Електронна бібліотека/Щоденники
- Любити словомЮрій Гундарєв
- КульбабкаЮрій Гундарєв
- Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
- Закрите небоЮрій Гундарєв
- БезжальноЮрій Гундарєв
- Людському наступному світу...Микола Істин
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- Пізно ввечері, майже поночі...Сергій Жадан
- Поетичні новиниМикола Істин
- Настя малює не квіткуПавло Кущ
- БубликПавло Кущ
- Серцем-садом...Микола Істин
- коли надто пізно ти знаєш що мало любив...Анатолій Дністровий
- LET ME GОOKEAN ELZY
- Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
- де я тебе розлив...Сергій Осока
- "Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
- Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
- Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
- Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
- Після снігуОксана Куценко
- Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
- Буде час, коли ти...Сергій Жадан
- Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
- І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
- отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
- посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
- з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
- Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
- Вечірня школаДмитро Лазуткін
- Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
- Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
нас – а цього не сила спростувати – уже не буде. Позаяк стаття Рубана опублікована років на десять раніше Кордунової, то тривалий час Рубанова версія й домінувала. Хоча були й інші схеми. Скажімо, Юрій Тарнавський до Київської школи зараховує чи не все покоління постшістдесятників. За його версією, там мали бути і Надія Кир’ян, і Михайло Саченко, і Микола Рачук... Можливо, з відстані, принаймні з-за океану, воно видніше. А ось Іван Андрусяк вважає участь чи не участь того чи того поета у КШ справою самих поетів. Одначе, як висловився Роман Кухарук, ця проблема «не варта і виїденого яйця». Може, й так, адже, скажімо, з «Аспанфуту» в літературі видніє одинцем Микола Бажан. А де «кобзар» першої половини ХХ сторіччя Михайль Семенко, де авангардні Валер’ян Поліщук, Гео Шкурупій і решта, здавалося б, несмертних? Як писав Трістан Дерем у перекладі Бориса Тена: «Нема їх, в незабудь майнули...». Здається, в помешканні Біняшевського були більшість з нас за версією Рубана, хіба що окрім Василя Голобородька, Валерія Іллі та Івана Семененка. Хоча стверджувати не берусь. Можливо, Семененко й читав там свої сурядно-підрядні метафори. За лідерство у тому гурті вже тоді змагалися «теоретики» Київської школи Василь Рубан та Віктор Кордун. Воробйов був нейтральний, такий собі жрець чистого мистецтва, хоча не в міру епатажний: він міг, скажімо, ні сіло, ні впало перекинути філіжанку запашної кави на Ерастів білісінький обрус. Після чого всі ми мали негайно вимітатися з тієї гостинної господи. Набагато пізніше, власне, через більш ніж тридцять років після посиденьок в Ераста, коли всі їх учасники встигли перегрупуватися, а частина з різних причин опинилася за межами столиці, і виникли ті дві концепції засад і персонального складу Київської школи. Не буду тут переповідати маніфестів Василя Рубана та Віктора Кордуна, позаяк їхні сентенції всім нам нав’язли на зубах. Та й не годиться авторові цих автобіографічних нотаток порушувати обітницю уникати порівняльних життєписів. Окрім того, не слід забувати елементарну істину: гуртом, на чужому горбі, у рай не ввійдеш, позаяк треба вміти покладатися на власні здібності. Боже борони, я не проти «шкіл», хоча саме слово «школа» й нагадує мені страшенно нудні шкільні уроки з надокучливим зубрінням правил, але не люблю колективности. Ні в чому. А тим паче вона неприйнятна у творчості. Адже це, насамперед, спільні правила поведінки, впізнавання за стилем, манерою тощо. Не заперечую, є приклади колективного писання, хоча не поезії, а прози: писали вдвох Едмон і Жуль Гонкури. І замолоду я просто таки обожнював їхній «Щоденник», що його читав ще бувши школярем. Я й зараз уявляю виконаний у їхньому словесному малярстві портрет Жозе Ередіа на тлі вікна у сад. Та це особливий «Щоденник» і йдеться у ньому не так про особисте життя й особисті враження двох братів, як про хроніку подій літературного і мистецького побуту сучасного їм Парижа. Але чи можна уявити, скажімо, «Щоденник» Франца Кафки, цю своєрідну мало не щоденну сповідь, сказати б, по гарячих слідах після нічних кошмарів, написаний ним ще з кимсь у супрязі? Абсурд? Саме так. З цього погляду, гонкурівський «Щоденник», принаймні, та його частина, що її писали обидва брати (до настання смерти одного з них), є швидше документальною прозою, а не власне щоденником. Так само в жодному разі я не сприймаю за оригінальне явище французького письменства спільну творчість Гонкурів уже як суто прозаїків. Були, скажімо, в світовій літературі сестри Бронте, але ж вони не писали колективних творів. І я сприймаю і приймаю кожну з цих містичних романісток. Хоча, хай це й парадоксально, а от у їхній творчості певні ознаки школи простежуються. Може, навіть тих ознак більше, аніж у творчості поетів Київської школи. То були жриці острівного храму Сапфо. Можливо, в Англії, на цих незатишних островах, маємо найживучіші рудименти материкового матріархату, адже саме на Туманному Альбіоні жінки не лише вміли , як справжні залізні леді, правити державою, ба навіть ефемерною імперією, а й були могутніми королевами літературного процесу, бо, скажімо, роман «Пагорби буремних вітрів» («Wuthering Heights») Емілі Бронте – а це водночас філософія і белетристика – є одним з наріжних каменів імперії екзистенціалізму, чого не заперечував і Альбер Камю (в есеї «Бунтівна людина» він пише: «Хіткліфф у романі «Буреверхи» ладен знищити всю землю задля того, щоб оволодіти Кетті, але й на думку не спало б сказати, що такий злочин розумний чи виправданий певною філософською системою»*) .
Отже, літературні школи – то річ вельми специфічна і, сказати б, відносна. Безперечно, на манеру письма та засоби втілення тих чи тих естетичних засад впливає час. І лише час. Саме він вимагає «пришестя» покликаних і саме він диктує покликаним що і як писати, перебуваючи, так би мовити, у просторі спільної авдиторії. Присутні в тій спільній авдиторії інколи об’єднуються, або їх об’єднують, в школи, якщо не в Озерну чи
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року