Електронна бібліотека/Проза

LET ME GОOKEAN ELZY
Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
де я тебе розлив...Сергій Осока
"Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
Після снігуОксана Куценко
Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
Буде час, коли ти...Сергій Жадан
Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
Вечірня школаДмитро Лазуткін
Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
Чужими піснями отруєна даль не навіки...Ігор Павлюк
Візерунки на склі. То від подиху нашого...Мар´яна Савка
Святи Йордан водою не вогнем...Мар´яна Савка
Така імла - поміж дощем і снігом...Мар´яна Савка
Він переїхав в Бучу в середині березня 2021...Максим Кривцов
Приймаю цю осінь внутрішньовенно...Сергій Кривцов
Скільки б я не старався виїхав по-сірому...Максим Кривцов
Падає ліс падає людина падає осінь...Сергій Кривцов
Зайшов до друга додому...Сергій Кривцов
Коли запропонують витягти соломинку памʼятіСергій Кривцов
Змійка дороги вигинається...Сергій Кривцов
Як же мріється нині про ваші нудні біографії...Максим Кривцов
Втрати...Сергій Кривцов
В прифронтовому місті...Сергій Кривцов
Завантажити

букіністичній полиці роман у брудній червоній палітурці, під назвою „Кінець мрій”. Книгар, за прилавком, поклав книгу до білої поліетиленової торбинки і простягнув її мені, коли до книгарні ввійшла жінка. Вона не зачинила за собою засклені двері, ніби не збиралася затримуватися. Мулатка, мого віку, висока, у старому пальті іржавого кольору, пояс якого звисав з обох боків. У руках у неї була господарська сумка. Вона підійшла до нас і поставила сумку на прилавок.
- Ви купуєте книги?
Вона поставила запитання різко, з акцентом старих паризьких околиць.
- Залежно які, - відповів книгар.
- Мене попросила літня пані… Я працюю у неї...
Вона почала діставати з сумки книги – мистецькі альбоми, видання з серії „Плеяда”… За одну з книг зачепилися кольє з брошкою і вона поклала їх назад до сумки. Вона робила це різкими рухами і у неї випало кілька банкнот. Вона підібрала їх і запхала до кишені пальта.
- Ця літня пані живе неподалік? – запитав книгар.
- Ні… Ні… Вона живе у XVII районі. Моя хазяйка.
- Тоді дайте мені її адресу, - сказав книгар.
- Навіщо вам адреса?
Вона раптом стала агресивною. Кольє, брошка, гроші між книгами наводили на думку про крадіжку, поспіхом. Книги стосом лежали на прилавку.
- То вони вас не цікавлять?
- Не зараз, - відповів книгар.
Вони роздратовано кидала їх, одну по одній, у сумку. Книгар дивився на обкладинки, ніби шукав на них плями крові. Може, він думав, що вона вбила літню пані, яку називала „хазяйкою”.
Жінка знизала плечима і вийшла, не зачинивши двері. Доки вона не зникла, я рушив за нею.
Як тільки я побачив її, у книгарні, я подумав, що це перевтілення Жанни Дюваль, чи сама Жанна Дюваль. Висока статура, паризький акцент і сумка, куди вона поскидала книги, прикраси, гроші – все це відповідало тим нечисленним епізодам, які я вичитав про неї і які занотував у чорному записнику. Вона йшла метрів за десять попереду і трохи кульгала. Я міг її наздогнати, але вирішив придивитися до неї, на відстані, щоб краще переконатися, що це вона. Пояс звисав з пальта на обидва боки, сумка була у лівій руці, і через її вагу вона трохи хилилася набік. Ліхтарі на фасадах будинків, були ті ж, що і у ХІХ столітті, і вони ледь освітлювали її. Я боявся, що втрачу її з поля зору. На Одеонському перехресті вона рушила до метро. Я пішов швидше. Коли вона почала спускатися сходами, я гукнув:
- Жанно…
Вона обернулася. Вона кинула на мене стривожений погляд, ніби заскочена на гарячому. Якусь мить ми стояли непорушно і дивилися одне на одного. Я хотів підійти, провести її до поїзда, понести їй сумку. Але не міг зрушити з місця. Ноги налилися свинцевим тягарем, як часто у снах. Вона швидко рушила сходами вниз. Вона, мабуть, боялася, що я її переслідуватиму. Може, вона прийняла мене за поліцейського в цивільному. Схвильований, я сів біля пам’ятника Дантону. Вона сказала, що її „хазяйка” живе у XVII районі. Справді, це збігалося з останнім свідченням про неї, яке я знайшов. Дата її смерті так і лишилася невідомою і я сумнівався, що вона взагалі померла. Втім, навіть дата її народження була невідомою. Її тінь досі снувала у різних кварталах Парижа. Останній очевидець, який її упізнав, бо жив неподалік, заявив, що вона мешкала у № 17 на вулиці Соффруа. Це справді у глибині XVII району. Довгий переїзд на метро. Після Одеону вона зробить пересадку на станції Севр-Бабілон. Потім на Сен-Лазар. Вона вийде на станції Брошан. Я обіцяв собі якось піти на вулицю Софруа. Принаймні, це був туманний орієнтир. Але я не міг розповісти стільки ж, скільки знав на тему Жанни Дюваль, про людей, які траплялися мені у ближчий період часу, ніж її епоха, і про яких я робив нотатки, як і про неї, у своєму чорному блокноті. Я не знаю, чим вони скінчили. Здається, що ті, кого Денні називала „мазурики з готелю „Унік”, вже померли, у всякому разі, „Жорж”, він же Рошар, як і Поль Шастаньє. У мене менше певності щодо Дювельза і Жерара Марсіано. Про Агхамурі я також відтоді нічого не чув. І Денні зникла без сліду. Проте, на останній сторінці чорного записника у мене були занотовані деякі подробиці, які я пригадав, і які могли б вивести мене на її слід. Я доповнив їх іншими фактами, доти мені невідомими, про які довідався, гортаючи сторінки досьє, отриманого від Лангле. Однак, дальші пошуки виявилися марними і я невдовзі їх покинув. Я вже не заколисував себе різними ілюзіями. Все це, рано чи пізно, порине в забуття.

*

Відтоді як я почав писати оці сторінки, я думаю, що засіб проти забуття все ж існує. Треба йти у певні зони Парижа, де ви не були вже років тридцять, сорок, і пробути там весь полудень, ніби на чатах. Можливо, люди, про яких ви думали і не знали, що з ними тепер, з’являться з-за рогу чи в кінці алеї в парку, чи вийдуть з одного з тих будинків, збудованих у тихих завулках, які в Парижі називають „сквер” або „вілла”. Вони й далі живуть там своїм таємним життям, можливим тільки у таких тихих місцях,


Партнери