
Електронна бібліотека/Щоденники
- Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
- З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
- Останній прапорПауль Целан
- Сорочка мертвихПауль Целан
- Міста при ріках...Сергій Жадан
- Робочий чатСеліна Тамамуші
- все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
- шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
- зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
- ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
- тато просив зайти...Олег Коцарев
- біле світло тіла...Олег Коцарев
- ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
- добре аж дивно...Олег Коцарев
- ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
- КОЛІР?Олег Коцарев
- ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
- БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
- ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
- ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
- знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
постріл. А взагалі, і я про це писав у редагованому мною журналі «Книжковий клуб плюс», літературна премія, якщо її правдами і неправдами по кілька років поспіль одні й ті ж люди буквально вибивають у «премієдавців» (мовиться саме про Шевченківську премію) не є престижною, радше навпаки. А тим паче, якщо одну й ту ж премію отримують сім’ями. Йдеться не лише про політичну кон’юнктуру, скажімо, на кшталт присудження Ленінської премії за1943 рік подружжю – Олександрові Корнійчуку та Ванді Василевській. Звісно, родинні зв’язки простежуються навіть між нагородженими Нобелівською премією, до прикладу, між такими її лавреатами, як Альберт Швайцер і Жан Поль Сартр, одначе там заперечень особливих не виникає, тим паче, що Сартр (по матері Швайцер) від своєї нагороди відмовився. Та й премії в них різні: Сартрова – літературна, а Швайцерова – Нобелівська премія миру.
Педагогічний інститут я закінчив, але жодного дня не вчителював. Ані дня! Хіба що відбув з десяток уроків в одній із київських шкіл ще на студентській педпрактиці. То дарма, що мене після останнього інститутського дзвоника офіційно направили в одну з сільських шкіл Донецької области. Щоправда, я туди поїхав, одначе не вчителювати. Поїхав улітку 1969 року саме в розпал відпускної кампанії. На пасажирський потяг квитка не дістав, тож мусив їхати вантажним, примостившись поміж бетонними конструкціями. З кількома пересадками таки дістався до чепурного, але якогось розімлілого на сонці районного містечка Слов’янськ, де в райвно хотів узяти відкріплення. Але де там! Ні про яке відкріплення не могло бути й мови. Інститут тим часом подав на мене до суду і той суд мав відбутися ще до початку навчального року, а потім мене, за вироком суду, мали таки примусити цілих три роки (а це той термін, який за тодішнім законом я мав відпрацювати в школі) робити те, що аж ніяк не збігалося з моїми амбітними планами. Та й навряд чи вийшов би з мене шкільний учитель. Хоча, може, призвичаївся б і якось тягнув ту лямку. Хтозна.
Проте ще до засідання суду, за сприяння тенора з оперного театру Дмитра Лящука, я влаштувався на роботу в Музично-хорове товариство України. В його Київське міське відділення. І мене інститутське начальство, як не дивно, залишило в спокої. Не було ні з суду, ні з інституту жодного листа чи виклику кудись. Здавалося, про заблудлу вівцю забули. Коли я вже працював у Музтоваристві, випадково на вулиці Леніна (тепер Богдана Хмельницького) зустрів мого колишнього викладача Кобилецького. Він спитав про життя-буття. Кажу, що працюю там-то, себто не за спеціальністю. Професор похитав скрушно головою, мовляв, я знав, що з тебе нічого путнього не вийде, та й пішов собі далі, опираючись на костур у вигляді топірця з примхливою інкрустацією. До речі, попри слабке здоров’я ( на лекціях, пам’ятаю, він час від часу хапався за печінку й тут-таки ковтав пігулки) після нашої зустрічі «топтав ряст», якщо не помиляюсь, ще майже двадцять років. Тож як воно буває: хоча Юрій Кобилецький і виставляв своє Я поперед «класиків» української радянської літератури, а втім своєю смертю завершив низку зникань усіх тих літераторів-конформістів з мапи життя.
Власне, з Музхорового товариства, де я, правда не надто міцно, обійняв посаду методиста з творчих питань, почалося моє напівбогемне існування. Постійного житла, як і раніше, коли ще ходив у студентах, не було. Оскільки не було в мене київської прописки, то на роботу за спеціальністю не брали, принаймні бодай літредактором чи коректором якоїсь паршивої заводської багатотиражки. Кілька років разом з безпритульним тенором Дімою Лящуком, доки він не одружився та не виселив мене з сякого-такого прихистку, я мешкав у Десятинному провулку на мансарді дерев’яного особняка, що належав старезній генеральші. Та й сам той особняк дихав на ладан. Пані генеральша була меломанкою, вона чи не щовечора відвідувала оперний театр, де й знайшла собі квартиранта Дмитра Лящука. Навпроти нашого помешкання, а точніше мансарди, куди виходили її вікна, височіла сіра споруда історичного музею. Взимку ми ходили туди збирати хмиз, позаяк на мансарді водяного опалення не було. Натомісць мали грубку. А з іншого боку, метрів за сто-двісті від нашого притулку, починався Андріївський узвіз. В ті роки там були суцільні руїни, а особливо солодку моторош наганяв так званий замок Річарда. В той замок я водив багатьох своїх приятелів. Треба сказати, що я страшенно люблю різні занедбані місцини. Вони хвилюють, вони, як старі люди, які, за висловом одного з польських поетів, здається, Гарасимовича, набагато привабливіші молодих. Вони, зрештою, нагадують бур’яни, в яких оголено природність єства і його смертність. Як на мене, реставратори різних історичних пам’яток чинять зле, намагаючись реанімувати те, що перебуває в історичній комі, власне, стаючи на заваді природному згасанню.
Нині нашого будинку з мансардою вже
Останні події
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
- 29.06.2025|13:28ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва