Електронна бібліотека/Щоденники
- Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
- Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
- Сонячний хлопчикВіктор Палинський
- де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
- Любити словомЮрій Гундарєв
- КульбабкаЮрій Гундарєв
- Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
- Закрите небоЮрій Гундарєв
- БезжальноЮрій Гундарєв
- Людському наступному світу...Микола Істин
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- Пізно ввечері, майже поночі...Сергій Жадан
- Поетичні новиниМикола Істин
- Настя малює не квіткуПавло Кущ
- БубликПавло Кущ
- Серцем-садом...Микола Істин
- коли надто пізно ти знаєш що мало любив...Анатолій Дністровий
- LET ME GОOKEAN ELZY
- Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
- де я тебе розлив...Сергій Осока
- "Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
- Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
- Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
- Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
- Після снігуОксана Куценко
- Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
- Буде час, коли ти...Сергій Жадан
- Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
- І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
- отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
- посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
- з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
ПІСЛЯ ПРИСТРАСТЕЙ І СТРАСТЕЙ
Автобіографічний нарис*
Лиш одна зоря, бліда й висока,
Маревні вказує небеса...
Євген Плужник
Не кожен поет годен назвати свій твір, який правив би за наріжний камінь усієї його творчости. До того ж, у даному разі мова про річ написану замолоду. Наразі йдеться про таку річ, як, наприклад, «Малюнки для Крузо» Сен-Жон Перса, що є своєрідним заспівом або, достеменніше, пробним наративом до всієї уже поспіль космічно-шаманської пригоди тривалістю майже сімдесят років ХХ сторіччя. Одісея Сен-Жон Перса розпочиналася як ризикована, адже він вирушав у незвичайне плавання, у подорож з усіма непередбачуваними стихіями; та подорож повсякчас загрожувала йому такою жаданою катастрофою, тією, що після неї він мав опинитися на відлюдному острові, аби той, знаний Абсолютом, але не людьми, притулок належав лише йому й нікому іншому аж до настання катастрофи самого острова. Власне, в «Малюнках для Крузо», у цій хроніці 17-річного хлопця, маємо своєрідну формулу особистости поета, яку Сен-Жон Перс вивів суто для себе, в такий спосіб визначивши своє місце в поезії. Згідно з цією засадничою формулою, доля віршника може не збігатися з долею людини, на якій паразитує личина поета, а відтак автором цих «малюнків» і всіх подальших «хронік стихійних сил» є лише французький поет Сен-Жон Перс, але аж ніяк не французький дипломат Алексі Леже. І саме на цьому, відхрещуючись від поем Сен-Жон Перса, наполягав сам пан Леже. Може, він десь і лукавив (а таки лукавив і, либонь, потай милувався поемами свого двійника), проте сам факт відмежовування обличчя від маски досить показовий. Як би там воно було, але скористаюся концепцією галла Сен-Жон Перса для виведення своєї формули Покликаного. Щоправда, я цю процедуру в різних варіантах виконував уже не раз, одначе повторити її саме тут, дещо уточнивши акценти, як преамбулу до свого фраґментарного, власне ескізного, автобіографічного нарису, буде, гадаю, доречно. Завжди вважав, вважаю й досі, що поезія – це як смерть, як ще одна, окрім смерти, відлюдна місцина, де людина з певними рисами характеру, з особливою (нехай, якщо комусь так хочеться, пощербною) психікою, себто поет, має можливість убезпечити себе від, сказати б, небезпечної досяжности, власне сховатися від господаря, відмежуватися від самої системи живлення. Позаяк людина, в даному разі Станіслав Вишенський, що на ньому паразитує однойменний поет (звісно, під псевдо схованка, принаймні формально, була б, затишніша), є, сказати б, фундаментально диким минулим. Парадоксально, але це справді так: поет повсякчас бореться зі своєю
____
*Збережено особливості мовно-стилістичної манери автора.
первісною людською природою, повсякчас відштовхуючись від неї, ховаючись у Покликання. І не варто перейматися проблемою – чи надійна та схованка і чи то насправді вона. Відтак вірші – то і є відлюдний острів, де мешкає Крузо, втікач із материкового світу, непридатного для існування такого штибу робінзонів. На тому відлюдному острові, вільному від людського, перевтомленого й ошуканого вірою духу, де не може йтися навіть про таку розкіш, як тубільний П’ятниця, віршник може спілкуватися лише з собою, обожнювати (чи ненавидіти) лише себе, скажімо, дивлячись у дзеркальне плесо світоглядного струмка. Якщо доля поета на його піддослідному острові складеться так, як воно заповідалося, то він, після тривалих, ба навіть нестерпних мук творчости, зможе з нього не повернутися, як не повернувся від свого відображення мітологічний Наркіс, одержимий своєю, звісно, навіяною ним самим, досконалістю ( чи знову таки лихий на свою пощербність). Якщо ж він рано чи пізно все-таки повертається у материковий світ, з якого зміг колись втекти, то це означає, що втеча була несправжньою, що то була лише більш-менш вдала її імітація. Себто чоловік спробував прожити не своє життя, а життя Покликаного. А цього простому смертному, і це твердження не потребує якихось особливих доказів, не судилося.
Вдаватися до життєписів, а тим паче порівняльних, як те робилося за старожитніх епох, та ще й за умови, що один з тих двох чи кількох життєписів твій, захід марний. З ким би ти себе не зіставляв, тобі не уникнути претензійної, а то й докучливої суб’єктивности, навіть якщо будеш на боці свого супротивника чи однодумця, бо такий мазохізм викликає в читача лише відразу. Адже якщо ти упосліджуєш себе, а відтак виникає геть інша ситуація, аніж та, коли це, фантазуючи, як їм заманеться, роблять белетристи з героями своїх творів, де горує авторська сваволя, то це або блазенство, або привселюдне роздягання: згодьмося, і те, і те сторонній людині не до вподоби, ба навіть гидко. Отже, життєпису та ще й порівняльного не буде. Спробую в цьому побіжному нарисі, без певної послідовности проминулих подій, неупереджено,
Останні події
- 23.12.2024|20:38Вийшов друком другий том духовних записок Ігоря Павлюка
- 23.12.2024|18:24У ВСЛ виходить новий роман Євгенії Кузнєцової «Вівці цілі»
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу