
Електронна бібліотека/Проза
- СИРЕНАЮрій Гундарєв
- ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
- Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
- не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
- активно і безперервно...Анатолій Дністровий
- ми тут навічно...Анатолій Дністровий
- РозлукаАнатолій Дністровий
- що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
- Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
- КротовичВіктор Палинський
- Львівський трамвайЮрій Гундарєв
- Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
- МістоЮрій Гундарєв
- Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
- Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
- Сонячний хлопчикВіктор Палинський
- де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
- Любити словомЮрій Гундарєв
- КульбабкаЮрій Гундарєв
- Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
- Закрите небоЮрій Гундарєв
- БезжальноЮрій Гундарєв
- Людському наступному світу...Микола Істин
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- Пізно ввечері, майже поночі...Сергій Жадан
- Поетичні новиниМикола Істин
- Настя малює не квіткуПавло Кущ
- БубликПавло Кущ
- Серцем-садом...Микола Істин
- коли надто пізно ти знаєш що мало любив...Анатолій Дністровий
- LET ME GОOKEAN ELZY
- Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
принципово не міняє!
Це може здатися парадоксальним, але це дійсно так. Дійсно, людина не може зробитися кращою або гіршою від знань про минуле життя. Тоді який сенс в знанні про своє минуле, що не повернеться, що зникло, розсіялося димом-курявою?! Отже, спроба з'ясувати, що було з тобою в гiпотетичному минулому житті — це так або інакше погляд назад, початок руху назад, а не уперед.
Однак саме таким чином я спробував пов'язати учасників-жертв Бабиного Яра і Куренiвської трагедії з жертвами Чорнобиля. Чому? Тема цiєї повісті — погляд в минуле, кинутий не з метою фiксування, зациклення на цьому минулому, але початку поступального руху уперед пiсля згадки про нього. Оскільки мова йде не просто про життя окремих людей, але про трьи поколінь киян, яким випало пережити трагедії, рiч не в особистих долях, але в долі цілого народу; і саме тут спогад про допущені в минулому помилки із заняття пустопорожнього перетворюється на надто важливе. Досвід окремої особи може зникнути, згинути у віках; досвід соціальний — ніколи, він підсумовує досвід всіх людей і передається наступним поколінням.
Саме тому я визнав за можливе використати ці погляди в своїй повісті, оскiльки як літературний прийом реiнкарнацiя дуже навіть ефективна. Якщо один з героїв твору буквально попадає в шкуру іншої людини, хіба це не найкращий засіб примусити читачів пережити думи героїв, їхнi біль, горе, щастя і радощі? До речі, наявність або відсутність реiнкарнацiї принципово нічого не змiнює не тільки в житті, але і в даній повісті. Дійсно, якби дівчинці просто наснилися всі чотири сни без отримання звістки про те, що ввижалося їй минуле життя — хіба змінило б це рівень її відповідальності перед іншими за отримане знання? І хіба самі факти розстрілів в Бабиному Ярi, Куренiвської трагедії і Чорнобильської катастрофи і період між ними в одне покоління не є об'єктивною реальністю, що не залежить від будь-чиїх снів?..
Те ж саме я можу сказати про структуру так званих “тонких” світів, про показане в повісті пекло — я можу і не поділяти подібний погляд на потойбічний свiт, але картина саме такого замогильного світу спрацьовує в цій повісті найефективнiше.
Підтвердження третє. Герої повісті
Ви вже знаєте, що про Куренiвську трагедію нічого майже не писали, так що ні Юру, ні Мишка, ані Мишку я, на жаль, обгрунтувати і підтвердити не можу. Не знаю також підтвердження, що в Бабиному Ярi був розстріляний матрос Дніпровської флотилії, боцман Яша по прізвисько Чубик (хоч факт розстрілу моряків-днiпровцiв підтверджується і в Кузнєцова, і в інших джерелах). А щодо розстріляних євреїв, які діють в повісті — справа абсолютно інше.
У 1991-му р., в переддень 50-рiччя початку розстрілів, київська газета “Молода гвардiя” здійснила найшляхетнішу справу, випустивши Книгу пам'яті Бабиного Яра. У ній наведені всі дані, які на той момент вдалося зібрати про жертви розстрілів (і не тільки про євреїв, інакше в Книгу не увійшли б, наприклад, Олена Теліга тй Іван Рогач, які були переконаними українськими націоналістами).
Коли в 1989 році я починав працювати над повістю, я вивів наступних героїв-євреїв: Соня та її дідусь, на прізвисько Старий Сьома; його друг Борух Пінхусович, що мешкав на Малiй Василькiвськiй (тепер Шота Руставелі) біля синагоги (тепер Театр ляльок). Соня, що закінчила школу i мешкала з дідусем неподалiк (мені здавалося, десь на вул.Саксаганського, це на квартал вище вул.Жаданiвського). Уявiть же моє здивування, що межувало мабуть з жахом, коли в Книзі пам'яті Бабиного Яра я знайшов всіх трьох:
“САХНОВСЬКИЙ САМУЇЛ ВОЛЬФОВИЧ, зав.маг., 1890, м. Київ, вул. Шота Руставелі, д.10, кв.4” (стор. 68)
“СТАВСЬКА СОФIЯ, учениця, 1924, м. Київ, вул. Жаданiвського, д.41, кв.11.
СТАВСЬКИЙ БОРИС, 1870.” (стор. 72)
Не знаючи нічого про цих людей я лише переплутав імена старих (дідусь був Борухом, а Старий Сьома — стороннiм) та дав зайвий рік Соні, в іншому все співпадало! Все, аж до місця мешкання (правда і те, що Стасвкi мешкали на вул.Жаданiвського, а не на Саксаганського, але це лише на квартал нижче і це я в першому варіанті точно не визначав).
Ось саме тоді я зрозумів, що коли не перероблю свою повість і приховаю її від людей, то буду мов свинячий непотрiб. Тому що всі вони дійсно жили! І все, що я написав — правда, хоча я не є прямим свідком Куренiвської трагедії.
* * *
А тепер зважте, дами і господа, панi та панове, товариші і товариші, громадяни і громадянки, люди, чєловєкi, чи така вже фантастична річ — ненаукова, містична фантастика! І можете хоч в театр, хоч куди.
Тільки благаю: пам'ятаєте.
Черговий виток двадцятирічного циклу розкручений.
У нашому розпорядженні залишилося не так вже багато часу.
Дай Боже вам одуматися, люди, чєловєкi!
Не дай нам Боже отримати чергового ляпаса…
1989-92 рр., Київ-Вигурiвщина-Київ
34
Останні події
- 18.02.2025|18:07Що читають 18-річні? Топ-50 книжок за програмою єКнига
- 11.02.2025|12:03«Барвіночку, прощаймося, прощаймось…»
- 10.02.2025|13:46«За межами слів»: презентація роману «Погляд Медузи» Любка Дереша
- 10.02.2025|13:43Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
- 10.02.2025|13:38Мар´яна Савка і Зіновій Карач у концертній програмі «Ніжно, майже пошепки»
- 02.02.2025|19:56Духовна трійня Ігоря Павлюка
- 02.02.2025|19:16Оголошено конкурс на здобуття літературної премії імені Ірини Вільде 2025 року
- 30.01.2025|22:46Топ БараБуки: найкращі дитячі та підліткові видання 2024 року
- 22.01.2025|11:18Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
- 22.01.2025|11:16«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті