато-сърбски єзик”. На відповідь дістав: - “Я не разумєм сърбски! ”.
Отож – мова! І нема на те іншої ради. Як би не горлав у своїх віршах непересічний російський (радянський) поет з минулого століття Володимир Маяковський, що він “нє із кацапов разінь”, проте він був і залишається в історії російської культури не тільки поетом саме російським, а ще й в розумінні будь-якого свого читача – просто росіянином, тобто представником іншого – “русскава народа”. Він, мабуть, надто болісно переймався тою сумною обставиною, що змушений вростати до іншої мовної культури і народу, бо досить часто торкався у своїй творчості української тематики, закликав навіть: “Разучітє ету мову на знамьонах – лєксіконом алих, - ета мова вєлічава і проста...” І не просто закликав, але й суворо ганив за непоштиве ставлення до неї. Хтось із колишніх українців, як В. Маяковський, теж переймався подібними проблемами, намагаючись не лише не забувати свого походження, а й шанобливо ставитися до своїх коренів, проте, на жаль, це досить рідкісні випадки, бо переважають приклади зовсім інакші з нашої історії. Не хтів би

Останні події

24.05.2025|13:24
Дискусії, перформанс і культурна дипломатія: як пройшов інтенсив EcoLab 2.0
24.05.2025|13:19
У просторі PEN Ukraine відбудеться читання Ганни Осадко і Марини Пономаренко
24.05.2025|13:15
«Україна. Свобода. Європа»: Старий Лев презентує книгу журналіста Ростислава Хотина
23.05.2025|09:25
Meridian Czernowitz видає третю поетичну збірку Шевченківської лауреатки Ярини Чорногуз — «Нічийний шафран»
20.05.2025|11:40
Оголошено Короткий список VII Всеукраїнського літературного конкурсу малої прози імені Івана Чендея 2025 року
16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»


Партнери